From new new poetry to new poetry and back again
Keywords:
medium, aesthetics, biopoetry, technologyAbstract
The article refers to poetry that is regarded from a new media perspective. The author claims that both untraditional and traditional (inscriptive) forms of poetry require new media perspectives. Such an assumption seems essential now, especially since technology is becoming socialized and traditional systems of art have been deconstructed. The article aims at justifying such assumptions and describing the consequences for poetry.
References
Ascott R., 2003, Telematic Embrace. Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness, Berkeley.
Ascott R., 2003a, Art@the Edge of the Net, w: tegoż, Telematic Embrace. Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness, Berkeley.
Ascott R., 2001, Moistmedia art, czyli „sztuka wilgotnych mediów”. „Kiedy jaguar zamieszka z barankiem”, przeł. Szawarska D, w: „Kwartalnik Filmowy”, nr 35–36.
Banasiak J., O niedawnych wydarzeniach z pogranicza sztuki i polityki. Rozmowa z Arturem Żmijewskim, http://magazynszum.pl/rozmowy/oniedawnychwydarzeniachzpograniczasztukiipolitykirozmowazarturemzmijewskim, [dostęp 11.09.2014].
Bendyk E., 2010, Kultura, głupcze!, w: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa.
Bök Ch., Eunoia, http://archives.chbooks.com/online_books/eunoia/text.html, [dostęp 11.09.2014].
Bök Ch., The End of the Internet, http://www.youtube.com/watch?v=1Zl1LLY7DBs, [dostęp 11.09.2014].
Cyberżulerscy poeci, http://www.funbec.eu/578,cyberzulerscy_poeci.html, [dostęp 11.09.2014].
Danto A.C., 2006, Koniec sztuki, w: tegoż, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, przeł. Sosnowski L., Kraków.
Danto A.C., 2006a, Sztuka, ewolucja i świadomość historii, w: tegoż, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, przeł. Sosnowski L., Kraków.
Dawidek Gryglicka M., 2012, Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku, Kraków.
Dawidek Grylicka M., [recenzja Marszu na ROM Piotra Puldziana Płucienniczka], http://śćch.pl/marsznarom, [dostęp 11.09.20114].
Donguy J., 2014, Poezja eksperymentalna. Epoka cyfrowa (1953–2007), przeł. Madej M., Gdańsk.
Godlewski G., 2008, Druk a głos: w stronę antropologii literatury, w: tegoż, Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warszawa.
Górska-Olesińska M., 2010, Elektroniczne uwolnienie słowa. W środowisku poematów cyfrowych, w: Ostrowicki M., red., Materia sztuki, Kraków.
Graw I., 2011, Wartość malarstwa – uwagi na temat nieokreśloności, indeksalności i bardzo wartościowych quasiosób, przeł. Juskowiak P., w: Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, z. 3, t. 4, Warszawa.
Kac E., 2007, Biopoetry, w: tenże, red., Media Poetry. An International Anthology, Bristol.
Kalsztyn P., Dron czyli komar. W Parku Śląskim stanęła nowa rzeźba, http://www.mmsilesia.pl/487429/dronczylikomarwparkuslaskimstanelanowarzezba, [dostęp 20.09.2014].
Kwiatkowski J., 1972, Felieton poetycki, w: „Twórczość”, nr 10.
Levinson P., 2010, Nowe nowe media, przeł. Zawadzka M., Kraków.
Małkowicz Z., Śliwińska J., Boty w rajstopach, http://www.obieg.pl/rozmowy/32236, [dostęp 11.09.2014].
Mitchell W.J.T., 2013, Zwracanie się do mediów, w: tegoż, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Zaręba Ł., Warszawa.
Ostrowicki M., red., 2005, Estetyka wirtualności, Kraków.
Pawlicka U., 2012, (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka, Kraków.
Pisarski M., Poezja pod prądem. O poezji cybernetycznej, http://perfokarta.net/teoria/poezja .pod.pradem..o.poezji.cybernetycznej.html, [dostęp 11.09.2014].
Pisarski M., Skanowanie balu: szkoła pływania Łukasza Podgórniego, http://techsty.art.pl /aktualnosci/2013/skanowanie_balu.html, [dostęp 11.09.2014].
Ronduda Ł., 2006, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków.
Shanken E.A., 2009, Art and Electronic Media, London–New York.
Słownik Gatunków Literatury Cyfrowej, http://www.ha.art.pl/prezentacje/projekty/2130slownikgatunkowliteraturycyfrowej, [dostęp 23.10.2014].
Wilkoszewska K., 1999, Estetyka nowych mediów, w: taż, red., Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków.
Żylińska J., 2013, Podstawy bioetyki, w: tejże, Bioetyka w epoce nowych mediów, przeł. Poniatowska P., Warszawa.
Żylińska J., 2013a, Zielone króliczki i mówiące uszy – etyka biosztuki, w: tejże, Bioetyka w epoce nowych mediów, przeł. Poniatowska P., Warszawa.
Netografia
http://cybertext.hum.jyu.fi/index.php?browsebook=7, [dostęp 20.09.2014].
http://epc.buffalo.edu, [dostęp 20.09.2014].
http://perfokarta.net/root/manifest_2.0.html, [dostęp 20.09.2014].
http://śćch.pl, [dostęp 20.09.2014].
http://www.ekac.org, [dostęp 20.09.2014].
http://www.techsty.art.pl, [dostęp 20.09.2014].
http://www.ubuweb.com, [dostęp 20.09.2014].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.