Literatura podróżnicza na polonistycznych kursach literatury światowej. Propozycje dydaktyczne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.16

Słowa kluczowe:

dydaktyka literatury, literatura podróżnicza, literatura światowa

Abstrakt

Teksty zaliczane do literatury podróżniczej pozostają materiałem niedostatecznie wykorzystywanym w dydaktyce literatury światowej, a także w obrębie studiów polonistycznych. Niniejszy artykuł stara się wyjść naprzeciw takiemu stanowi rzeczy, formułując autorską propozycję dydaktyczną. W zamierzeniu ma ona pomóc w konstruowaniu programów przyszłych kursów literatury światowej na studiach polonistycznych. W planie genologicznym bazuje ona na wykorzystaniu szerokiej gamy zagranicznych utworów podróżopisarskich, pochodzących z różnych kręgów kulturowych i odmiennych epok historycznoliterackich oraz reprezentujących rozmaite gatunki literackie. Z kolei w planie wykonawczym jej istota dydaktyczna
bazuje na jednoczesnym i skoordynowanym wykorzystaniu dwóch nowoczesnych technik nauczania: sformułowaniu zadań o charakterze kreacyjnym oraz na postawieniu otwartych pytań o charakterze problemowym, mających sprowokować studentów do wysiłku intelektualnego. Aktywność studentów staje się dzięki temu jednym z głównych celów zajęć dydaktycznych, prowadzonych przez nauczyciela kontrolującego całość tak sprofilowanego procesu dydaktycznego. Formą nauczania najbardziej sprzyjającą realizacji tej idei dydaktycznej staje się zaś konwersatorium lub wykład konwersatoryjny, które ułatwiają efektywną, wielowektorową interakcję intelektualną i współpracę zespołową.

Biogram autora

Szymon Gębuś - Jilin International Studies University, Chiny

SZYMON GĘBUŚ – dr, Jilin International Studies University, Chiny.

Interesuje go przede wszystkim współczesna literatura niemieckojęzyczna (głównie fantasy i twórczość austriackiego pisarza Martina Pollacka) oraz dydaktyka literatury światowej. Wybrane publikacje: Ein geschrumpftes Universum. Geschichtskonstruktionen im Prosawerk Martin Pollacks. Themenkomplexe und Darstellungstechniken (Drezno 2017), W kierunku pełni. Literatura światowa na studiach germanistycznych (Włocławek 2017), Streifzüge durch den entlegenen Kontinent. Südamerika in gegenwärtigen deutschen Reisereportagen. Erwägungen auf dem Hintergrund der Geopoetik (Madryt 2018).

Bibliografia

Andrzejewski T., 1958, Opowiadania egipskie, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Bishop E., 1995, 33 wiersze, red. S. Barańczak, Kraków: Znak.

Bishop E., 2018, Santarém. Wiersze oraz trzy małe prozy, red. A. Sosnowski, Stronie Śląskie: Biuro Literackie.

Bennett A., Royle N., 2015, This Thing Called Literature. Reading, Thinking, Writing, Abingdon and New York: Routledge.

Budrewicz O., 1974, Pozłacana dżungla, Warszawa: Iskry.

Caplan B., 2018, The Case Against Education. Why the Education System Is a Waste of Time and Money, Princeton: Princeton University Press.

Damrosch D., red., 2009, Teaching World Literature, New York: The Modern Language Association of America.

Fuss D., Gleason W.A., red., 2016, The Pocket Instructor. Literature. 101 Exercises for the College Classroom, Princeton: Princeton University Press.

Harari Y.N, 2018, 21 lekcji na XXI wiek, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Harper S.N., 1988, Strategies for Teaching Literature at the Undergraduate Level, “The Modern Language Journal”, vol. 72, no. 4, s. 402–414.

Kostenzer C., 2009, Die literarische Reportage. Über eine hybride Form zwischen Journalismus and Literatur, Innsbruck: Studienverlag.

Mendelsund P., 2014, What We See When We Read, New York: Vintage.

Okoń W., 2016, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Żak.

Ribeyro J.R., 2016, Słowo niemowy. Wybór opowiadań, wybrał i posłowiem opatrzył Pindel T., Kraków: Universitas.

Swick T., 2016, The Joys of Travels: And Stories That Illuminate Them, New York: Skyhorse.

Theroux P., 2016, Stary Ekspres Patagoński. Pociągiem przez Ameryki, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Turkowska E., 2013, Integracyjny model kształcenia literackiego i językowego na kursie literatury niemieckojęzycznej, w: tejże, Kształcenie nauczycieli języków obcych, Radom: Radomskie Towarzystwo Naukowe, s. 126–138.

Whitfield P., 2011, Travel. A Literary History, Oxford: Bodleian Library.

Youngs T., 2013, The Cambridge Introduction to Travel Writing, Cambridge: Cambridge University Press.

Pobrania

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

Gębuś, S. (2021). Literatura podróżnicza na polonistycznych kursach literatury światowej. Propozycje dydaktyczne. Postscriptum Polonistyczne, 27(1), 289–306. https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.16

Numer

Dział

Obieżyświat czy globtroter – różne oblicza i funkcje tekstów podróżniczych