Chodząc w kółko. Krajobrazowe opowieści

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.10

Słowa kluczowe:

wędrówka, przyrodopisarstwo, podróżniczki

Abstrakt

W swoim artykule autorka opisuje, w jaki sposób piesze wędrówki przyczyniły się do powstania jej powieści Call of the Undertow wydanej w 2013. Nawiązując również do swojej wcześniejszej książki – Doubling Back: Ten Paths Trodden in Memory, pokazuje, że powrót na znane już szlaki może stać się inspiracją do powstania dzieła z pogranicza „wspomnień, trawelogu i literackiej medytacji”.

W obu książkach Cracknell w złożony sposób przygląda się przyrodzie, historii społecznej, lokalnym społecznościom i ich wewnętrznym układom, przyjmując w swoich książkach metody badawcze, które wyjaśnia w niniejszym artykule. Fascynują ją światy graniczne i odkrywanie jednostkowych historii kobiet, które mają odwagę podważać zasadność granic i podziałów. Dla Cracknell, ruch jest niezbędnym elementem w procesie twórczym, a w Doubling Back staje się on wręcz głównym tematem jej rozważań. W „Chodząc w kółko: Krajobrazowe opowieści”, autorka zadaje pytanie o rodzaj tekstu, który pozwala na bardziej cielesne doświadczenie podróżnicze, zastanawiając się również, czy czytelnik sam powinien być
wędrowcem, aby lepiej i pełniej zrozumieć relacje z odbywanych przez innych podróżników pieszych wypraw.

Biogram autora

Linda Cracknell - Independent scholar and wri ter

LINDA CRACKNELL – independent scholar and writer, Highland Perthshire, Scotland.
Linda Cracknell jest pisarką, autorką tekstów reporterskich i sztuk radiowych. Pracowała również jako nauczycielka kreatywnego pisania, mentorka i animatorka zajęć kulturalnych w różnych środowiskach, m.in. w szpitalu dziecięcym i w dawnym domu poety Hugh MacDiarmida. Jej pierwsza powieść – The Call of the Undertow (Freight Books 2013, 2014), opowiada historię kartografki mieszkającej i pracującej w dobrowolnym odosobnieniu w hrabstwie Caithness na północno-wschodnim skraju Szkocji. Wcześniejsza książka – Doubling Back: Ten Paths Trodden in Memory, jest relacją samotnych pieszych wędrówek, podczas których wracała do zapomnianych historii swojej rodziny i przyjaciół. The Other Side of Stone, najnowsza powieść Lindy Cracknell, ukazała się w marcu 2021 nakładem szkockiego wydawnictwa Taproot Press. Pisarka mieszka w hrabstwie Perthshire w Szkocji.

Bibliografia

Cocker M., 2015, Death of the naturalist: Why is the ‘new nature writing’ so tame?, “The New Statesman”, 17 June 2015, https://www.newstatesman.com/culture/2015/06/death-naturalist-why-new-nature-writing-so-tame [accessed on: 16 September 2017].

Cox R., 2014, Review of “Doubling back: Ten paths trodden in memory,” “The Scotsman”, 25 May 2014, https://www.scotsman.com/lifestyle/culture/books/review-doubling-ba ck-ten-paths-trodden-in-memory-1-3422356 [accessed on: 16 September 2017].

Cracknell L., 2013, Call of the undertow, Glasgow: Freight Books.

Cracknell L., 2014, Doubling back: Ten paths trodden in memory, Glasgow: Freight Books.

Cracknell L., 2016, Going solo, “WalkHighlands: Promoting Walking in Scotland”, 26 May, https://www.walkhighlands.co.uk/news/going-solo/0014954/ [accessed on: 16 September 2017].

Cracknell L., 2015, The indoor outdoor writer, “The Bottle Imp”, 17 June, https://www.thebot tleimp.org.uk/2015/06/the-indoor-outdoor-writer/ [accessed on: 16 September 2017].

Cracknell L., ed., 2009, A wilder vein, Port of Ness, Scotland: Two Ravens Press.

Hinch J., 2013, Nature writing is over, “Salon”, 28 July 2013, https://www.salon.com/2013/07/28/wild_might_take_place_outdoors_but_its_far_from_a_wilderness_memoir_partner/ [accessed on: 16 September 2017].

Jamie K., 2008, A lone enraptured male, “The London Review of Books”, no 30/5, https://www.lrb.co.uk/v30/n05/kathleen-jamie/a-lone-enraptured-male [accessed on: 16 September 2017].

Langlois K., 2017, Stop telling women not to go into the backcountry alone, “Adventure Journal”, 21 March 2017, https://www.adventure-journal.com/2017/03/stop-telling-w omen-not-to-go-into-the-backcountry-alone/ [accessed on: 16 September 2017].

Macdonald H., 2014, H Is for Hawk, New York: Vintage.

Mares C., Linda Cracknell’s “Call of the undertow” and the cartographic imagination, Unpublished paper presented at the “Space and Place Conference”, Oxford University, September 2016, Oxford, http://www.academia.edu/34947823/Linda_Cracknells_Call_of_the_Undertow_and_the_Cartographic_Imagination [accessed on: 16 September 2017].

Mort H., et al., eds., 2018, Waymaking: An anthology of women’s adventure writing, poetry and art, Sheffield: Vertebrate Publishing.

Robinson D., 2017, Mapping Scotland’s new nature writing, “Books from Scotland”, https://booksfromscotland.com/2017/12/david-robinson-mapping-scotlands-new-nat ure-writing/ [accessed on: 16 September 2017].

Shamsie K., 2017, My writing day, “The Guardian”, 16 September 2017, https://www.theguardian.com/books/2017/sep/16/my-writing-day-kamila-shamsie [accessed on: 16 September 2017].

Strayed C., 2012, Wild, New York: Vintage.

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

Cracknell, L. (2021). Chodząc w kółko. Krajobrazowe opowieści. Postscriptum Polonistyczne, 27(1), 171–190. https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.10

Numer

Dział

Kobiece narracje podróży od XIX wieku do dziś