Podróżując w poprzek czasu (bez walizki) – zbiorcza tożsamość Audrey Parker w Haven

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.12

Słowa kluczowe:

Haven, Antropocen, przemieszczenie czasowe, kobieca podróż, czas głęboki, czas kobiet

Abstrakt

W programach telewizyjnych dwudziestego pierwszego wieku wyodrębnił się osobny nurt: seriale, w których bohaterki podróżują pomiędzy równoległymi światami. Światy przedstawione w tych serialach na ogół naznaczone są terroryzmem, wojną lub innymi traumatycznymi doświadczeniami. Wspomniane bohaterki mają do odegrania wyjątkową rolę – są pośredniczkami między różnymi rzeczywistościami. Graniczność ich egzystencji umożliwia autonomię i opór wobec przemocy, śmierci i zawłaszczenia. Taką postacią jest Audrey Parker (Emily Rose) w serialu Haven. Zadaniem Audrey jest podróżowanie co dwadzieścia siedem lat przez międzywymiarowy portal do miasteczka Haven, gdzie jako policjantka pomaga w ochronie mieszkańców nękanych „Kłopotami”, czyli budzącymi się w nich nadprzyrodzonymi zdolnościami, które grożą nieuchronną zagładą. Wyjątkowość Audrey polega nie tylko na jej szczególnym statusie podróżniczki między światami, ale także na jej tożsamości składającej się z wielu segmentów, w których różne świadomości zamieszkują to samo niestarzejące się ciało przez 500 lat. Autorka artykułu analizuje wyjątkową temporalność postaci, rządzącą się kobiecymi wzorcami podróżowania i jej nomadyczną podmiotowością. Postać głównej bohaterki łączy ludzkie życia z geologicznymi eonami, których symbolem jest eter – pierwotna substancja Pustki, znajdującej się pomiędzy światami. To powiązanie czyni z Haven serial reprezentatywny dla epoki antropocenu – geologicznego okresu czasu naznaczonego wpływem ludzkości na Ziemię. Tak rozległa perspektywa geologiczna skłania do myślenia wykraczającego poza zwykłą czasowość ludzkiego życia i tak też jest w przypadku Haven. Zagłada spowodowana indywidualnym egoizmem prowadzącym do niewłaściwego wykorzystania eteru staje się metaforą zniszczenia naszej planety. Haven wykorzystuje postać Audrey Parker do przedstawienia sieci powiązań i reperkusji rozproszonych w ciągu wieków, aby zilustrować, jak skumulowane działania ludzi wpływają na planetę. W ten sposób, nielinearna struktura narracyjna serialu pozwala zilustrować obawy związane z coraz bardziej niestabilnym środowiskiem, ukazując nowe sposoby postrzegania i reagowania na nieuchronne zagrożenia prowadzące do katastrofy ekologicznej.

Biogram autora

Sonia Front - Uniwersytet Śląski w Katowicach

SONIA FRONT – PhD, Institute of Literary Studies, University of Silesia in Katowice, Poland.
Anglistka, literaturoznawczyni. Jej zainteresowania badawcze obejmują czas i temporalność oraz reprezentacje świadomości w literaturze, filmie i telewizji dwudziestego pierwszego wieku. Jej ostatnia publikacja to monografia pt. Shapes of Time in British Twenty-First Century Quantum Fiction (Newcastle-upon-Tyne 2015).

Bibliografia

Booth P., 2011, Memories, temporalities, fictions: Temporal displacement in contemporary television, “Television & New Media”, no 4(12), 370–88.

Braidotti R., 2006, Transpositions: On nomadic ethics, Cambridge: Polity.

Braidotti R., 2013, Becoming-world, in: Braidotti R., Hanafin P, and Blaagaard B.B., eds., After cosmopolitanism, New York: Routledge, 8–27.

Butler J., 2006, Gender trouble, New York: Routledge.

Chakrabarty D., 2009, The Climate of History: Four Theses, “Critical Inquiry”, no 2(35), 197–222.

Clark T., 2015, Ecocriticism on the edge: The Anthropocene as a threshold concept, London: Bloomsbury Academic.

Colebrook C., 2014, Death of the posthuman: Essays on extinction, vol. 1., London: Open Humanities Press.

Hunt P., 2001, Introduction, in: Hunt P. and Lenz M., eds., Alternative worlds in fantasy fiction, London, New York: Continuum, 1–41.

Kristeva J., 1981, Women’s time, Jardine A. and Blake H., trans., “Signs”, no 1(7), 13–35.

Mills S., 1991, Discourses of difference: An analysis of women’s travel writing and colonialism, London: Routledge.

Nikulina I., Khomenko I., Sediakina A. and Kanov V., 2016, A feminine style of management in the contemporary business world, SHS Web of Conferences, no 28, 1–4.

Polster H., 2010, Gender and temporality: Ilse Aichinger’s “Story in a Mirror”, “The Journal for the Association of the Interdisciplinary Study of the Arts”, Special Issue on Gender, Sexuality, and Marginality.

Pratt M.L., 1992, Imperial eyes: Travel writing and transculturation, London: Routledge.

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

Front, S. (2021). Podróżując w poprzek czasu (bez walizki) – zbiorcza tożsamość Audrey Parker w Haven. Postscriptum Polonistyczne, 27(1), 215–230. https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.12

Numer

Dział

Kręte ścieżki kobiet w kinie, telewizji i grach wideo