O polszczyźnie literackiej na obczyźnie

Autor

Abstrakt

brak

Biogramy autorów

Anna Seretny - dr hab., Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.

Autorka licznych prac z zakresu glottodydaktyki polonistycznej, m.in. monografii ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego (wraz z E. Lipińską, 2005), Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych (2011) Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego (2015) oraz podręczników do nauki języka polskiego dla cudzoziemców. W pracy badawczej zajmuje się kompetencją leksykalną uczących się polszczyzny, analizą leksykalnej dostępności tekstów pisanych i mówionych oraz uwarunkowaniami efektywnej inferencji leksykalnej.

Ewa Lipińska - dr hab., Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Polska.

W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się sprawy Polonii (m.in.: procesy adaptacyjne emigrantów, zagadnienia związane z identyfikacją etniczną, dwujęzyczność i szkolnictwo polonijne) oraz dydaktyka języka polskiego jako obcego i odziedziczonego, a w szczególności nauczanie pisania. Sprawom tym poświęciła wiele artykułów oraz monografie (m.in.): Język ojczysty, język obcy, język drugi (2003), Polskość w Australii (2013), Między językiem ojczystym a obcym (2012, współaut). Autorka licznych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego; współredaktorka prac zbiorowych – ostatnia: Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych.

Bibliografia

Cudak R., red., 2006, Literatura polska w świecie. Zagadnienia recepcji i odbioru, Katowice.

Dubisz S., red., 1997, Język polski poza granicami kraju, Opole.

Europejski system opisu kształcenia językowego, 2003, Warszawa.

Gąsowska K., Mazińska­-Szumska M., red., 2006, Oświata polonijna na początku XXI wieku. Stan i perspektywy. Wybór materiałów z V Forum Oświaty Polonijnej, Kraków, 22–24 czerwca 2006, Kraków, 2006.

Janowska I., Lipińska E., Seretny A., 2006, Program autorski – wskazówki dla nauczycieli szkół polonijnych, w: Gąsowska K., Mazińska­-Szumska M., red., Oświata polonijna na początku XXI wieku. Stan i perspektywy. Wybór materiałów z V Forum Oświaty Polonijnej, Kraków, 22–24 czerwca 2006, s. 271–287.

Janowska I., Lipińska E., Seretny A., 2007, Kształcenie językowe w szkołach polonijnych, nauczanie języka jako obcego czy ojczystego, „Przegląd Polonijny”, z.4.

Jędrychowska M., Kłakówna Z.A., 1999, To lubię! Teksty i zadania Klasa I gimnazjum, Warszawa.

Knopek J., red., 2006, Funkcje i zadania elit w środowiskach polonijnych, Toruń.

Kozłowski J., red., 2008, Szkolnictwo parafialne w upowszechnianiu języka i kultury polskiej w środowiskach polonijnych. Materiały z konferencji naukowej w Poznaniu 14–17 lipca 1988 roku, Poznań.

Lipińska E., 2001, Proces stawania się dwujęzycznym. Studium przypadku polskiego chłopca w Australii (niepublikowana część rozprawy doktorskiej), Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

Lipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków.

Lipińska E., 2006, Sposoby angażowania prawej półkuli mózgowej w proces efektywnego przyswajania materiału językowego, w: Seretny A., Lipińska E., red., Sprawności przede wszystkim. Materiały z konferencji Sekcji Glottodydaktycznej Stowarzyszenia „Bristol”.

Lipińska E., Pukas­Palimąka D., 2006, Literatura polska w szkołach polonijnych, w: Cudak R., red., Literatura polska w świecie Zagadnienia recepcji i odbioru.

Miodunka W., red., 1990, Język polski na świecie, Warszawa.

Miodunka W., 1990a, Wstęp, do: Miodunka W., red., Język polski na świecie, Kraków.

Miodunka W., 1990b, Moc języka i jej znaczenie w kontaktach językowych i kulturowych, w: Miodunka W., red., Język polski na świecie, Kraków.

Miodunka W., 1999, Stan badań nad Polonią i Polakami w świecie. „Przegląd Polonijny”, z. 1.

Mrozowska H., 2001, Tekst literacki jako strategia dydaktyczna w nauce języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 3.

Seretny A., 2006, Tekst literacki w nauczaniu języka obcego/drugiego – między percepcją a recepcją dzieła, w: Cudak R., red., Literatura polska w świecie. Zagadnienia recepcji i odbioru.

Seretny A., 2006a, Nauka o literaturze i teksty literackie w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego, w: Lipińska E., Seretny A., red., Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego.

Seretny A., 2006b, Między chęcią a niemożnością – teksty literackie a nauczanie języka obcego, „Języki Obce w Szkole” nr 6.

Seretny A., Lipińska E., 2006, Szkoły etniczne w Stanach Zjednoczonych a kształcenie przyszłych elit, w: Knopek J., red., Funkcje i zadania elit w środowiskach polonijnych, Kraków.

Sibiga Z., 1999, Sprawność językowa uczniów szkół polonijnych Stanów Zjednoczonych, Rzeszów.

Szydłowska­-Ceglowa B., 1991, Sytuacja języka polskiego na obczyźnie, w: Kozłowski J., red., Szkolnictwo parafialne w upowszechnianiu języka i kultury polskiej w środowiskach polonijnych. Materiały z konferencji naukowej w Poznaniu 14–17 lipca 1988 roku.

Pobrania

Opublikowane

2021-01-02

Jak cytować

Seretny, A., & Lipińska, E. (2021). O polszczyźnie literackiej na obczyźnie. Postscriptum Polonistyczne, 4(2), 145–164. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/11095