Kształtowanie kompetencji międzykulturowej w nauczaniu polszczyzny w dobie pandemii – zmiany, ograniczenia, możliwości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.08

Słowa kluczowe:

język polski jako obcy, kultura polska jako obca, glottodydaktyka polonistyczna, kompetencja międzykulturowa

Abstrakt

W artykule podjęto zagadnienie kształtowania kompetencji międzykulturowej na lektoratach języka polskiego prowadzonych w okresie pandemii. To aktualny problem wpisujący się w liczne rozważania na temat wyzwań, które stanęły przed lektorami zmuszonymi do przejścia na zdalny tryb nauczania. Poza nauczaniem języka polskiego jako obcego glottodydaktycy mają za zadanie przygotować cudzoziemców do zetknięcia się z polską kulturą, przejawiającą się m.in. w języku i za jego pomocą wyrażaną. W pracy rozpoznano zmiany, ograniczenia i możliwości w dydaktyce kultury polskiej jako obcej, jakie można zaobserwować w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. Rozpoznanie to należy traktować jako wstępne, gdyż zjawisko, o którym w nim mowa, wciąż trwa i oddziałuje na kształcenie językowe. Główne obserwacje dotyczą aktualności i przydatności wybranego materiału kulturowego wykorzystywanego na lektoratach. Kwestie te wynikają ze zmian zaobserwowanych w życiu codziennym po rozpoczęciu pandemii. W artykule zostały też przedstawione refleksje dotyczące sposobów doświadczania kultury przez cudzoziemców uczących się polszczyzny. Rozważania podjęte w artykule sytuują się w obszarze dydaktyki kultury polskiej i glottodydaktyki kulturoznawczej, czyli kręgu badań nad tłem kulturowym w nauczaniu języka polskiego jako obcego.

Biogram autora

Barbara Łukaszewicz - Uniwersytet Warszawski

W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się: interdyscyplinarność w glottodydaktyce, nauczanie kultury polskiej jako obcej i wyrażanie emocji w języku polskim i kulturze polskiej. Autorka artykułów z zakresu glottodydaktyki, m.in. O nauczaniu wyrażania emocji negatywnych na lekcji języka polskiego jako obcego (Łódź, 2020). Współautorka podręcznika na poziomie B1 Zdaj się na polski! (Warszawa, 2022).

Bibliografia

Banach B., 2001, Interkulturowa tendencja we współczesnej glottodydaktyce, w: Język w komunikacji, T. 3, red. G. Habrajska, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, s. 228–242.

Cudak R., 2020, Glottodydaktyka polonistyczna w perspektywie przemian, „Postscriptum polonistyczne”, nr 2 (26), s. 11–29, https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.01.

Gębal P.E., 2010, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze, Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Gębal P.E., Miodunka W.T., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Jachymek K., 2020, Kulturoznawca: Inne powitanie to nie wszystko. Koronawirus odsunie nas od siebie [WYWIAD], rozm. M. Kawczyńska, Dziennik.pl, 17.03.2020, https://wiadomosci.dziennik.pl/opinie/artykuly/6464013,koronawirus-powitanie-pandemia-bliskosc-rozmowa-kulturoznawca.html [dostęp: 2.05.2021].

Karolczuk M., 2020, Zdalnie realnie. Jak uczymy (się) języków w czasie pandemii, „Języki obce w szkole”, nr 2, s. 39–43.

Lévi-Strauss C., 1970, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Maciejasz D., 2020, Rząd przeforsuje ograniczenia w przemieszczaniu się na Boże Narodzenie? „Są niemożliwe do wyegzekwowania”, Wyborcza.biz, 25.11.2020, https://wyborcza.biz/biznes/7,177151,26546656,rzad-przeforsuje-ograniczenia-w-przemieszczaniu-sie-na-boze.html?disableRedirects=true [dostęp: 9.05.2021].

Perkowska-Klejman A., 2012, Czy twoi studenci są refleksyjni?, „Studia Edukacyjne”, nr 21, s. 211–232.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

Łukaszewicz, B. (2021). Kształtowanie kompetencji międzykulturowej w nauczaniu polszczyzny w dobie pandemii – zmiany, ograniczenia, możliwości. Postscriptum Polonistyczne, 28(2), 1–14. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.08

Numer

Dział

Glottodydaktyka podczas/po pandemii