Tropem myśliwego. Echa Mickiewiczowskie 
w poezji Czesława Miłosza (i nie tylko)

Autor

Słowa kluczowe:

Czesław Miłosz, Adam Mickiewicz, literary echoes, intertextuality, mythologization

Abstrakt

It is a truism that the work of Adam Mickiewicz occupies a central place in Czesław Miłosz’s literary universe. The present paper seeks to investigate one particular Mickiewiczian micro­element that strikingly often recurs in Miłosz’s writings, namely the so­called “kernel” of the Lithuanian forests (jądro gęstwiny). Significantly, while wilderness areas such as woods and forests have always filled the human imagination with awe and fear, Miłosz has turned the Lithuanian “thicket” into one of the cornerstones of his poetic topography, investing its mysterious “kernel” with epiphanic and eschatological potential. Partially mediated by some of his other childhood readings Lato leśnych ludzi (The Forest People’s Summer) by Zofia Rodziewiczówna, Na tropie przyrody (On the Trail of Nature) and W puszczy (In the Wood) by Włodzimierz Korsak, Nasz las i jego mieszkańcy (Our Forest and Its Inhabitants) by Bohdan Dyakowski and Soból i panna (The Sable and the Girl) by Józef Weyssenhoff), Miłosz’s mythologization (if not sacralization) of the wildland spaces of his childhood might be said to add a particular (pagan and gendered) twist to the traditional repertory of Christian (u)topography, in particular its rural and urban manifestations (the Garden of Eden and Heavenly Jerusalem).

Biogram autora

Kris Van Heuckelom - prof. dr, Instytut Slawistyki, Uniwersytet Katolicki w Leuven, Belgia.

Polonista. Jego najnowsze książki to: (Un)masking Bruno Schulz. New Combinations, Further Fragmentations, Ultimate Reintegrations (2009, współred. Dieter De Bruyn), Polish Literature in Transformation (2013, red. Ursula Phillips, współpraca Knut Andreas Grimstad i Kris Van Heuckelom), European Cinema After the Wall. Screening East-West Mobility (2014, współred. Leen Engelen).

Bibliografia

Alighieri D., 2000, De goddelijke komedie. Italiaanse tekst, Amsterdam.

Alighieri D., 2003, Boska Komedia, tłum. Porębowicz E., Warszawa.

Banowska L., 2005, Miłosz i Mickiewicz. Poezja wobec tradycji, Poznań.

Błoński J., 1985, Epifanie Miłosza, w: Kwiatkowski J., red., Poznawanie Miłosza, Kraków.

Fiut A., 1998, Moment wieczny. Poezja Czesława Miłosza, Kraków.

Fiut A., 2003, W stronę Miłosza, Kraków.

Kiślak E., 2000, Walka Jakuba z aniołem. Czesław Miłosz wobec romantyczności, Warszawa.

Masłowski M., 1987, Czesław Miłosz: la conscience de l’émigré, w: Włodarczyk H., Jechova H., red., Les effets de l’émigration et l’exil dans les cultures tchèque et polonaise, Paris.

Mickiewicz A., 1998, Pan Tadeusz, w: Mickiewicz A., Dzieła poetyckie, Warszawa.

Miłosz C., 1965, Na trąbach i na cytrze, Londyn.

Miłosz C., 1990, Rok myśliwego, Paryż.

Miłosz C., 1994, Na brzegu rzeki, Kraków.

Miłosz C., 1998, Inne abecadło, Kraków.

Miłosz C., 2000, Ziemia Ulro. Kraków

Miłosz C., 2001a, Rodzinna Europa, Kraków.

Miłosz C., 2001b, Wiersze, t. 1, Kraków.

Miłosz C., 2002a, Druga przestrzeń, Kraków.

Miłosz C., 2002b, Wiersze, t. 2, Kraków.

Miłosz C., 2003, Wiersze, t. 3, Kraków.

Miłosz C., 2004a, Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada, Gdańsk.

Miłosz C., 2004b, Wiersze, t. 4, Kraków.

Miłosz C., 2009, Wiersze, t. 5, Kraków.

Miłosz O., 1985, The Noble Traveller, West Stockbridge.

Van Heuckelom K., 2000, Świat według Miłosza. Motywy kluczowe w poemacie naiwnym, „Kresy”, nr 42–43.

Van Heuckelom K., 2004, „Patrzeć w promień od ziemi odbity”. Wizualność w poezji Czesława Miłosza, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-17

Jak cytować

Heuckelom, K. V. (2020). Tropem myśliwego. Echa Mickiewiczowskie 
w poezji Czesława Miłosza (i nie tylko). Postscriptum Polonistyczne, 7(1), 213–232. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10760

Numer

Dział

Miłosz i Mickiewicz – raz jeszcze