Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.02

Słowa kluczowe:

edukacja dla klimatu, podstawa programowa, podręcznik do języka polskiego, edukacja ekologiczna, zadania proklimatyczne, profilowany odbiór tekstu

Abstrakt

Badacze kryzysu ekologicznego podkreślają konieczność pracy nad zmianą świadomości ekologicznej ludzi. Koniecznością staje się wychowanie proklimatyczne młodych pokoleń. Zamiarem autorek jest określenie poziomu zaangażowania kształcenia polonistycznego w edukację dla klimatu. Dla tego celu autorki dokonują analizy jakościowej planu ramowego z języka polskiego, a także dwóch serii podręczników do języka polskiego (jako ojczystego) dla uczniów szkoły podstawowej (Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, a także Nowej Ery). Wnioski wskazują, że treści sprzyjających edukacji proklimatycznej wyrażonych eksplicytnie, a także działań proekologicznych w zadaniach i ćwiczeniach dla uczniów, jest w obu seriach podręczników niewiele. Analiza pokazała także, że dokument oświatowy i podręczniki niosą znacznie więcej potencjalnych możliwości w tym zakresie: podstawa zawiera treści zwracające uwagę na relacje pomiędzy słowem a światem, w książkach wiele utworów nie zostało obudowanych profilującymi zadaniami enwiromentalnymi. By zatem edukacja dla klimatu była obecna w treściach i działaniach uczniów, istotne jest zaangażowanie i przygotowanie nauczyciela do roli osoby wydobywającej z programu i tekstów potencjalne proekologiczne możliwości.

Biogramy autorów

Bernadeta Niesporek-Szamburska - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Językoznawczyni i dydaktyk. Zainteresowania badawcze: językowy obraz świata dzieci, język dzieci i młodzieży, literatura dla dzieci i młodzieży, uczenie języka polskiego, dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane publikacje: Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (Praga 2019, współaut.), Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie. Na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych (Katowice 2013), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów (Katowice 2012).

Olga Przybyla - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Językoznawczyni, dydaktyk, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej. Zainteresowania badawcze: dydaktyka języka, pragmalingwistyka, zaburzenia komunikacji językowej, diagnoza i terapia logopedyczna z elementami integracji sensorycznej. Wybrane publikacje: Akty mowy w języku nauczycieli (Katowice 2004); Giełkot w zespole nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (2012); Motoryczne zdolności koordynacyjne w świetle badań nad mową (2015); W trosce o stan rozwoju wyższych funkcji słuchowych u dzieci – propozycja przesiewowych diagnoz na podstawie platformy APD Medical (2017).

Bibliografia

Agenda 21, Dokumenty końcowe Konferencji Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój” – Szczyt Ziemi: Rio de Janeiro, 3–14 czerwca 1992 r., 1993, przeł. I. Kulisz i in., Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa.

Frątczak J., 2001, Świadomość ekologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych w aspekcie edukacji szkolnej i nieszkolnej, Wydawnictwo WSP, Bydgoszcz.

Keating M., 1993, Szczyt Ziemi. Globalny program działań, Wydawnictwo GEA, Warszawa.

Koehler W., 1981, Zwierzęta czekają, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, nr 78, poz. 473, art. 74, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/O/D19970483.pdf [dostęp: 1.03.2021].

Narodowy Program Edukacji Ekologicznej (NPEE Program wykonawczy Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej oraz warunki jego wdrożenia), 2002, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, http://environet.eu › pub › prawo › nsee.pdf [dostęp: 1.03.2021].

Ochwat M., 2020, (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu, „Polonistyka. Innowacje”, nr 12, s. 31–52, https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.3.

ONZ, 1982, Światowa Karta Przyrody (World Charter for Nature).

Podstawa programowa kształcenia ogólnego. I etap edukacyjny: klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna, 2017, Ośrodek Rozwoju Edukacji MEN, Warszawa, https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa programowa/WYCHOWANIE%20PRZEDSZKOLNE,%20EDUKACJA%20WCZESNOSZKOLNA/Podstawa%20programowa%20wychowania%20przedszkolnego%20i%20kszta%C5%82cenia%20og%C3%B3lnego%20dla%20szko%C5%82y%20podstawowej%20z%20komentarzem.pdf [dostęp: 1.03.2021].

Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, 2018, Ośrodek Rozwoju Edukacji MEN, Warszawa, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf [dostęp: 1.03.2021].

Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, 2001, Ministerstwo Środowiska, Wydawnictwo Drukarnia „LIBER”, Lublin–Warszawa, http://cee.elk.pl/sites/default/files/nsee.pdf [dostęp: 1.03.2021].

Skolimowski H., 1993, Filozofia Żyjąca. Ekofilozofia jako Drzewo Życia, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa.

Skubała P., 2010, Dekalog kompetentnego nauczyciela i ucznia – edukacja środowiskowa we współczesnej szkole, w: Zrozumieć przyrodę na nowo. 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by budować motywację do działań ekologicznych, P. Skubała, I. Kukowka, Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra, s. 5–39.

Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Europejska Komisja Gospodarcza ONZ przyjęta na spotkaniu wysokiego szczebla 17–18 marca 2005 roku w Wilnie, 2008, Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Edukacji Narodowej, https://unece.org/DAM/env/esd/strategytext/strategyinPolish.pdf [dostęp: 1.03.2021].

Treści dotyczące edukacji ekologicznej obecne w polskich szkołach, 2020, Ministerstwo Edukacji i Nauki, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/tresci-dotyczace-edukacji-ekologicznej-obecne-w-polskich-szkolach [dostęp: 1.03.2021].

Pobrania

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

Niesporek-Szamburska, B., & Przybyla, O. (2021). Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego). Postscriptum Polonistyczne, 28(2), 1–30. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.02

Numer

Dział

Glottodydaktyka i edukacja humanistyczna dla klimatu