Podmiot autorski 
w Wojnie polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną 
Doroty Masłowskiej

Autor

  • Agnieszka Wójtowicz doktorantka, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. I. Opackiego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska

Słowa kluczowe:

Polish prose after 1989 r., Dorota Masłowska, feminist literary critics, subject

Abstrakt

The author of the article suggests reading Dorota Masłowska’s debut novel Wojna polsko­ruska pod flagą biało­czerwoną from the perspective of the feminist literary critics. She uses Nancy K. Miller’s concept of arachnology. The author concentrates on parts of the novel that have been overlooked so far in reviews and interpretations. She examines a character in the book, a young girl, who is the author’s alter ego. The auctorial subject is revealed on different levels in the text: as a character in the novel, the author of the text that is being read and in a monologue of the narrator, Silny, whose narration is influenced by elements beyond his own consciousness and language. The experience of growing mature and writing is developed in the plot, through the consciousness of the main character and only revealed gradually. It is at the end of the novel that the author finally gives up the mask of the character and speaks for herself.

Biogram autora

Agnieszka Wójtowicz - doktorantka, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. I. Opackiego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska

Krytyk literacki (publikowała m.in. w „artPAPIERZE”, „Opcjach”, „Śląsku”, „Toposie”), autorka artykułów i esejów publikowanych w tomach naukowych.

Bibliografia

Bourdieu P., 2004, Męska dominacja, przeł. Kopciewicz L., Warszawa.

Cieśla­-Szymańska D., 2007, „Wymowność słów traci swój sens”, czyli jeszcze raz o języku Wojny polsko­-ruskiej pod flagą biało-­czerwoną Doroty Masłowskiej, „Pogranicza”, nr 2.

Dunin K., 2004, Wolność, nie­wolność, po­wolność, w: tejże, Czytając Polskę. Literatura polska po roku 1989 wobec dylematów nowoczesności, Warszawa.

Kłosińska K., 2010, Feministyczna krytyka literacka, Katowice.

Lejeune P., 2001a, Czym jest pakt autobiograficzny?, przeł. Lubas­Bartoszyńska R., w: tegoż, Wariacje na temat pewnego faktu. O autobiografii, Lubas­-Bartoszyńska R., red., przeł. Grajewski W., Jaworski S., Labuda A., Lubas­Bartoszyńska R., Kraków.

Lejeune P., 2001b, Pakt autobiograficzny, przeł. Labuda A., w: tegoż, Wariacje na temat pewnego faktu. O autobiografii, Lubas­-Bartoszyńska R., red., przeł. Grajewski W., Jaworski S., Labuda A., Lubas­-Bartoszyńska R., Kraków.

Masłowska D., 2002, Wojna polsko­ruska pod flagą biało­czerwoną, Warszawa.

Miller N.K., 2006, Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka, przeł. Kłosińska K., Kłosiński K., w: Burzyńska A., Markowski M.P., red., Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków.

Miller N.K., 1991, Getting Personal. Feminists Occasions and Other Autobiographical Acts, Routeldge.

Mitosek Z., 2003, Opracowanie do rzeczywistości, w: tejże, Poznanie (w) powieści. Od Balzaca do Masłowskiej, Kraków.

Nowacki D., 2003, Piekło dorosłości, „Twórczość”, nr 2–3.

Pejzaż po przełomie, ale nie po klęsce, 1995, „Kresy”, nr 21.

Szekspir W., 1990, Hamlet, przeł. Barańczak S., Poznań.

Uniłowski K., 2008, Elitarni i popularni, głównonurtowi i niszowi, w: tegoż, Kup pan książkę! Szkice i recenzje, Katowice.

Witkowski M., 2002, Marysia Kawczak ćmi cygaro w portowym burdelu…, „FA­art”, nr 3.

http://www.tate.org.uk/art/artworks/picasso­weeping­woman­t05010 [dostęp: 23.11.2013].

http://www.tate.org.uk/art/artworks/picasso­weeping­woman­t05010/text­catalogue­entry [dostęp: 23.11.2013].

Pobrania

Opublikowane

2020-12-08

Jak cytować

Wójtowicz, A. (2020). Podmiot autorski 
w Wojnie polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną 
Doroty Masłowskiej. Postscriptum Polonistyczne, 13(1), 111–134. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10491