Cyfrowe strategie badań i edukacji humanistycznej

Autor

Słowa kluczowe:

distant learning, elearning, humanistic research, education

Abstrakt

The following issues are being discussed in the article: digital tools in humanistic research, the methodology of on­line research and the specific character of research on the Internet, tools of informative technology in Polonistic university education (methodology of on­line teaching), psychological and pedagogical aspects of university e­learning (educational strategies used in distant learning).

Biogram autora

Aleksandra Dziak - doktor. Adiunkt w Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Zainteresowania badawcze: wykorzystanie narzędzi cyfrowych w procesie dydaktycznym i w badaniach humanistycznych. Wybrane publikacje: Edukacja polonistyczna w dobie dygitalizacji, Lublin 2012, e­polonistyka, red. A. Dziak, S.J. Żurek, Lublin 2009, e­polonistyka 2, red. A. Dziak, S.J. Żurek, Lublin 2012.

Bibliografia

Bomba R., 2013, Narzędzia cyfrowe jako wyznacznik nowego paradygmatu badań humanistycznych, w: Radomski A., Bomba R., red., Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe media/Kultura 2.0, Lublin, http://e­naukowiec.eu/zwrot­cyfrowy­w­humanistyce, [dostęp 10.07.2014].

Bomba R., Wprowadzenie do tworzenia wizualizacji mediów za pomocą programu ImagePlot, https://docs.google.com/presentation/d/1TWRsRwliqZZMfvLa3hRs83uWvwBEflyqJMgRRrBQF58/pub?start=false&loop=false&delayms=3000#slide=id.p, [dostęp 15.07.2014].

Celiński P., 2013, Renesansowe korzenie cyfrowego zwrotu, w: Radomski A., Bomba R., red., Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe media/Kultura 2.0, Lublin, http://e­naukowiec.eu/zwrot­cyfrowy­w­humanistyce, [dostęp 10.07.2014].

Dąbrowski M., 2013, E­learning w szkolnictwie wyższym, w: „Studia BAS”, nr 3, http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/66B19F03A052497FC1257BDC0029FE66/$File/Strony%20odStudia_BAS_35i­10.pdf, [dostęp 14.07.2014].

Dziak A., 2012, Edukacja polonistyczna w dobie dygitalizacji, Lublin.

Dziak A., 2013, Wybrane narzędzia technologii informacyjnej w badaniach humanistycznych, w: „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej”, t. XXI, nr 1–2 (81–82).

Dziak A., Polonista w erze dygitalizacji, w: Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, w druku.

Dziak A., Techniki cyfrowego wspomagania procesu dydaktycznego, w druku.

Kirschenbaum K., 2012, What Is Digital Humanities and What’s It Doing in English Departments?, w: Gold M.K., red., Debates in the Digital Humanities, Minneapolis, http://dhdebates.gc.cuny.edu, [dostęp 13.07.2014].

Kwaśniewski K., [wpis z 28 sierpnia 2013], Najlepsze programy do e­learningu w roku 2012, na blogu Technologie – inteligentne rozwiązania, http://etechnologie.pl/blog/najlepsze­programy­do­e­learningu, [dostęp 16.07.2014].

Maryl M., [wpis z 12 września 2013a], Crowdsourcing w interpretacji, na blogu Tekst spersowanlizowany, http://tekst.maryl.org/13­crowdsourcing­interpretacji, [dostęp 15.07.2014].

Maryl M., [wpis z 25 września 2013b], Przykład interpretacji kolektywnej, na blogu Tekst spersowanlizowany, http://tekst.maryl.org/13­crowdsourcing­interpretacji, [dostęp 15.07.2014].

Meger M., 2012, Od behawioryzmu do konektywizmu współczesnego e­learningu, w: „EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej”, nr 1, http://wyrwidab.come.uw.edu.pl/ojs/index.php/eduakcja/article/view/53/74, [dostęp 10.07.2014].

Nacher A., 2013, Poza cyfrowość w zwrocie cyfrowym – od humanistyki cyfrowej do spekulatywnej komputacji, w: Radomski A., Bomba R., red., Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe media/Kultura 2.0, Lublin, http://e­naukowiec.eu/zwrot­cyfrowy­w­humanistyce, [dostęp 10.07.2014].

Penkowska G., 2010, Meandry e­learningu, Warszawa.

Pisarski M., 2012, Analiza i wartościowanie dzieła literatury cyfrowej, w: Górska­Olesińska M., red., Liberatura, e­literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje, Opole.

Przewodnik po aplikacjach web 2.0 stosowanych w edukacji, http://www.e­mentor.edu.pl/aps/index, [dostęp 10.07.2014].

Radomski A., O potrzebę wizualizacji w naukach o kulturze, https://www.academia.edu/4081117/135865161_O_potrzebe_wizualizacji_wiedzy_w_naukach_o_kulturze, [dostęp 12.07.2014].

Schreibman S., Siemens R., Unsworth J., red., 2004, A Companion to Digital Humanities,http://www.digitalhumanities.org/companion, [dostęp 15.07.2014].

Stasieńko J., 2011, Perspektywy wykorzystania wizualizacji cyfrowych w badaniu utworów literackich, w: Wilk E., Górska­Olesińska M., red., Od liberatury do e­literatury, Opole.

Świątecka A., oprac., 2013, Digital storytelling. Podręcznik dla edukatorów, http://www.slideshare.net/fundacjaadhoc/digital­storytelling­podrcznik­dla­edukatorw, [dostęp 17. 07.2014].

Wieczorek­-Tomaszewska M., 2013, Perspektywy wykorzystania wizualizacji cyfrowych w badaniu utworów literackich, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2013/referaty_2013_10/wieczo rek.pdf, [dostęp 14.07.2014].

Wierzbicka A., 2013, E­learning – nowy paradygmat komunikacji w dyskursie akademickim?, w: Radomski A., Bomba R., red., Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe media/Kultura 2.0, Lublin, http://e­naukowiec.eu/zwrot­cyfrowy­w­humanistyce, [dostęp 10.07.2014].

Wilkowski M., 2013, Wprowadzenie do historii cyfrowej, Gdańsk.

Netografia

http://books.google.com, [dostęp 15.07.2014].

http://books.google.com/ngrams, [dostęp 15.07.2014].

http://forums.markzdanielewski.com/forum/house­of­leaves?3­House­Of­Leaves=&s =b8a9f8819f6fec15ed5ae02926405bfa, [dostęp 24.07.2014].

http://idhmc.tamu.edu/poetess, [dostęp 10.07.2014].

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20112461470, [dostęp 17.07.2014].

http://teatrnn.pl/podziemia/node/56, [dostęp 30.07.2014]

http://vimeo.com/7391996, [dostęp 30.07.2014].

http://www.audiohistoria.pl/web, [dostęp 30.07.2014].

http://lab.softwarestudies.com, [dostęp 15.07.2014].

http://setiathome.berkeley.edu, [dostęp 20.07.2014].

http://valley.lib.virginia.edu, [dostęp 10.07.2014].

http://www.ancientlives.org/?lang=pl, [dostęp 20.07.2014].

http://www.stefanieposavec.co.uk/writing­without­words, [dostęp 10.07.2014].

Pobrania

Opublikowane

2020-12-07

Jak cytować

Dziak, A. (2020). Cyfrowe strategie badań i edukacji humanistycznej. Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 185–204. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10461