Rodzina w dramacie kobiecym: 
po przełomie 1989 roku, a w latach 30. XX wieku

Autor

Słowa kluczowe:

women's drama, feminist discourse, family model

Abstrakt

The article compares two groups of ‘women’s’ drama, one written during the inter­war period, the other after the changes of 1989. On the one hand, the analysis presents the image of family emerging in these two groups of plays from a feminist perspective. On the other hand, the article raises the question of their form, since it so strongly influences the reception of these works. A comparison of plays written after 1989 with those created during the inter­war period demonstrates the historical continuity of family issues that have not been solved till present day. Concurrently, in terms of form, it shows that combining traditional elements with innovative ones leads to the greatest dramatic effectiveness. 

Biogram autora

Joanna Kot - dr, Wydział Języków Obcych i Literatur, Uniwersytet Northern Illinois, USA.

Wykłada filologię polską i rosyjską. Interesuje się przede wszystkim polskim i rosyjskim dramatem modernistycznym oraz gender studies. Jest autorką książki Distance Manipulation. The Russian Modernist Search for a New Drama (Evanston 1999) oraz licznych artykułów, w tym Body/Mind and Female/Male: Behind the Facades of 1930’s Polish ‘Women’s Drama’ (2007) i Nowatorstwo podmiotu w dramacie Marceliny Grabowskiej „Sprawiedliwość” (2010).

Bibliografia

Amejko L., 1996, Dwadrzewko, „Dialog”, nr 5–6.

Belsey C., 1985, Constructing the Subject: Deconstructing the Text, in: Newton J., Roesenfelt D., edit., Feminist Criticism and Social Change: Sex, Class and Race in Literature and Culture, New York.

Bojarska A., 1992, Meeting, „Dialog”, nr 8.

Cabianka M., 2004, Delfiny i spodouste, „Dialog”, nr 2–3.

Cranny­-Francis A., Kirby J., Waring W., Stavropoulos P., 2003, Gender Studies. Terms and Debates, New York.

Czubaj M., 1997, Z pustego w próżne, „Dialog”, nr 10.

Filipowicz H., 2001, Taboo Topics in Polish and Polish/Jewish Cultural Studies, „The Journal of the International Institute”, nr 1.

Górnicka­-Boratyńska A., red., 1999, Chcemy całego życia: antologia tekstów feministycznych, Warszawa.

(Grabowska, sygn. 452) Grabowska M., b.r., Sprawiedliwość. Poważna komedia w 4­ch aktach, Kraków (Archiwum Artystyczne i Biblioteka Teatru im. J. Słowackiego, sygn. 451).

Grossman E., 2005, Who’s Afraid of Gender and Sexuality? Plays by Women, „Contemporary Theatre Review”, nr 1.

Irigaray L., 1985, This Sex which is Not One, trans. Porter C., Ithaca.

Józefacka M., 1966, Maskarada Phylii, czyli o komediach Pawlikowskiej, „Dialog”, nr 1.

Kałwa D., 2002. Przełomy polityczne z perspektywy gender: kilka refleksji historycznych, w: Radkiewicz M., red., Gender – kultura – społeczeństwo. Kraków.

Kofta K., 1993, Salon profesora Mefisto, „Dialog” 38, nr 6: 34.

Lachnit E., 1996, Człowiek ze śmieci, „Dialog”, nr 5–6.

Lachnit E., 1997, Obrażeni, „Dialog” nr 10.

Lachnit E., 2000, Złodziejki chleba, „Dialog”, nr 7.

Marczak-­Oborski S., red., 1972, Bibliografia dramatu polskiego, t. 2, Warszawa.

(Morozowicz­Szczepkowska, sygn. 3228) Morozowicz­-Szczepkowska M., b.r., Milcząca siła, Kraków (Archiwum Artystyczne i Biblioteka Teatru im. J. Słowackiego, sygn. 3238).

(Morozowicz­Szczepkowska, sygn. 2256.37) Morozowicz­-Szczepkowska M., b.r., Walący się dom, Kraków (Archiwum Artystyczne i Biblioteka Teatru im. J. Słowackiego, sygn. 2256.37).

Morozowicz­-Szczepkowska M.,. 1933. Sprawa Moniki. Sztuka w 3­ch aktach. Warszawa.

Nałkowska Z., 1990, Utwory dramatyczne, Warszawa.

Pawlikowska­-Jasnorzewska M., 1986, Dramaty, Bolecka A., red., t. 1–2, Warszawa.

Popiel J., 1995, Dramat a teatr polski dwudziestolecia międzywojennego, Kraków.

(Rylska, sygn. 1164) Rylska Z., b.r., Głębia na Zimnej. Sztuka w 7­miu obrazach, Kraków (Archiwum Artystyczne i Biblioteka Teatru im. J. Słowackiego, sygn. 1164).

Schroeder P., 1996, The Feminist Possibilities of Dramatic Realism, Cranbury NJ.

Solomon A., 1997, Re­-Dressing the Canon. Essays on Theater and Gender, London – New York.

Strońska A., 1992, Prostak, „Dialog”, nr 9.

Szczawińska W., 2005, Dramaturgia ponad diagnozami, „Dialog”, nr 9.

Wróbel A., 1999, Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci, „Dialog”, nr 4.

Żeleński T. (Boy), 1965, Flirt z Melpomeną. Wieczór dziewiąty i dziesiąty, red. H. Markiewicz, t. 23, Warszawa.

Żeleński T. (Boy), 1970, Murzyn zrobił… wrażeń teatralnych seria siedemnasta, red. H. Markiewicz, t. 27, Warszawa.

Żeleński, T. (Boy), 1966, Okno na życie. Ludzie i bydlątka, red. H. Markiewicz, t. 24, Warszawa.

Żeleński, T. (Boy), 1969, Perfumy i krew. Krótkie spięcie. Wrażenia teatralne, red. H. Markiewicz, t. 26, Warszawa.

Żeleński, T. (Boy), 1968, Reflektorem w serce. Romanse cieniów. Wrażenia teatralne, red. H. Markiewicz, t. 25, Warszawa.

Żeleński, T. (Boy), 1975, 1001 Noc teatru. Wrażenia teatralne: seria osiemnasta, red. H. Markiewicz, t. 28, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-16

Jak cytować

Kot, J. (2020). Rodzina w dramacie kobiecym: 
po przełomie 1989 roku, a w latach 30. XX wieku. Postscriptum Polonistyczne, 8(2), 143–157. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10708

Numer

Dział

Teatr i dramat polski po 1989 roku