Strategie uwodzenia tekstem. O odpowiedzialnej lekturze literatury podczas zajęć 
na przykładzie języka polskiego jako rodzimego oraz jako języka obcego

Autor

Słowa kluczowe:

literary texts in teaching, reading process, types of reading, responsible reading, glottodidactics, third place culture

Abstrakt

The article discusses problems for native speakers and foreigners when reading literary texts during Polish language classes. Two important books are presented here (K. Koziołek, 2006; A. Janus­-Sitarz, 2009). It also refers to publications about the importance of literature in teaching and the role of the teacher (J. Kowalikowa 2004, B. Chrząstowska 1979, 2009). The author of the article also compares the theory of A. Janus­Sitarz (designed for teaching Polish as a mother tongue) with J. Spiro’s concept of 6 reading types (concerning the function of literary texts in teaching Polish as a foreign language). The author concentrates on the problem of responsible reading (as described by M.P. Markowski, 2000) and on teaching being understood as an invitation to a dialogue with text. K. Koziołek, A. Janus­-Sitarz and C. Kramsch in glottodidactics recommend this kind of dialogic approach.

Biogram autora

Tamara Czerkies - dr, Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie, Uniwersytet Jagieloński, Kraków, Polska.

W 2011 roku doktoryzowała się w zakresie glottodydaktyki polonistycznej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwentka filologii polskiej oraz studiów podyplomowych UJ – specjalność nauczanie języka polskiego jako obcego (2003–2004). W latach 2005–2007 pracowała w Uniwersytecie Trinity College w Dublinie, nauczając języka i kultury polskiej. W kręgu jej zainteresowań pozostaje literatura jako ważny element kształcenia cudzoziemców oraz tożsamość kulturowa wzmacniana przez kontakt z literaturą. Jest autorką monografii Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej) (2012) oraz artykułów dotyczących wykorzystania tekstów literackich w nauczaniu języka polskiego jako obcego.

Bibliografia

Alderson J.Ch, Short M., 1989, Reading Literature, w: Short M., red., Reading, Analysing and Teaching Literature, London–New York.

Burzyńska A., 2000, Lekturografia. Filozofia czytania według Jacques’a Derridy, „Pamiętnik Literacki” 2000, z. 1.

Chrząstowska B., 2009, Autor – dzieło – poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Kwiatkowska­Ratajczak M., Wantuch W., wybór i oprac., Przedmiot, podmiot, proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego, Poznań.

Cudak R., 2000, Interpretacja tekstu literackiego w edukacji studentów zaawansowanych, w: Mazur J., red., Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin.

Czerkies T., 2012a, Kultura jako przestrzeń ścierających się dyskursów i negocjowania znaczeń. O nauczaniu języka polskiego jako obcego opartym na etnografii mówienia oraz filozofii konfliktu, w: Zarzycka G., red., Glottodydaktyka polonistyczna a lingwistyka kulturowa, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 19, Łódź.

Czerkies T., 2012b, Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków.

Janus­-Sitarz A., 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole, Kraków.

Kapciak A., Korporowicz L., red., 1995, Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, Warszawa.

Kowalikowa J., 2004, Tekst cudzy, tekst własny, w: Janus­-Sitarz A., red., Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Kraków.

Koziołek K., 2006, Czytanie z Innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka, Katowice.

Kramsch C., 1993, Context and Culture in Language Teaching, Oxford.

Lazar G., 1993, Literature and Language Teaching. A Guide for Teachers and Trainers, Cambridge.

Lévinas E., 2002, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. Kowalska M., Warszawa.

Markowski M.P., 2000, Zwrot etyczny w badaniach literackich, „Pamiętnik Literacki”, z. 1.

Markowski M.P., 2008, Dekonstrukcja, w: Burzyńska A., Markowski M.P., red., Teorie literatury XX wieku, Kraków.

Pawłowska R., 1992, Lingwistyczna teoria nauki czytania, Gdańsk.

Spiro J., 1991, Assessing Literature: Four Papers, w: Brumfit Ch., red., Assessment in Literature Teaching, London–Basingstoke.

Ulicka D., 2005, Zwrot etyczny w badaniach literackich, w: Czermińska M. i in., red., Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów, Kraków 22–25 września 2004, t. 2, Kraków.

Wallace C., 1993, Reading, Oxford.

Wallace C., 1995, Reading with Suspicious Eyes. Critical Reading in Foreign Language Classroom, w: Cook G., Seidlhofer B., red., Principle and Practice in Applied Linguistic, Oxford.

Widdowson H., 1979, Reading with Suspicious Eyes. Critical Reading in Foreign Language Classroom, w: Cook G., Seidlhofer B., red., Principle and Practice in Applied Linguistic, Oxford.

Zarzycka G., 2008, Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości kulturowej, w: Miodunka W., Seretny A., red., W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-08

Jak cytować

Czerkies, T. (2020). Strategie uwodzenia tekstem. O odpowiedzialnej lekturze literatury podczas zajęć 
na przykładzie języka polskiego jako rodzimego oraz jako języka obcego. Postscriptum Polonistyczne, 13(1), 27–46. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10484