Drama online jako sposób 
na aktywne poznawanie lektur w cyfrowym świecie

Autor

Słowa kluczowe:

drama, social networking, obligatory reading

Abstrakt

The article describes the possibilities of using social networking in education with an example of on­line drama (drama­like activities led in digital space). The theoretical assumptions of this method are described in the article as well as some examples of its practical realization. The conclusions drawn from scientific literature are enriched with personal reflections (based on the experience gained while working on Przedwiośnie by Stefan Żeromski).

Biogram autora

Agnieszka Kulig - doktorantka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zainteresowania naukowe: media społecznościowe w dydaktyce, najnowsza literatura dla dzieci i młodzieży oraz nieliterackie teksty kultury (dzieła plastyczne) w edukacji polonistycznej. Najważniejsze prace: Język polski wprawiony w ruch – twórcze zastosowanie aplikacji Prezi w edukacji; Literatura dawna a uczeń współczesny – przyczyny i sposoby pokonywania obcości czytelniczej; Licealni sarmaci, licealne damy. Szanse na pokonanie bariery językowej w recepcji utworów staropolskich oraz Kompetencje medialne i społeczne a edukacja polonistyczna. Refleksje po II Kongresie Polskiej Edukacji.

Bibliografia

Góra M., 2014, Przedegzaminacyjne Edmodo, http://belferkawsieci.blogspot.com/2014/03/juz­za­nieco­ponad­miesiac­uczniowie­3.html, [dostęp 10.09.2014].

Kalinowska S., 2012, Media społecznościowe coraz popularniejsze w szkole, http://www.edunews.pl/nowoczesna­edukacja/ict­w­edukacji/2068­media­spolecznosciowe­coraz­popularniejsze­w­szkole, [dostęp 10.09.2014].

Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce (podstawowe wyniki badania), 2013, http://www.fundacja.orange.pl/badania.html, [dostęp 10.09.2014].

Krywult K., 2014, Lektury? Lubię to!, w: „IT w Edukacji”, nr 1.

Kulig A., 2014, Nowe spojrzenie na biografie pisarzy i poetów – edukacyjne możliwości narzędzi internetowych, w: Biedrzycki K., Janus­Sitarz A., Przybylska R. i inni, red., Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, w druku.

Paks M., 2013a, Drama na Facebook’u, https://superbelfrzy.wordpress.com/2013/02/24/lekcja­na­facebooku, [dostęp 10.09.2014].

Paks M., 2013b, Drama Online, czyli metody symulacji w Sieci, w: „IT w Edukacji”, http://www.itwedukacji.pl/wydania/pazdziernik­­­grudzien­2013/art,409,drama­online­czyli­metody­symulacji­w­sieci.html, [dostęp 10.09.2014].

Paks M., 2013c, Lekcja już nie na Facebooku, http://www.edunews.pl/narzedzia­i­projekty/narzedzia­edukacyjne/2239­lekcja­juz­nie­na­facebooku, [dostęp 10.09.2014].

Social Media, Social Life: How Teens View Their Digital Lives, 2012, https://www.commonsensemedia.org/research/social­media­ocial­life­how­teens­view­their­digital­lives, [dostęp 10.09.2014].

Szymik E., 2011, Drama w nauczaniu języka polskiego, Kraków.

Ścibor J., 2013, Nowe wyzwania dla IT w szkole, http://www.edunews.pl/nowoczesna­edukacja/ict­w­edukacji/2268­nowe­wyzwania­dla­it­w­szkole, [dostęp10.09. 2014].

Zaród M., 2013, I Ty możesz zostać Wołodyjowskim – drama online, w: Wieczorek­Tomaszewska M., red., Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej, http://www.ldc.edu.pl/phocadownload/Dydaktyka­cyfrowa­epoki­smartfona.pdf, [dostęp 10.09.2014].

Zielińska A., 2014, Wesele na fejsie, http://www.edunews.pl/nowoczesna­edukacja/ict­w­edukacji/2527­wesele­na­fejsie, [dostęp 10.09.2014].

Netografia

https://pl­pl.facebook.com/Facecje, [dostęp 10.09.2014].

Pobrania

Opublikowane

2020-12-07

Jak cytować

Kulig, A. (2020). Drama online jako sposób 
na aktywne poznawanie lektur w cyfrowym świecie. Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 219–230. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10463