Klimat i środowisko naturalne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego przeznaczonych dla Słowaków

Autor

  • Magdalena Zakrzewska-Verdugo Uniwersytet Komeńskiego w Bratysławie

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.05

Słowa kluczowe:

glottodydaktyka polonistyczna, humanistyka ekologiczna, polonistyczna dydaktyka środowiskowa, glottodydaktyka dla klimatu

Abstrakt

Niniejszy tekst stanowi pokłosie konferencji zorganizowanej w ramach projektu VF pt. The V4 Humanities Education for the Climate, która odbyła się 11 marca 2021 r. online. W obliczu coraz gwałtowniejszych zmian klimatu wpływających na życie nas wszystkich również glottodydaktyka polonistyczna nie może pozostać obojętna. Aktualnym problemem staje się to, w jaki sposób zaangażować ją do celów humanistyki ekologicznej. Autorka artykułu próbuje znaleźć odpowiedź na to pytanie na płaszczyźnie lokalnej, analizując materiały przeznaczone do nauczania języka polskiego jako obcego powstałe z myślą o odbiorcach uczących się tego języka na Słowacji. W drugiej części tekstu formułuje rekomendacje dotyczące wzbogacenia wspomnianych pomocy o dalsze treści środowiskowe. Podstawę dla powyższych badań stanowi przede wszystkim Rozporządzenie MNiSW z dnia 26 lutego 2016r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, a pod względem identyfikacji treści leksykalnych – Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych. Aneks 2 (Seretny, 2011).

Biogram autora

Magdalena Zakrzewska-Verdugo - Uniwersytet Komeńskiego w Bratysławie

Tytuł doktora porównawczej filologii słowiańskiej uzyskała na Uniwersytecie Palackiego w Ołomuńcu w 2016 r. Od roku 2017 pracuje jako lektor języka polskiego na Uniwersytecie Komeńskiego w Bratysławie. Jej zainteresowania naukowe to: glottodydaktyka polonistyczna i przekładoznawstwo. Najważniejsze publikacje: Przekład literacki jako problem filologiczno-kulturowy (na podstawie analizy tłumaczeń tekstów D. Masłowskiej, M. Witkowskiego i S. Shutego na język rosyjski) (Ołomuniec 2017); Полонистиката в чуждестранните университети през погледа на лектора по полски език и литература, „Чуждоезиково обучение” (2020), Polski na A. Część III. Podręcznik języka polskiego (nie tylko) dla Słowaków (Bratysława 2020).

Bibliografia

Cel 13. https://www.gridw.pl/cele-zrownowazonego-rozwoju/cel-13 [dostęp: 11.04.2021].

Cudak R., 2020: Glottodydaktyka polonistyczna w perspektywie przemian. „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2(26), s. 11–29, https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.01.

Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu, https://www.hec.us.edu.pl/home-page/ [dostęp: 5.04.2021].

Gatti M., 2019: I’m Honestly Fed Up With All The Bad News So I Illustrated The Best News Of 2018 (And Recent Years), https://www.boredpanda.com/illustration-good-positive-news-2018-mauro-gatti/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic [dostęp: 5.12.2021].

Krzempek M., 2014: Polski na A. Podręcznik języka polskiego dla Słowaków. Część 2, Univerzita Komenského v Bratislave, Bratislava.

Majewska-Wójcik A. i in., 2016: Dwujęzyczny podręcznik komunikacji językowej dla służb ratowniczych pogranicza polsko-słowackiego, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Obertová Z., 2021: Polski na A. Zeszyt ćwiczeń. Język polski dla Słowaków. Część 1, Univerzita Komenského v Bratislave, Bratislava.

Pančíková M., Stefańczyk W.T., 1998, 2003: Po tamtej stronie Tatr. Učebnica pol’štiny pre Slovákov, Wydawnictwo Universitas, Kraków.

„Postscriptum Polonistyczne: Glottodydaktyka wśród dzieci i młodzieży wobec wyzwań wielo-, transkulturowości i ruchów migracyjnych”, 2018, nr 2 (22).

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.061.0000405,rozporzadzenie-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-w-sprawie-egzaminow-z-jezyka-polskiego-jako-obcego.html [dostęp: 6.04.2021].

Seretny A., 2011: Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych. Aneks 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Sokolová M. i in., 2021, Slovenčina a poľština. Synchrónne porovnanie s cvičeniami, Prešovská univerzita v Prešove, Prešov.

Wawrzyniak K., 2014: Polski na A. Podręcznik języka polskiego dla Słowaków. Część 1, Univerzita Komenského v Bratislave, Bratislava.

Zakrzewska-Verdugo M., 2020: Polski na A. Podręcznik języka polskiego (nie tylko) dla Słowaków. Część 3, Univerzita Komenského v Bratislave, Bratislava.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

Zakrzewska-Verdugo, M. (2021). Klimat i środowisko naturalne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego przeznaczonych dla Słowaków. Postscriptum Polonistyczne, 28(2), 1–14. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.05

Numer

Dział

Glottodydaktyka i edukacja humanistyczna dla klimatu