Plakat – Polska Ryszarda Kai: o krajobrazach i ekologii w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Autor

  • Justyna Hanna Budzik Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.06

Słowa kluczowe:

humanistyka ekologiczna, plakat, antropocen, glottodydaktyka polonistyczna

Abstrakt

W artykule skupiam się na możliwości wykorzystania plakatów Ryszarda Kai z serii Plakat – Polska na zajęciach z języka polskiego jako obcego (drugiego), ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ekologicznej: katastrofy klimatycznej i zaśmiecenia planety. Wybrałam plakaty Kai, ponieważ cieszą się one ogromną popularnością wśród turystów odwiedzających Polskę, są cenione przez historyków i krytyków sztuki, a ponadto widzę w nich potencjał dydaktyczny wart wykorzystania w nauczaniu języka i kultury polskiej. W artykule opisuję własne doświadczenia dydaktyczne, przedstawiam propozycje ćwiczeń
językowych i komunikacyjnych oraz sugestie zagadnień kulturoznawczych, które mogą zostać poruszone na zajęciach jpjo na różnych poziomach zaawansowania. Wybrałam 10 obrazów związanych z obszarem nadmorskim: Bałtyk, Sopot, Chałupy, Ustka, Krynica Morska, Kąty Rybackie, Żuławy, Nadmorze, Łeba oraz Zalew Wiślany. Na początku artykułu przybliżam sylwetkę artysty. Następnie wskazuję miejsce plakatu w edukacji, zwracając szczególną uwagę na możliwość użycia teorii metafory kognitywnej w odniesieniu do analizy i interpretacji plakatów. Analizę i interpretację wybranych plakatów oraz proponowane ćwiczenia językowe wpisuję w nurt humanistyki ekologicznej. Artykuł może być pomocny dla lektorów jpjo, ponieważ zawiera propozycje konkretnych poleceń, ponadto wskazuje na możliwości łączenia treści zawartych w programach nauczania z dyskusją o aktualnych problemach.

Biogram autora

Justyna Hanna Budzik - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Filmoznawczyni i lektorka języka polskiego jako obcego, absolwentka podyplomowego studium historii sztuki. Autorka książek Filmowe cuda i sztuczki magiczne. Szkice z archeologii kina (Katowice 2015) oraz Dotyk światła. O zmysłowym doznawaniu kina (Katowice 2012), współautorka (wraz z Agnieszką Tambor) publikacji Polska półka filmowa. Krótkometrażowe filmy aktorskie i animowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego (Katowice 2018). Lektorka języka polskiego w INALCO w Paryżu (2016/2017), laureatka Fulbright Slavic Award na University of Washington w Seattle (2017/2018). Zawodowo i badawczo zajmuje się edukacją medialną oraz glottodydaktyką polonistyczną.

Bibliografia

Budzik J. H., 2016/2017, Plakat jako tekst kultury w szkolnej edukacji filmowej, „Język Polski w Liceum. Zeszyty Kieleckie”, nr 2, s. 84–99.

Budzik J. H., Kasprzak M., 2020, O pewnej tendencji (współczesnego) kina francuskiego… „Kino przedmieść” i jego wizualne parateksty na przykładzie „Nienawiści” Mathieu Kassovitza i „Nieustraszonej” Danielle Arbid, „Panoptikum”, nr 23, s. 150–167, https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/panoptikum/article/view/4785/4181 [dostęp: 22.03.2021], https://doi.org/10.26881/pan.2020.23.11.

Budzik J. H., Tambor A., 2018, Polska półka filmowa. Krótkometrażowe filmy aktorskie i animowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Budzik J., 2013, Film w edukacji – różne praktyki adaptacyjne. Artystyczny plakat filmowy jako paratekst filmu, w: Adaptacje I. Język – literatura – sztuka, red. W. Hajduk-Gawron, A. Madeja, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 323–337.

Burzyńska A., 2001, Kognitywna teoria metafory w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 109–118.

Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 13–32, http://rcin.org.pl/Content/62034/WA248_79056_P-I-2524_domanska-humanist_o.pdf [dostęp: 22.03.2021].

Fiedorczuk J., 2015, Cyborg w ogrodzie, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Warszawa.

Filmoteka Narodowa, http://www.fn.org.pl/public/upload/12.01.17%20Kryteria%20oceny%20analizy%20i%20interpretacji%20plakatu%20filmowego.pdf [dostęp: 31.01.2020].

Hajduk-Gawron W., 2020, Smok czy smog – treści proekologiczne w glottodydaktyce polonistycznej na podstawie badań ankietowych i podręczników, https://www.youtube.com/watch?v=qXoFYsUwtEI&t=2963s [dostęp: 26.08.2021].

Janowska I. i in., red., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Księgarnia Akademicka, Kraków.

Łubieński S., 2020, Książka o śmieciach, Wydawnictwo Agora, Warszawa.

Madeja A., Morcinek B., 2007, Polski mniej obcy, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.

Marcinkiewicz K., 2018, Co zmalował Ryszard Kaja, w: Ryszard Kaja. Zachcianki codzienności [katalog wystawy], Biuro Wystaw Artystycznych, Leszno.

Miodunka W.T., red., 2009, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego: stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Przechodzka G., Trębska-Kerntopf A., 2001, Miejsce dzieła sztuki malarskiej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 183–197.

Sujecka-Zając J., 2020, Czy jesteśmy gotowi na ekoglottodydaktykę w polskim kontekście edukacyjnym?, „Neofilolog”, nr 55/1, s. 11–26, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/article/view/24652/22769 [dostęp: 22.03.2021], http://dx.doi.org/10.14746/n.2020.55.1.2.

Szałasta-Rogowska B., 2007, Tekst literacki i malarski w nauczaniu cudzoziemców. Sposoby pracy na zajęciach lektoratowych, w: Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, J. Tambor, Wydawnictwo Gnome, Katowice, s. 141–152.

Ślósarz A., 2013, Plakat i reklama na lekcjach języka polskiego w liceum i technikum. Poradnik z ćwiczeniami dla nauczyciela, Warszawa, http://www.oke.krakow.pl/inf/filedata/files/a_slosarz_plakat%20i%20reklama%20na%20lekcjach%20jezyka%20polskiego.pdf [dostęp: 22.03.2021].

Tambor A., 2015, Film jako przedmiot i narzędzie nauczania kultury i języka polskiego jako obcego, rozprawa doktorska, https://sbc.org.pl/dlibra/publication/199419/edition/188016/content [dostęp: 22.03.2021].

Warda M., 2015, Dwudziestolecie międzywojenne. Tom 49. Plakat i reklama, Edipresse Polska, Warszawa.

Butcher A. i in., 2009, Celuję w C2. Zbiór zadań do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie C2, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

Budzik, J. H. (2021). Plakat – Polska Ryszarda Kai: o krajobrazach i ekologii w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Postscriptum Polonistyczne, 28(2), 1–16. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.06

Numer

Dział

Glottodydaktyka i edukacja humanistyczna dla klimatu