U początków historii filmu interaktywnego (Jeffrey Shaw – Luc Courchesne – Grahame Weinbren)

Autor

  • Ryszard Kluszczyński prof. dr hab. Na Uniwersytecie Łódzkim kieruje Katedrą Mediów i Kultury Audiowizualnej. Profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. https://orcid.org/0000-0003-1073-9805

Słowa kluczowe:

interactive movie, immersion, virtuality, multimedia, dispositive, expanded cinema, new media art, installation art, interactive narration

Abstrakt

Interactive movies are a result of a dialogue between expanded cinema and the art of new media. First examples of this phenomenon were interactive film installations. Jeffrey Shaw, Luc Courchesne and Grahame Weinbren are among the precursors of this trend. Their works are fundamental to the history of interactive movies. Creations of the first two artists were of a visual and immersive character and their artistic projects resulted in creating the idea of interactive participants in film events and the concept of ‘panoramic dispositive’ as a sphere of interactive film experiences. Weinbren created a model of interactive film narration that was available in installation mode. The artists’ interactive film installations are both a continuation of previous artistic activities in the field of cinema as well as a transgression leading to new media technologies, a new concept of cinema and movie activities and new aesthetics.

Biogram autora

Ryszard Kluszczyński - prof. dr hab. Na Uniwersytecie Łódzkim kieruje Katedrą Mediów i Kultury Audiowizualnej. Profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów, awangardowym filmem i sztuką wideo, teorią sztuki i jej najnowszymi tendencjami, jak również zagadnieniami cyberkultury oraz społeczeństwa informacyjnego i sieciowego. Uprawia też krytykę artystyczną. Opublikował m.in. książki: Sztuka interaktywna. Od dzieła­instrumentu do interaktywnego spektaklu, 2010; Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, 2001 (wydanie drugie: 2002); Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, 1999 (wydanie drugie: 2002); Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, 1998; Awangarda. Rozważania teoretyczne, 1997; Film – sztuka Wielkiej Awangardy, 1990. W latach 19902001 kurator filmu, wideo i sztuk multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, autor wielu międzynarodowych wystaw i projektów artystycznych. W roku 2010 kurator Międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej „Mediations” w Poznaniu. Od 2011 roku dyrektor artystyczny międzynarodowego projektu Art & Science Meeting w Centrum Sztuki Współczesnej – Łaźnia, Gdańsk.

Bibliografia

Conomos J., 2007, Mutant Media. Essays on Cinema, Video Art and New Media, Sydney.

Duguet A.­M., 1997, Jeffrey Shaw: From expanded cinema to virtual reality, w: Klotz H., red., Jeffrey Shaw – A User’s Manual, Karlsruhe/Ostfildern.

Fischer S.S. i in., Experiments in interactive panoramic cinema, http://www.technohistory.net/wp­content/uploads/2009/06/panoramiccinema.pdf, [dostęp 25.06.2014].

Jeffrey Shaw, the art of interactive cinema, [rozmowa Laurenta Catala z Jeffreyem Shawem],http://www.digitalarti.com/blog/digitalarti_mag/digitalarti_mag_13_0, [dostęp 25.06.2014].

Klotz H., red., 1997, Jeffrey Shaw – A User’s Manual, Karlsruhe/Ostfildern.

Kluszczyński R.W., 2010, Sztuka interaktywna. Od dzieła­instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa.

Parente A., De Carvalho V., 2008, Cinema as dispositif: Between Cinema and Contemporary Art, w: „Cinémas: Journal of Film Studies”, t. 19, nr 1, 2.

Weibren G., 1998, Random Access Rules, w: Elsaesser T., Hoffmann K., red., Cinema Futures: Cain, Abel or Cable?, Amsterdam.

Weibren G., 2003, Navigating the Ocean of Streams of Story, w: Shaw J., Weibel P., red., Future Cinema: The Cinematic Imaginary After Film, Cambridge.

Weibren G., 2007, Ocean, Database, Recut, w: Vesna V., red., Database Aesthetics: Art in the Age of Information Overflow, Minneapolis.

Weibren G., 2008, Mastery (Sonic c’est moi), w: Reiser M., Zapp A., red., New Screen Media: Cinema / Art / Narrative, London.

Wittgenstein L., 2004, Dociekania filozoficzne, Warszawa.

Youngblood G., 1970, Expanded Cinema, New York.

Netografia

http://www.nyfa.edu, [dostęp 25.06.2014].

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_cinematography, [dostęp 25.06.2014].

Pobrania

Opublikowane

2020-12-07

Jak cytować

Kluszczyński, R. (2020). U początków historii filmu interaktywnego (Jeffrey Shaw – Luc Courchesne – Grahame Weinbren). Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 251–259. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10465