„Ciągle żywy”. Wpływ Kieślowskiego na kino polskie 
w czasach postkomunistycznych

Autor

  • Marek Haltof profesor na Northern Michigan University w Marquette, Michigan, USA.

Abstrakt

The influence of Krzysztof Kieślowski on Polish post­communist cinema is discussed. The author refers to all events held in 2006 (the year of the 10th anniversary of the director’s death). He stresses Kieślowski’s influence and reflects upon his cooperation with Krzysztof Piesiewicz. Also the effect Kieślowski had on such directors as Michał Rosa, Jerzy Stuhr, Iwona Siekierzyńska, to name but a few, is indicated.

Biogram autora

Marek Haltof - profesor na Northern Michigan University w Marquette, Michigan, USA.

Autor książek dotyczących kina australijskiego, takich jak: Peter Weir: When Cultures Collide (1996) i Kino australijskie: O ekranowej konstrukcji Antypodów (2005). Efektem jego zainteresowania kinem polskim jest m.in. Polish National Cinema (2002), książka tłumaczona na japoński i polski (Kino polskie, 2004) oraz The Cinema of Krzysztof Kieślowski: Variations on Destiny and Chance (2004), tłumaczona na japoński i czeski. Jego ostatnio opublikowaną książką jest Historical Dictionary of Polish Cinema (2007).

Bibliografia

Haltof M., 2004, The Cinema od Krzysztof Kieślowski: Variations on Destiny and Chance, Londyn.

Hendrykowski M., Jazdon M., 1996, Fragmenty spotkania z Krzysztofem Kieślowskim (24.02.1996), „Kino”, nr 5, s. 9–12.

Horton A.J., 2002, „Inhaling a Unique Atmosphere – Central and Eastern European Film at the 37th Karlovy Vary” Senses of Cinema 22 (wrzesień – październik 2002), http://www.sensefofcinema.com/contents/festivals/02/22/karlovy37.html

Jankun­-Dopartowa M., 1995, Trójkolorowy transparent: Vive le chaos!, „Kino”, nr 6, s. 4–7.

Kieślowski K., 1981, In Depth Rather than in Breadth, „Polish Perspectives”, nr 24 6–7 (1981), s. 67–71 (polska wersja: Kieślowski K., 1981, Głęboko, zamiast szeroko, „Dialog” nr 1 (1981), s. 109–111).

Kieślowski K., Piesiewicz K., 1997, Raj „Dialog”, nr 3, s. 5–33.

Kieślowski K., Piesiewicz K., 1999, Raj, Piekło, Czyściec, Warszawa.

Kołodyński A., 2001, Jadźka i Romek, „Kino”, nr 3, s. 4.

Kosmala K., 2005, Cinema is Yet a Deadly Serious Matter, w: Kieślowski dziś: studenckie wydawnictwo okolicznościowe 1 (21 listopada 2005), s. 5.

Mazierska E., 2005, The Motif of Escape in Recent Polish Films, „New Cinemas: Journal of Contemporary Film 3.1”, s. 17–28.

Petrycki J., 1997, Kiedy jeszcze lubiliśmy rejestrować świat, w: Lubelski T., red., Kino Krzysztofa Kieślowskiego, Kraków, s. 177–185.

Piesiewicz K., 1997, Piekło. Nowela filmowa, „Dialog”, nr 5, s. 5–31.

Piesiewicz K., Lipiec­-Wróblewska A., 1998a, Nadzieja, „Dialog”, nr 11, s. 5–32.

Piesiewicz K., Lipiec­-Wróblewska A., 1998b, Wiara. Nowela filmowa, „Dialog”, nr 3, s. 5–28.

Przylipiak M., 1997a, Filmy fabularne Krzysztofa Kieślowskiego w zwierciadle polskiej krytyki filmowej, w: Lubelski T., red., Kino Krzysztofa Kieślowskiego, Kraków 1997.

Przylipiak M., 1997b, Monter i studentka, czyli jak to było naprawdę z niszczeniem Krzysztofa Kieślowskiego przez polską krytykę filmową, „Kino”, nr 3, s. 6–9.

Rudziński K., 2001, Anioł stróż z miasta Łodzi, „Kino”, nr 10, s. 25.

Sobolewski T., 1995, Peace and Rebellion: Some Remarks on the Creative Output of Krzysztof Kieślowski, w: Nurczyńska­-Fidelska E., Batko Z., red., Polish Cinema in Ten Takes, Łódź, s. 123–37.

Sobolewski T., 1997, Twarzą w twarz, „Kino”, nr 3, s. 4.

Sobolewski T., 2005, Pani Bovary to ja, „Kino”, nr 9, s. 94.

Stok D., 1993, red., Kieślowski on Kieślowski, London.

Woodward, S., red., 2009, After Kieślowski. The Legacy of Krzysztof Kieślowski, Detroit.

Zarębski K.J., 2001a, Ciągłość (wywiad z Michałem Rosą), „Kino”, nr 10, s. 23–24.

Zarębski K.J., 2001b, Zatrzymać się w ciszy (wywiad z Krzysztofem Piesiewiczem), „Kino”, nr 10, s. 20–22.

Zarębski K.J., 2005, Każdy mój film jest poszukiwaniem, „Kino”, nr 10, s. 72.

Zawiśliński S., 2005, Kieślowski. Ważne, żeby iść…, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-31

Jak cytować

Haltof, M. (2020). „Ciągle żywy”. Wpływ Kieślowskiego na kino polskie 
w czasach postkomunistycznych. Postscriptum Polonistyczne, 5(1), 89–104. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/11059

Numer

Dział

Polskie kino po… – Po Kieślowskim