Poezja na wosku traconym w brązie 
– literackie, filozoficzne i muzyczne konteksty 
rzeźby Lidii Sztwiertni

Autor

  • Teresa Rączka dr, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Słowa kluczowe:

Lidia Sztwiertnia, imagination, sculpture, multiplicity of arts, angel

Abstrakt

The theme of the article aims at interpreting the artistic creativity of Lidia Sztwiertnia – the sculptress from Bielsko­Biała – in the context of the philosophy of ‘multiplicity and unity of arts’. Multidimensional character of Sztwiernia’s sculpture has been underlined here along with its variety rooted in many disciplines – literature, philosophy and music – that results in creating a kind of ‘poetic spectacle’ of form and meaning. Commentary to this creativity is indicated here by poetic imagination.

Biogram autora

Teresa Rączka - dr, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Podstawowe zainteresowania: literatura romantyczna (ze szczególnym uwzględnieniem literatury polsko-inflanckiej i ukraińskiej), literatura polska na wschodnich pograniczach w kontekście studiów postkolonialnych, pogranicze polsko-bałtyckie, kartografia XVII-XIX w., związki geografii i literatury, przekład artystyczny. Opublikowała na te tematy kilka rozpraw w Polsce i na Łotwie. Otrzymała nagrodę Prezesa Rady Ministrów w kategorii wyróżnione rozprawy doktorskie.

Bibliografia

Białostocki J., 1982, Słowo i obraz, w: Morawińska A., red., Słowo i obraz. Słowo i obraz: materiały sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Nieborów, 29 września – 1 października 1977 r., Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Blake W., 2002, Małżeństwo nieba i piekła, przeł. Wygoda F., Wrocław: Rękodzielnia Arhat.

Eco U., 1973, Dzieło otwarte w sztukach wizualnych, w: tegoż, Dzieło otwarte, przeł. Gałuszka J. i in., Warszawa: Czytelnik.

Jan Paweł II, 2003, Tryptyk rzymski, Kraków: Wydawnictwo Św. Stanisława BM Archidiecezji Krakowskiej.

Jarecka D., 2005, Hit: Oskar Hansen „Zobaczyć świat”. Kit: Erwin Olaf w Muzeum Sztuki w Łodzi, „Wysokie Obcasy”, nr 39, [dodatek do:] „Gazeta Wyborcza”, 1.10.

Kresowaty Z., 2004, Jakie może być jestestwo kreacji, gdzie jest kreator, w: Kreacja – kreator. Album rzeźby Lidii Sztwiertni, Bielsko­Biała: Biblioteka Śląska w Katowicach, Muzeum w Bielsku­Białej.

Kresowaty Z., 2005, Dobywanie sacrum metodą tracenia, w: tegoż, Między logos a mythos, Kraków: „Miniatura”.

Nyczek T., 1989, Zdzisław Beksiński, Warszawa: Arkady.

Rogowski Z.K., 1985, Dialogi z najsłynniejszymi ludźmi świata, Poznań: KAW.

Staff L., 1997, Michał Anioł i jego poezje, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Wyspiański S., 1961, Dzieła zebrane, t. 11, Rapsody, hymny, wiersze, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-15

Jak cytować

Rączka, T. (2020). Poezja na wosku traconym w brązie 
– literackie, filozoficzne i muzyczne konteksty 
rzeźby Lidii Sztwiertni. Postscriptum Polonistyczne, 9(1), 243–251. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10679