Kobieca rewolucja za kamerą

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.11

Słowa kluczowe:

film, kino, kobieta, mężczyzna

Abstrakt

Artykuł porusza problem dyskryminacji kobiet w świecie filmu. Autorka przygląda się kolejnym etapom walki kobiet kina o równouprawnienie i sprawiedliwe traktowanie w zdominowanej i rządzonej przez mężczyzn branży. Omówione zostają najważniejsze z perspektywy problematyki dyskryminacji płciowej akcje i ruchy, jak: amerykańskie #MeToo czy europejskie #nobodysdoll, ale także przełomowe z punktu widzenia autorki wydarzenia m.in.: Oscar dla Kathryn Bigelow – pierwszej w historii kobiety reżyserki wyróżnionej tą nagrodą, skazanie Harveya Weinsteina za molestowanie aktorek czy wyciek tajnych dokumentów finansowych firmy Sony. Ujawnienie wielu faktów rozpoczęło proces, który należałoby nazwać wyrównywaniem szans między płciami w branży filmowej. Autorka przywołuje także ostatnie wydarzenia, do których doszło w świecie kina, np. wybór Agnieszki Holland na prezydentkę Europejskiej Akademii Filmowej. W artykule zamieszczono ponadto komentarz dotyczący feminatywów w języku polskim i stosunku kobiet do nazw żeńskich. W tekście można znaleźć informacje zarówno o amerykańskim, jak i europejskim rynku kinowym, a także diagnozy dotychczasowych problemów i propozycje ich rozwiązań.

Biogram autora

Agnieszka Tambor - Uniwersytet Śląski w Katowicach

AGNIESZKA TAMBOR – PhD, Institute of Cultural and Religious Studies, University of Silesia in Katowice, Katowice, Poland.

Filmoznawczyni, glottodydaktyczka, której zainteresowania naukowe koncentrują się wokół filmu, serialu, telewizji oraz wykorzystaniu tych mediów w procesie edukacyjnym. Kierowniczka Centrum Języka i Kultury Chińskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest autorką i redaktorką artykułów i książek związanych z nauczaniem kultury polskiej i języka polskiego, m.in.: Nowa polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien (Katowice 2012 i 2015), Krótkometrażowe filmy aktorskie i animowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego (Katowice 2018), (Nie)codzienny polski. Teksty i konteksty (Katowice 2018), Licz na Banacha (Katowice 2019) oraz Polska półka historyczna: 100 faktów z historii Polski, które każdy cudzoziemiec znać powinien (Katowice 2020). Prowadzi blog i kanał filmowy Polska Półka Filmowa: https: //www.youtube.com/channel/UCeXpIj05NyRVcWKg85wOiTw,
https://www.faceb ook.com/Polska-Półka-Filmo wa-100108104897142.

Bibliografia

http://codziennikfeministyczny.pl/naga-prawda/ [accessed on: 20 December 2020].

http://pnf.pl/o-akademii/czlow/ [accessed on: 20 December 2020].

https://film.wp.pl/roman-polanski-nagrodzony-w-lodzi-rektor-filmowki-skrytykowal-protest-studentow-6451435083236993a?nil=&src01=f1e45 [accessed on: 13 December 2020].

https://krytykapolityczna.pl/kultura/film/paulina-januszewska-oscary-nowe-zasady/ [accessed on: 20 December 2020].

https://krytykapolityczna.pl/kultura/film/talarczyk-gubala-wywiad-kobiety-kino-polskie/ [accessed on: 13 December 2020].

https://kultura.onet.pl/film/wiadomosci/cezary-2020-protest-przeciwko-polanskiemu-policja-uzyla-gazu-lzawiacego/3xddbcx [accessed on: 13 December 2020].

https://kultura.onet.pl/film/wywiady-i-artykuly/nierowne-miliony-hollywood/8vv5zcy [accessed on: 13 December 2020].

https://offcamera.pl/article/kobiety-w-hollywood-nie-robia-filmow/581 [accessed on: 23 December 2020].

https://pisf.pl/aktualnosci/rownouprawnienie-kobiet-i-mezczyzn-w-branzy-audiowizualnej-podsumowanie-debaty/ [accessed on: 19 December 2020].

https://pl.wikipedia.org/wiki/Me_Too_(ruch) [accessed on: 9 December 2020].

https://plus.gazetakrakowska.pl/uwaga-ten-sufit-zaraz-sie-zawali-kobiety-kina-ida-po-swoje/ar/c13-14718280 [accessed on: 9 December 2020].

https://tvn24.pl/kultura-i-styl/na-czerwony-dywan-tylko-w-szpilkach-w-cannes-afera-ra544003 [accessed on: 9 December 2020].

https://www.elle.pl/artykul/time-s-up-o-co-chodzi-w-akcji-gwiazd-hollywood [accessed on: 20 December 2020].

https://kultura.gazeta.pl/kultura/7,114438,23026583,berlinale-2018-nie-bedzie-obcasow-i-obcislych-sukienek-bunt.html [accessed on: 20 December 2020].

https://www.radiozet.pl/Filmy/Paulina-Mlynarska-oskarza-Andrzeja-Wajde.-Zmusil-mnie-do-zagrania-nago-sceny-erotycznej

https://www.europeanfilmacademy.org/News-detail.155.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=869&cHash=185a6b7378c32b7cf6e28ad0b4504d5c [accessed on: 20 December 2020].

https://www.europeanfilmacademy.org/News-detail.155.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=869&cHash=185a6b7378c32b7cf6e28ad0b4504d5c [accessed on: 20 December 2020].

https://www.facebook.com/kobietyfilmu/ [accessed on: 25 December 2020].

https://www.plotek.pl/plotek/1,78649,20067607,julia-roberts-boso-w-cannes-o-tym-mowi-dzis-caly-swiat-zdeptala.html [accessed on: 9 December 2020].

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1948824,1,metoo-skazani-z-hollywood.read [accessed on: 9 December 2020].

https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,5,31039,1,1,Kobiety-Filmu-oglaszaja-Kodeks-etyki-i-dobrych-praktyk-branzy-filmowej.html?fbclid=IwAR2FchkQbqsJH7q-CzlOkMyRSrM2YFzz8TLjbC_4Ayp1s8XPSAk3pzE38oA [accessed on: 23 December 2020].

https://wyborcza.pl/1,76842,16436356,Sandra_Bullock_najlepiej_zarabiajaca_aktorka __51_milionow.html, [accessed on: 13 December 2021].

Miller K., 2019, Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie [I’ll Be There for You], Wydawnictwo SQN.

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

Tambor, A. (2021). Kobieca rewolucja za kamerą. Postscriptum Polonistyczne, 27(1), 193–214. https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.11

Numer

Dział

Kręte ścieżki kobiet w kinie, telewizji i grach wideo