Między literackością a podmiotowością. 
Nowy wymiar „skażenia” polskiego reportażu (na przykładzie Zapisków na biletach Michała Olszewskiego)

Autor

Słowa kluczowe:

contemporary Polish reportage, literariness, subjectiveness, genre blurring, literary genetics

Abstrakt

The purpose of this article is to redefine the category of “contamination”, entrenched in the tradition of literary reportage. Due to the process of genre blurring, the original meaning of the term (the one connected with the presence of creational elements in the reporter’s writings) has now been replaced by a more complex definition. The author creates the hypothesis that the “contamination” of contemporary reportage is caused also by the increase of subjective and emotional factors in journalistic narration. To illustrate this assumption, the article provides an analysis of the book Zapiski na biletach. Written by the Polish reporter Michał Olszewski the book serves as an example of genetic changes of the reportage convention.

Biogram autora

Katarzyna Frukacz - dr, Katedra Międzynarodowych Studiów Polskich, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Recenzentka działu „Książki” na portalu Wirtualna Polska. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół poetyki reportażu literackiego, przeobrażeń współczesnego środowiska medialnego i najnowszej refleksji genologicznej. Obroniła rozprawę doktorską na temat zagranicznej recepcji polskiej twórczości reportażowej.

Bibliografia

Balcerzan E., 1999, Nowe formy w pisarstwie i wynikające stąd porozumienia, w: Kozielecki J., red., Humanistyka przełomu wieków, Warszawa.

Bańkowska E., 2003, Esej – projekcja świadomości, w: Bańkowska E., Mikołajczuk A., red., Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa.

Bartoszyński K., 1998, O fragmencie, w: Markiewicz H., red., Problemy teorii literatury, Seria 4, Wrocław.

Czermińska M., 2000, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków.

Eliade M., 2008, Święta przestrzeń a sakralizacja świata, w: Eliade M., Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej, Warszawa.

Galay J.L., 1978, Problemy dzieła fragmentarycznego: Valéry, przeł. Labuda A., „Pamiętnik Literacki”, z. 4.

Gierula M., Szostok P., red., 2012, Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 2, Katowice.

Kaliszewski A., 1999, Poezja faktu. Wpływ gatunków dziennikarskich na gatunki literackie na przykładzie liryki współczesnej, w: Furman W., Wolny­-Zmorzyński K., red., Poetyka i pragmatyka gatunków dziennikarskich, Rzeszów.

Krzyżanowski J., 1984, Misterium, w: Krzyżanowski J., red., Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1, A–M, Warszawa.

Merleau­-Ponty M., 2001, Fenomenologia percepcji, Warszawa.

Mlekodaj A., 2011, Gawęda, felieton, opowiadanie? – dylematy genologiczne na pograniczu dyskursów, w: Wolny­Zmorzyński K., Furman W., Snopek J., red., Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa, Warszawa.

Nycz R., 1984, Współczesne sylwy wobec instytucji literatury, w: Nycz R., Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu, Wrocław.

Nycz R., 2000, „Cytaty z rzeczywistości”. Funkcje wiadomości prasowych w literaturze, w: Nycz R., Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Kraków.

Nycz R., 2001, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków.

Olszewski M., 2010, Zapiski na biletach, Warszawa.

Sawicki S., 1981, Sacrum w literaturze, w: Sawicki S., Poetyka. Interpretacja. Sacrum, Warszawa.

Sendyka R., 2006, Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, Kraków.

Urbaniak P., 2011, Literackość w twórczości współczesnych polskich reportażystów, w: Wolny­Zmorzyński K., Furman W., Snopek J., red., Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa, Warszawa.

Wolny­-Zmorzyński K., 2000, Reportaż, w: Bauer Z., Chudziński E., red., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-12

Jak cytować

Frukacz, K. (2020). Między literackością a podmiotowością. 
Nowy wymiar „skażenia” polskiego reportażu (na przykładzie Zapisków na biletach Michała Olszewskiego). Postscriptum Polonistyczne, 11(1), 153–166. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10564