Nowe technologie na lekcjach języka polskiego

Autor

Słowa kluczowe:

new technologies, Polonistic education, digital natives, multimedia presentation

Abstrakt

The article discusses changes in education that have resulted from the digital revolution. The author analyses changes in young people’s behaviour, their mentality, their methods of learning and the consequences of these changes. She describes the situation of young people and teachers being forced to change their way of thinking and modernize the modes of cooperation at school. She presents some possibilities of using multimedia tools in Polonistic didactics. They can help in the effective shaping of skills needed to function properly in the future.

Biogram autora

Agnieszka Handzel - pracownik Katedry Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, ZPO w Kobielniku.

Zainteresowania naukowe: nowoczesne metody nauczania języka polskiego na różnych etapach edukacji, wykorzystanie nowych technologii w dydaktyce polonistycznej, adaptowanie osiągnięć innych dziedzin do edukacji polonistycznej.

Bibliografia

Bendyk E., 2012, Bunt sieci, Warszawa.

Borawska­-Kalbarczyk K., 2012, Cyfrowy nauczyciel – szkoła w dobie technologii informacyjnych, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/borawska.pdf, [dostęp 17.07.2014].

Boroń P., 2013, Edukacja przez media, do mediów, ku mediom…, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2013/referaty_2013_10/boron.pdf, [dostęp 20.08.2014].

Bryzek R., 2009, Prezentacja multimedialna na lekcjach języka polskiego, w: Dziak A., Żurek S., red., e­polonistyka, Lublin.

Gardner H., 2002, Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Poznań.

Gardner H., 2009, Pięć umysłów przyszłości, Warszawa.

Gardner H., Kornhaber M., Wake W., 2001, Inteligencja. Wielorakie perspektywy, Warszawa.

Jędrzejko M., Od Cro Magnon do Facebooka – wielopłaszczyznowe implikacje cyfrowej rewolucji, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2013/referaty_2013_10/jedrzejko.pdf, [dostęp 20.08.2014].

Konieczniak M., 2012, Cyfryzacja szkoły a jakość edukacji, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/konieczn.pdf, [dostęp 20.08.2014].

Kulig A., 2013, Język polski wprawiony w ruch – twórcze zastosowanie aplikacji Prezi w dydaktyce, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2013/referaty_2013_10/kulig.pdf, [dostęp 20.08.2014].

Morbitzer J., 2012, Medialność a sprawność edukacyjna ucznia, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/morbitz.pdf, [dostęp 18.07.2014].

Musiał E., 2012, „Sieciowcy” a potencjał edukacyjny Sieci, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/musial.pdf

http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/musial.pdf, [dostęp 28.08.2014].

Small G., Vorgan G., 2011, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Poznań.

Sysło M., 2001, Jak moglibyśmy się uczyć?, file:///C:/Users/Agnieszka/Downloads /Nie_szko la_MMSyslo%20(2).pdf, [dostęp 28.08.2014].

Sysło M., 2010, Multimedia w edukacji, http://www.wsipnet.pl/dane/pliki/kluby/8/multimedia_w_edukacji.pdf, [dostęp 20.08.2014].

Śliwerski B., 2012, Związane skrzydła do lotu, w: „Edukacja i Dialog”, nr 7/8.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-07

Jak cytować

Handzel, A. (2020). Nowe technologie na lekcjach języka polskiego. Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 205–217. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10462