Rola komunikacji niewerbalnej podczas zdalnej nauki języka obcego (na podstawie badań ankietowych)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.09

Słowa kluczowe:

nauczanie zdalne, komunikacja niewerbalna, język obcy, polonistyka lwowska

Abstrakt

Zdalny tryb nauczania wymusił pewne zmiany w prowadzeniu zajęć, w tym lekcji języka obcego. W sali zwykle posługujemy się dwoma kodami przekazywania informacji: werbalnym i niewerbalnym. Przestrzeń wirtualna w pewnym stopniu ogranicza pozasłowne komunikaty. W artykule zastanawiamy się zatem nad znaczeniem komunikacji niewerbalnej w nowych warunkach – na zdalnych zajęciach z języka obcego, nad zmianami tej komunikacji i ewentualnym wpływem zmian na interakcję między lektorem a studentami oraz między samymi studentami. Przedstawione są wyniki badań ankietowych, w których wzięły udział dwie grupy respondentów z Ukrainy. Jedna ankieta została skierowana do 25 nauczycieli akademickich uczących m.in. języka obcego (zwykle polskiego, choć także czeskiego, perskiego, japońskiego, serbskiego, bułgarskiego, angielskiego). Druga – do 57 studentów polonistyki lwowskiej, którzy na studiach licencjackich mają lektorat języka polskiego. Na podstawie odpowiedzi lektorów wnioskujemy, że podczas nauki zdalnej: 1) zmieniły się relacje ze studentami; 2) ze względu na brak bezpośredniego kontaktu wzrokowego trudniej wejść w interakcję ze studentami; 3) komunikacja niewerbalna samych lektorów zmieniła się w większym lub mniejszym stopniu. W końcowej części artykułu zostały porównane odpowiedzi lektorów z opiniami studentów. Wyniki analizy potwierdzają, że nauczanie zdalne wpłynie na zmianę komunikacji niewerbalnej podczas tradycyjnych zajęć w sali.

Biogramy autorów

Iryna Bundza - Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki

Doktor nauk filologicznych. Zainteresowania naukowe: gramatyka, semantyka, glottodydaktyka, translatologia. Jej najważniejsze publikacje to: Polskie i ukraińskie rzeczowniki nazywające gniew w świetle gramatycznej kategorii liczby (2018, w: Języki słowiańskie w kontekstach kultur dawnych i współczesnych, pod red. M. Gębki-Wolak, I. Kaproń-Charzyńskiej, J. Kamper-Warejko, Toruń); Problemy nauczania kategorii liczby polskich rzeczowników w środowisku ukraińskojęzycznym (2017, „Prace Językoznawcze”, z. XIX (1)); Zrobię to bez zwłok… The Category of Number in the Teaching of Polish as a Foreign Language to Ukrainian-Speaking People (2019, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 26).

Chrystyna Nikołajczuk, dr - Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki

Doktor nauk filologicznych. Zainteresowania naukowe: frazeologia, glottodydaktyka, łączliwość leksykalno-semantyczna. Jej najważniejsze publikacje to: Czy starość nie radość? Polska frazeologia oznaczająca starość przez pryzmat teorii pól (2013, „Język Polski”, t. XCIII); Jak nie nabawić się kłopotu i odnieść sukces: kilka rozważań nad prozodią semantyczną polskich czasowników (2018, w: Języki słowiańskie w kontekstach kultur dawnych i współczesnych, pod red. M. Gębki-Wolak, I. Kaproń-Charzyńskiej, J. Kamper-Warejko, Toruń); Зміни у значеннєвій структурі польських фразеологізмів із семою ‘вік людини’ у словникових дефініціях і текстах (2019, „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej”, t. 54).

Bibliografia

Deczewska J., 2020, Interakcje między uczestnikami nauczania zdalnego – wyzwania, oczekiwania, możliwe rozwiązania, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 13–18, DOI: 10.47050/jows.2020.3.13-18.

Fronc-Iniewicz N., 2020, Wykorzystanie środków ekspresji w nauczaniu języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 101–106.

Górecka J., 2020, Zadania pisemnej i asynchronicznej dyskusji na forum w kształceniu językowym, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 31–37, DOI: 10.47050/jows.2020.4.31-37.

Karolczuk M., 2020, Zdalnie realnie. Jak uczymy (się) języków w czasie pandemii, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 39–43.

Kordus M., 2020, Komunikacja przez prezentację. O wykorzystaniu narzędzi TIK w zdalnym nauczaniu języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 49–53.

Kubacka K., 2018, Komunikacja werbalna lektora na lekcji języka polskiego jako obcego, (rozprawa doktorska), Uniwersytet Łódzki, https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/25691/K.Kubacka_Doktorat.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 4.11.2021].

Łyp-Bielecka A., 2011, Możliwości zastosowania syntezatorów na lekcji języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 56–63.

Madej P., 2011, Wykorzystanie narzędzi ICT w nauczaniu języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 31–38.

Mendak E., 1996, Kody niewerbalne jako obiekty nauczania języka obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 6, s. 63–68.

Moczydłowska I., 2011, Języki obce w chmurach, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 66–71.

Moisienko N., 2018, Online-quiz Kahoot! i online-aplikacja Quizlet jako narzędzia do urozmaicenia lekcji jpjo, „Kwartalnik Polonicum”, nr 28/29, s. 25–29.

Morcinek-Abramczyk B., 2015, Pomiędzy słowem a gestem – błędy glottodydaktyczne wynikające z braku kompatybilności między językiem a mową ciała, „Acta Univeritatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 22, s. 125–141, http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.22.09.

Morcinek-Abramczyk B., 2018, Komunikacja pozawerbalna w glottodydaktyce, „Kwartalnik Polonicum”, nr 28/29, s. 12–15.

Oczko P., 2020, Studenci chińscy i lektorzy języka polskiego jako obcego: trudności w interakcjach, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 51–56, DOI: 10.47050/jows.2020.3.51-56.

Półjanowicz W., 2010, Analiza programów i systemów wspomagających zdalne nauczanie, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica”, nr 26, s. 57–73.

Równiatka A., 2020, Nauka w trybie tzw. odwróconej klasy w teorii i praktyce, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 25–29, DOI: 10.47050/jows.2020.4.25-29.

Seretny A., Lipińska E., 2015, Multimedia w praktyce dydaktycznej – konieczna innowacja czy innowacyjna konieczność, „Kwartalnik Polonicum”, nr 18, s. 2–8.

Uchwat-Zaród D., 2020, Edukacja zdalna – od mądrej dydaktyki do narzędzi cyfrowych, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 45–48.

Zapłotna A., 2020, Rola interakcji internetowej na zajęciach z języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 19–23, DOI: 10.47050/jows.2020.3.19-23.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

Bundza, I., & Nikołajczuk, C. (2021). Rola komunikacji niewerbalnej podczas zdalnej nauki języka obcego (na podstawie badań ankietowych). Postscriptum Polonistyczne, 28(2), 1–28. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.09

Numer

Dział

Glottodydaktyka podczas/po pandemii