„Widzialny porządek” czy „ukryty wymiar”? Haiku-images Stanisława Grochowiaka

Autor

  • Anna Krawczyk mgr, Katedra Literatury Porównawczej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Słowa kluczowe:

Stanisław Grochowiak, haiku, Jacek Yerka, magic realism

Abstrakt

The article is dedicated to Haiku­images, the last poetic work of Stanisław Grochowiak. The author attempts to show how difficult it is to read oriental type of poetry, even if we know its structure and philosophical base. The only thing that we can do is to find common places between haiku and European tradition. The author points to grotesque, surrealism, imagism and magic realism. There are similarities between Grochowiak’s last poetic work and Jacek Yerka’s magic realism in painting. This leads to conclusion that Haiku­images is still an important poetic voice concerning reality and world we live in.

Biogram autora

Anna Krawczyk - mgr, Katedra Literatury Porównawczej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

W swojej pracy naukowej podejmuje różnorodne, nie zawsze literackie tematy. W ramach doktoratu śledziła wzajemne relacje stroju i literatury. Dodatkowo uczestniczyła w projekcie mającym przywrócić recepcji przedwojenną poetkę Kazimierę Alberti.

Bibliografia

Barthes R., 1999, Imperium znaków, przeł. Dziadek A., Warszawa: Wydawnictwo KR.

Baudrillard J., 1997, Precesja symulakrów, przeł. Komendant T., w: Nycz R., red., Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Biernacki M., Pawlus M., red., Słownik gatunków literackich, Bielsko­Biała: Park.

Dworniczak A., 2000, Stanisław Grochowiak, Poznań: Rebis.

Fagerberg S., 1975, Iluminacja, przeł. Krajewski­Bola A., „Poezja”, nr 1.

Gazda G., red., 2009, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gielo J., 1979, Haiku­images Stanisława Grochowiaka, „Poezja”, nr 7.

Grochowiak S., 1978, Haiku­images, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

(HP 2006) Haiku po polsku, 2006, http://abc.haiku.pl/ [dostęp: 25.10.2011].

Izutsu T., 2001, Haiku jako wydarzenie egzystencjalne, w: Wilkoszewska K., red., Estetyka japońska. Antologia, t. 1, Wymiary przestrzeni, Kraków: Universitas.

Jennings L.B., 1979, Termin „groteska”, „Pamiętnik Literacki”, z. 4.

Kapleau P., 1988, Trzy filary Zen, przeł. Dobrowolski J., Warszawa: Wydawnictwo „Pusty Obłok”.

Kayser W., 1979, Próba określenia istoty groteskowości, „Pamiętnik Literacki”, z. 4.

Łukasiewicz J., 1978, Haiku Grochowiaka, „Twórczość”, nr 12.

Łukasiewicz J., 2002, Grochowiak i obrazy, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Michałowski P., 1993, Barokowe korzenie haiku (ostatnia przygoda Stanisława Grochowiaka), „Akcent”, nr 4.

Mroczkowska­Brand K., 2009, Przeczucia innego porządku: mapa realizmu magicznego w literaturze światowej XX i XXI wieku, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Niemojowski J., 1993, Prolegomena, do: Pound E., Poezje, przeł. Niemojowski J., Warszawa: Wojciech Pogonowski.

Suzuki D.T., 1995, Wykłady o buddyzmie Zen, w: Fromm E., Suzuki D.T., de Martino R., Zen i psychoanaliza, przeł. Macko M., Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.

Tchórzewski A., 1975, Między pierwszym a drugim Poundem, „Poezja”, nr 1.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-15

Jak cytować

Krawczyk, A. (2020). „Widzialny porządek” czy „ukryty wymiar”? Haiku-images Stanisława Grochowiaka. Postscriptum Polonistyczne, 9(1), 197–214. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10676