Nauczanie języka polskiego jako obcego wspomagane technologicznie – wczoraj i dziś. Bilans doświadczeń po roku kształcenia na odległość

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.11

Słowa kluczowe:

nauczanie języków wspomagane technologiczne (TELL), język polski jako obcy, badanie opinii nauczycieli

Abstrakt

Artykuł porusza problematykę kształcenia językowego wspomaganego technologicznie (TELL – Technology-Enhanced Language Learning). W tekście zostały przedstawione wyniki badań ankietowych, które przeprowadzono wśród nauczycieli języka polskiego jako obcego po roku zdobywania doświadczeń w prowadzeniu zajęć zdalnych. Rezultaty zostały zestawione z wynikami badań z 2017 roku. Przeprowadzony wówczas sondaż miał charakter rozpoznawczy i koncentrował się na ocenie nastawienia dydaktyków (głównie nauczycieli akademickich) do nauczania wspomaganego komputerowo oraz możliwości wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu polszczyzny. Najnowsze badania mają na celu weryfikację tych spostrzeżeń oraz ocenę zmiany w świadomości i nastawieniu dydaktyków, którzy z dnia na dzień musieli przenieść swój warsztat pracy z sali wykładowej do przestrzeni wirtualnej. W badaniu kwestionariuszowym wzięło udział 65 osób. Analiza zebranych odpowiedzi ma charakter ilościowo-jakościowy. W badaniu nastawienia dydaktyków jpjo zastosowano dodatkowo technikę analizy językoznawczej opartej na metodologii fenomenologicznej. Wyniki badań wskazują na znaczny rozwój kompetencji technologicznej oraz umiejętności używania różnego rodzaju platform i aplikacji edukacyjnych przez nauczycieli, ale i podkreślają potrzebę doskonalenia metod nauczania w oparciu o podejście działaniowe, aby w pełni wykorzystać możliwości kształcenia językowego poprzez prowadzenie autentycznych działań komunikacyjnych w wirtualnym środowisku.

Biogram autora

Adriana Prizel-Kania - Uniwersytet Jagielloński

Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa; adiunkt w Instytucie Glottodydaktyki Polonistycznej w UJ, badacz w międzynarodowych i krajowych projektach badawczych i edukacyjnych (m. in. SpeakApps, DIGIPASS, TICKET, Po polsku po Polsce); laureatka konkursu MNiSzW dla Wybitnych Młodych Naukowców. Zainteresowania naukowe: metodyka nauczania języków obcych z wykorzystaniem wiedzy na temat mózgu, nauczanie wspomagane przez technologię oraz terapia zaburzeń mowy. Autorka monografii Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym (Kraków, 2012), artykułów naukowych oraz pomocy dydaktycznych do nauczania języka i kultury polskiej.

Bibliografia

Banach M., Bucko D., 2019, Rozumienie tekstu pisanego w języku obcym na przykładzie języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków.

Bax S., 2003, CALL – Past, Present and Future, „System”, no. 31(1), s. 13–28, https://doi.org/10.1016/S0346-251X(02)00071-4.

Bax, S., 2011, Normalisation Revisited: The Effective Use of Technology in Language Education, „International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching”, no. 1, s. 1–15, https://dx.doi.org/10.4018/ijcallt.2011040101.

Bucko D., Prizel-Kania A., 2018, Edukacja polonistyczna online – stan obecny oraz wyzwania na przyszłość (na podstawie analizy wybranych zasobów do nauczania języka polskiego jako obcego), „Roczniki Humanistyczne”, nr 66(10), s. 7–23, https://dx.doi.org/10.18290/rh.2018.66.10-1.

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion Volume with new descriptors, 2018, Council of Europe, https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989.

Dębski R., 2006, Project-based language learning with technology, NCELTR, Sydney.

Dębski R., red., 2008, Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia. Transmisja i nauczanie języków mniejszościowych, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Ellis R., 2003, Task-based language learning and teaching, Oxford University Press, Oxford.

Gajek E., 2008, Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym, Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Gajek E., 2013, Technologie mobilne w edukacji językowej – na przykładzie języka angielskiego, „Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny”, nr 4(31), s. 27–33.

Guichon N., Hauck. M., 2011, Teacher education research in CALL and CMC: More in demand than ever, ReCALL, no. 23(3), s. 187–199, http://dx.doi.org/10.1017/S0958344011000139.

Kessler G., 2007, Formal and informal CALL preparation and teacher attitude toward technology, „Computer Assisted Language Learning”, no. 20(2), s. 173–188, https://doi.org/10.1080/09588220701331394.

Krajka, J., 2007, English Language Teaching in the Internet-Assisted Environment, Maria Curie-Skłodowska University Press, Lublin.

Levy M., Stockwell G., 2006, CALL Dimensions: Options and Issues in Computer-Assisted Language Learning, Routledge, Mahwah, New Jersey.

Mueller-Hartmann A., 2000, The role of tasks in promoting intercultural learning in electronic learning networks, „Language Learning & Technology”, no. 4(2), s. 129–147, http://dx.doi.org/10125/25103.

Nunan D., 1988, The Learner-Centred Curriculum, Cambridge University Press, Cambridge, https://doi.org/10.1017/CBO9781139524506.

Prizel-Kania A., 2017, Nauczanie języka polskiego jako obcego wspomagane komputerowo – badanie opinii nauczycieli, „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 88–92.

Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 roku. Analizy statystyczne, 2020, GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne [dostęp: 25.04.2021].

Swain, M., 2000, The Output Hypothesis and beyond: Mediating Acquisition through Collaborative Dialogue, ed. J. P. Lantolf, Sociocultural Theory and Second Language Learning, Oxford University Press, Oxford, s. 97–114.

Swain M., Watanabe Y., 2013, Languaging: Collaborative Dialogue as a Source of Second Language Learning, in: The Encyclopedia of Applied Linguistics, Wiley Blackwell, https://doi.org/10.1002/9781405198431.wbeal0664.

Thomas M., Reinders H., Warschauer, M., eds., 2013, Contemporary Computer-Assisted Language Learning, Bloomsbury Publishing, London – New Delhi – New York – Sydney.

Thomas M., Reinders, H., 2010, Task-Based Language Learning and Teaching with Technology, Continuum, London – New York.

Warschauer M., 1996, Computer-Assisted Language Learning: An Introduction, ed. S. Fotos, Multimedia Language Teaching, Logos International, Tokyo – San Francisco, s. 3–20.

Willig C., 2007, Reflections on the Use of a Phenomenological Method, „Qualitative Research in Psychology”, no. 3(4), s. 209–225, http://dx.doi.org/10.1080/14780880701473425.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

Prizel-Kania, A. (2021). Nauczanie języka polskiego jako obcego wspomagane technologicznie – wczoraj i dziś. Bilans doświadczeń po roku kształcenia na odległość. Postscriptum Polonistyczne, 28(2), 1–16. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.11

Numer

Dział

Glottodydaktyka podczas/po pandemii