Nauczyciel jpjo w czasach zarazy, czyli czego nauczyła nas pandemia

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.07

Słowa kluczowe:

nauczyciele jpjo, nauczyciele w pandemii, nauczanie zdalne

Abstrakt

W artykule zostały przedstawione doświadczenia nauczycieli języka polskiego jako obcego (dalej: jpjo) ze zdalnym nauczaniem oraz ich autorefleksje na temat umiejętności zdobytych w trakcie pandemii. Problem ten, ze względu na swoją aktualność, nie został jeszcze dostatecznie zbadany. Zaprezentowane dane pozyskano w ankiecie internetowej (70 uczestników) oraz dwóch wywiadach z doświadczonymi nauczycielkami jpjo. Badani dydaktycy wskazali na skok kompetencyjny, który musieli wykonać w zakresie posługiwania się technologiami teleinformatycznymi w procesie edukacyjnym po rozpoczęciu pandemii COVID-19. Choć wskazali na początkowe trudności związane z przestawieniem się na pracę zdalną, po roku funkcjonowania w takim trybie większość z nich pozytywnie ocenia swoje doświadczenia we wspomnianym zakresie. Wskazują przede wszystkim na zdobycie wielu umiejętności technologicznych, poznanie interaktywnych narzędzi oraz technik nauczania. Dodatkowo przewidują, że nauczanie jpjo pozostanie
w znacznej mierze w trybie zdalnym, a nowe podręczniki będą przygotowywane w sposób umożliwiający edukację w przestrzeni internetowej.
Artykuł sytuuje się w zakresie glottodydaktyki polonistycznej, szczególnie pedeutologii. Porusza również kwestie związane z nauczaniem jpjo z wykorzystaniem technologii teleinformatycznych.

Biogram autora

Ewa Komorowska - Uniwersytet Warszawski

Autorka jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, pracę doktorską przygotowywała na Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierownictwem prof. W. Miodunki. Jej zainteresowania badawcze obejmują nauczanie języka polskiego jako obcego w wariantach lub kontekstach specjalistycznych oraz wielojęzyczność z językiem polskim. Obecnie pracuje na Wydziale Psychologii UW przy projekcie badawczym PolkaNorski poświęconym badaniu rozwoju językowego jedno- i dwujęzycznych dzieci w Polsce i Norwegii. Wybrane publikacje: Podręczniki do nauczania jpjo w kształceniu biznesowym (Katowice 2018), Trudności (samo)oceny w nauczaniu języka polskiego jako obcego w biznesie (2019).

Bibliografia

Chapelle C., 2005, Computer-assisted language learning, in: Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning, ed. E. Hinkel, Routledge, s. 743–755.

Dębski R., 1996, Teaching Polish with Computers: Language Processing in Educational Software, Jagiellonian University Press, Kraków.

Dębski R., 2015, Wpływ nowych technologii na dynamikę utrzymania języka polskiego w świecie. W poszukiwaniu modelu badawczego, „Poradnik Językowy”, nr 8, s. 61–72.

Gębal P. E., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, PWN, Warszawa.

Gao L.X., Zhang L.J., 2020, Teacher Learning in Difficult Times: Examining Foreign Language Teachers’ Cognitions About Online Teaching to Tide Over COVID-19, “Frontiers in Psychology”, nr 11: 549653, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.549653.

Karolczuk M., 2020, Zdalnie realnie. Jak uczymy (się) języków w czasie pandemii, „Języki obce w szkole”, nr 2, s. 39–43.

Koehler M., Mishra P., 2005, What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge, “Journal of Educational Computing Research”, nr 32, 131–152, https://doi.org/10.2190/0EW7-01WB-BKHL-QDYV.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

Komorowska, E. (2021). Nauczyciel jpjo w czasach zarazy, czyli czego nauczyła nas pandemia. Postscriptum Polonistyczne, 28(2), 1–16. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.07

Numer

Dział

Glottodydaktyka podczas/po pandemii