Od nowej nowej poezji do nowej poezji i z powrotem

Autor

  • Anna Kałuża doktor habilitowana, krytyczka literacka. Pracuje w Zakładzie Literatury Współczesnej Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. https://orcid.org/0000-0001-6267-1043

Słowa kluczowe:

medium, aesthetics, biopoetry, technology

Abstrakt

The article refers to poetry that is regarded from a new media perspective. The author claims that both untraditional and traditional (inscriptive) forms of poetry require new media perspectives. Such an assumption seems essential now, especially since technology is becoming socialized and traditional systems of art have been deconstructed. The article aims at justifying such assumptions and describing the consequences for poetry.

Biogram autora

Anna Kałuża - doktor habilitowana, krytyczka literacka. Pracuje w Zakładzie Literatury Współczesnej Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Autorka książek: Bumerang. Szkice o polskiej poezji przełomu XX i XXI wieku (2010), Wielkie wygrane. Wspólne sprawy poezji, krytyki i estetyki (2011).

Bibliografia

Ascott R., 2003, Telematic Embrace. Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness, Berkeley.

Ascott R., 2003a, Art@the Edge of the Net, w: tegoż, Telematic Embrace. Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness, Berkeley.

Ascott R., 2001, Moistmedia art, czyli „sztuka wilgotnych mediów”. „Kiedy jaguar zamieszka z barankiem”, przeł. Szawarska D, w: „Kwartalnik Filmowy”, nr 35–36.

Banasiak J., O niedawnych wydarzeniach z pogranicza sztuki i polityki. Rozmowa z Arturem Żmijewskim, http://magazynszum.pl/rozmowy/o­niedawnych­wydarzeniach­z­pogranicza­sztuki­i­polityki­rozmowa­z­arturem­zmijewskim, [dostęp 11.09.2014].

Bendyk E., 2010, Kultura, głupcze!, w: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa.

Bök Ch., Eunoia, http://archives.chbooks.com/online_books/eunoia/text.html, [dostęp 11.09.2014].

Bök Ch., The End of the Internet, http://www.youtube.com/watch?v=1Zl1LLY7DBs, [dostęp 11.09.2014].

Cyberżulerscy poeci, http://www.funbec.eu/578,cyberzulerscy_poeci.html, [dostęp 11.09.2014].

Danto A.C., 2006, Koniec sztuki, w: tegoż, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, przeł. Sosnowski L., Kraków.

Danto A.C., 2006a, Sztuka, ewolucja i świadomość historii, w: tegoż, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, przeł. Sosnowski L., Kraków.

Dawidek Gryglicka M., 2012, Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku, Kraków.

Dawidek Grylicka M., [recenzja Marszu na ROM Piotra Puldziana Płucienniczka], http://ść­ch.pl/marsz­na­rom, [dostęp 11.09.20114].

Donguy J., 2014, Poezja eksperymentalna. Epoka cyfrowa (1953–2007), przeł. Madej M., Gdańsk.

Godlewski G., 2008, Druk a głos: w stronę antropologii literatury, w: tegoż, Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warszawa.

Górska­-Olesińska M., 2010, Elektroniczne uwolnienie słowa. W środowisku poematów cyfrowych, w: Ostrowicki M., red., Materia sztuki, Kraków.

Graw I., 2011, Wartość malarstwa – uwagi na temat nieokreśloności, indeksalności i bardzo wartościowych quasi­osób, przeł. Juskowiak P., w: Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, z. 3, t. 4, Warszawa.

Kac E., 2007, Biopoetry, w: tenże, red., Media Poetry. An International Anthology, Bristol.

Kalsztyn P., Dron czyli komar. W Parku Śląskim stanęła nowa rzeźba, http://www.mmsilesia.pl/487429/dron­czyli­komar­w­parku­slaskim­stanela­nowa­rzezba, [dostęp 20.09.2014].

Kwiatkowski J., 1972, Felieton poetycki, w: „Twórczość”, nr 10.

Levinson P., 2010, Nowe nowe media, przeł. Zawadzka M., Kraków.

Małkowicz Z., Śliwińska J., Boty w rajstopach, http://www.obieg.pl/rozmowy/32236, [dostęp 11.09.2014].

Mitchell W.J.T., 2013, Zwracanie się do mediów, w: tegoż, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Zaręba Ł., Warszawa.

Ostrowicki M., red., 2005, Estetyka wirtualności, Kraków.

Pawlicka U., 2012, (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka, Kraków.

Pisarski M., Poezja pod prądem. O poezji cybernetycznej, http://perfokarta.net/teoria/poezja .pod.pradem..o.poezji.cybernetycznej.html, [dostęp 11.09.2014].

Pisarski M., Skanowanie balu: szkoła pływania Łukasza Podgórniego, http://techsty.art.pl /aktualnosci/2013/skanowanie_balu.html, [dostęp 11.09.2014].

Ronduda Ł., 2006, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków.

Shanken E.A., 2009, Art and Electronic Media, London–New York.

Słownik Gatunków Literatury Cyfrowej, http://www.ha.art.pl/prezentacje/projekty/2130­slownik­gatunkow­literatury­cyfrowej, [dostęp 23.10.2014].

Wilkoszewska K., 1999, Estetyka nowych mediów, w: taż, red., Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków.

Żylińska J., 2013, Podstawy bioetyki, w: tejże, Bioetyka w epoce nowych mediów, przeł. Poniatowska P., Warszawa.

Żylińska J., 2013a, Zielone króliczki i mówiące uszy – etyka bio­sztuki, w: tejże, Bioetyka w epoce nowych mediów, przeł. Poniatowska P., Warszawa.

Netografia

http://cybertext.hum.jyu.fi/index.php?browsebook=7, [dostęp 20.09.2014].

http://epc.buffalo.edu, [dostęp 20.09.2014].

http://perfokarta.net/root/manifest_2.0.html, [dostęp 20.09.2014].

http://ść­ch.pl, [dostęp 20.09.2014].

http://www.ekac.org, [dostęp 20.09.2014].

http://www.techsty.art.pl, [dostęp 20.09.2014].

http://www.ubuweb.com, [dostęp 20.09.2014].

Pobrania

Opublikowane

2020-12-07

Jak cytować

Kałuża, A. (2020). Od nowej nowej poezji do nowej poezji i z powrotem. Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 95–109. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10454