Edukacja klimatyczna w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego dla poziomu A2

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.03

Słowa kluczowe:

język polski jako obcy, klimat, ekologia, edukacja, podręczniki

Abstrakt

Problematyka edukacji klimatycznej budzi zainteresowanie wielu nauczycieli, przede wszystkim przedmiotów przyrodniczych, ale coraz częściej humanistów – historyków, filologów, w tym także nauczycieli języka polskiego jako obcego. Jej istotny wymiar powinien znaleźć odzwierciedlenie w systemie kształcenia, a zatem także powinien pojawić się w podręcznikach do nauczania języka. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie: w jakim zakresie podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego uwzględniają problematykę edukacji klimatycznej. Przedmiotem zainteresowania uczyniono zawarte w nich informacje na badany temat, a także formę, w jakiej są one przedstawiane, jak również stosunek do tych zagadnień. Ponieważ cudzoziemcy uczący się języka polskiego jako obcego czerpią wiadomości o Polsce i Polakach głównie z treści zamieszczonych w podręcznikach, dlatego został przybliżony obraz Polski i Polaków, jaki wyłania się z zanalizowanych tekstów poświęconych klimatowi. Wzięto pod uwagę teksty dotyczące pogody, zmian klimatu i ich skutków, jak również teksty, w których porusza się aspekty ochrony klimatu, ochrony fauny i flory. Analizą objęto książki dla poziomu podstawowego A2 z serii Hurra!!! Po Polsku i Polski, Krok po Kroku.

Biogram autora

Gabriela Olchowa - Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy

Językoznawca. Zajmuje się socjolingwistyką, pragmatyką językową i kulturą języka w ujęciu porównawczym. Wyniki badań publikowała w Polsce, Czechach, Rumunii, na Ukrainie i Słowacji. Wydała dwie monografie: Przejawy perswazji w strukturze siedemnastowiecznych kazań polskiego kaznodziei Szymona Starowolskiego i System adresatywny języka polskiego i słowackiego na początku XXI wieku, jest współautorką Dwujęzycznego podręcznika komunikacji językowej dla służb ratowniczych pogranicza polsko-słowackiego. Redaktor tomów pokonferencyjnych i serii „Język Polski i Kultura”, a także członek rad naukowych kilku polskich czasopism. Uczestniczyła w międzynarodowych projektach i wykładała na uniwersytetach w Polsce, Czechach, Serbii, Słowenii i na Ukrainie. Współprowadzi Centrum Języka i Kultury Polskiej działające na Uniwersytecie Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy.

Bibliografia

Burkat A., Jasińska A., 2010a, Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta, Wydawnictwo Prolog Publishing, Kraków.

Burkat A., Jasińska A., 2010b, Hurra!!! Po polsku 2. Zeszyt ćwiczeń, Wydawnictwo Prolog Publishing, Kraków.

Jasińska A., Burkat A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2008, Hurra! Po polsku. Test kwalifikacyjny, Wydawnictwo Prolog Publishing, Kraków.

Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2013, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Prolog Publishing, Kraków.

Stankiewicz K., Żurek A., 2010, Obraz Polki/Polaka w serii podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego „Hurra!!! Po polsku”, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców”, nr 17, s. 495–505.

Stempek I., Stelmach A., 2013, Polski, krok po kroku 2, polish-courses.com, Kraków.

Stempek I., Stelmach A., 2014, Polski, krok po kroku. Zeszyt ćwiczeń 2, polish-courses.com, Kraków.

Stempek I., Stelmach A., 2013, Polski, krok po kroku. Tablice gramatyczne, polish-courses.com, Kraków.

Strzelecka A., 2014, Językowy obraz Polaków w podręcznikach „Polski, krok po kroku”, w: Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców – 2, red. M. Gaze, K. Kubacka, Łódź, s. 97–106.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

Olchowa, G. (2021). Edukacja klimatyczna w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego dla poziomu A2. Postscriptum Polonistyczne, 28(2), 1–12. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.03

Numer

Dział

Glottodydaktyka i edukacja humanistyczna dla klimatu