Poetyka filmów szkoły polskiej
 (kilka refleksji o inspiracjach)

Autor

  • Alicja Helman profesor, teoretyk i historyk filmu, eseistka oraz tłumaczka. Ukończyła studia muzykologiczne na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego. https://orcid.org/0000-0002-8266-6038

Abstrakt

The article is devoted to the Polish Film School. The origins of the phenomenon are presented against the background of Polish cinema in post­communist times. The author emphasizes the impact of Italian neo­realism upon the Polish Film School, which is strongly reflected in cinematography. Also similarities with and inspirations from German expressionism are traced. Critics’ opinions on the most significant films from the Polish Film School and the movement itself are cited.

Biogram autora

Alicja Helman - profesor, teoretyk i historyk filmu, eseistka oraz tłumaczka. Ukończyła studia muzykologiczne na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego.

Pracowała w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, była kierownikiem Zakładu Filmu i Telewizji Instytutu Literatury i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i Zakładu Filmu i Telewizji Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jest autorką i współautorką wielu książek i artykułów w języku polskim i tłumaczonych na wiele języków, m.in. siedmiotomowego Słownika pojęć filmowych.

Bibliografia

Eberhardt K., 1967, Wojciech Has, Warszawa.

Haltof M., 2004, Kino polskie, przeł. Przylipiak M., Gdańsk.

Helman A., 2005, Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury. Kraków.

Hendrykowski M., 1998, „Polska szkoła filmowa” jako formacja artystyczna, w: Nurczyńska­-Fidelska E., Stolarska B., red., „Szkoła polska” – powroty, Łódź.

Jackiewicz A., 1956, Z ziemi włoskiej do polskiej, Warszawa (przedruk w: Jackiewicz A., 1956, Latarnia czarnoksięska, Warszawa).

Janicki S., 1962, Polscy twórcy filmowi o sobie (wywiad ze Stanisławem Lenartowiczem). Warszawa.

Lipman J. – J. Lipman o sobie. Dwa wywiady. Tworzenie jest aktem wyboru…, 2005, w: Lubelski T., red., Zdjęcia: Jerzy Lipman, Warszawa.

Lubelski T., 1992, Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945–1961, Kraków.

Maron M., 2005, Pokolenie, w: Lubelski T., red., Zdjęcia: Jerzy Lipman, Warszawa.

Michałek B., 1975, Polska przygoda neorealizmu, „Kino”, nr 1.

Nurczyńska­-Fidelska E., 1998, „Czarny realizm”. O stylu i jego funkcji w filmach nurtu współczesnego, w: Nurczyńska­-Fidelska E., Stolarska B., red., „Szkoła polska” – powroty, Łódź.

Nurczyńska­-Fidelska E., 1998, 1955–1975: Lata nobilitacji, lata autorów, w: Rek J., Ostrowska E., red., Kino ma 100 lat. Dekada po dekadzie, Łódź.

Toeplitz K.T., 1956, Grochem o ekran, Warszawa.

Wajda A. 1996 – Wajda. Filmy. Warszawa.

Wollen P., 1969, Signs and Meanings in the Cinema, London.

Wójcik J., 2006, Labirynt światła (oprac. Seweryn Kuśmierczyk), Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-31

Jak cytować

Helman, A. (2020). Poetyka filmów szkoły polskiej
 (kilka refleksji o inspiracjach). Postscriptum Polonistyczne, 5(1), 17–31. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/11056

Numer

Dział

Polskie kino po… – Po odwilży