Etykiety: Kobieta, Żyd – Inny w przestrzeni szkolnej

Kobieta, Żyd - Inny w przestrzeni szkolnej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2022.29.01

Słowa kluczowe:

tolerancja, wykluczenie, edukacja

Abstrakt

Artykuł podejmuje problem Inności w literaturze oraz stygmatyzacji i wykluczenia z przestrzeni publicznej tego, co odmienne, a przez to rozumiane jako zagrażające wszystkiemu, co swojskie i bliskie. Na podstawie dwóch powieści Isaaca Bashevisa Singera: Dwór i Spuścizna autorka wskazuje na uniwersalny mechanizm budowania obrazu Innego, definiowanego jako wroga. Stosunki polsko-żydowskie, kultura żydowska, a w niej zaakcentowana rola kobiet, stają się punktem wyjścia do rozmowy o współczesnych procesach społecznych. Kwestią priorytetową w kontekście kształcenia postaw otwartości, szacunku i akceptacji w kontakcie z Innym jest edukacja – zawężona tutaj do lekcji języka polskiego. Szkoła, w swoim instytucjonalnym i obligatoryjnym wymiarze, oraz świadomy swej roli nauczyciel mają moc inicjowania zmian w świadomości, przyzwyczajeniach i poglądach uczniów. Podczas lekcji z powieściami Singera autorka proponuje wykorzystać nauczanie bazujące na „utożsamianiu się”, szukaniu uniwersalnego wymiaru w działaniach i emocjach ludzi w określonych sytuacjach życiowych bez względu na przynależność kulturową czy płeć. Priorytetem tak rozumianej edukacji jest wyjście poza przestrzeń narracji i politycznego dyskursu wykluczenia. Celem zaś jest otwarty na odmienność, krytyczny wobec kultury własnej, ale i świadomy jej wartości obywatel.

Bibliografia

Bauman Z., 1995, Wieloznaczność nowoczesna. Nowoczesność wieloznaczna, przeł. J. Bauman, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Benedyktowicz Z., Markowska D., 1979, O niektórych problemach identyfikacji kulturowej w procesach porozumiewania się, „Etnografia Polska”, nr 2 (23), s. 205–236.

Bibler W., 1982, Myślenie jako dialog, przeł. J. Dobieszewski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Bourdieu P., Passeron J. C., 1990, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, przeł. E. Neyman, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Bystroń J. S., 1995, Megalomania narodowa, Książka i Wiedza, Warszawa.

Janion M., 2006, Kobiety i duch inności, Sic!, Warszawa.

Koestler N., 1994, Kobiety w społecznościach żydowskich w monarchii habsburskiej: etapy emancypacji, w: Kobieta i świat polityki. Polska na tle porównawczym w XIX i w początkach XX wieku. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Wydawnictwo Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 132–165.

Mayer-Hacker H., 1982, Kobiety jako grupa mniejszościowa, w: Nikt nie rodzi się kobietą, wybór, wstęp i przeł. T. Hołówka, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa, s. 37–58.

Navé-Levinson P., 2007, Kobieta w judaizmie, w: Nowy leksykon judaistyczny, red. J.H. Schoeps, przeł. S. Lisiecka, Z. Rybicka, E. Ptaszyńska-Sadowska, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa, s. 447–449.

Nussbaum M. C., 2018, Nowa nietolerancja religijna: przezwyciężyć politykę strachu w niespokojnych czasach, przeł. S. Szymański, Kultura Liberalna, Warszawa.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, 2011, Warszawa.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceum, technikum i branżowej szkoły II stopnia, 2018, Warszawa.

Przemoc symboliczna, w: Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/przemoc-symboliczna;3963484.html [dostęp: 22.02.2022].

Ratajczak M., 2003, Oblicza wielokulturowości, w: Wkraczając w XXI wiek. Między globalizacją a zróżnicowaniem, red. E. Stadtmüller, „Arboretum”, Wrocław, s. 74–98.

Samuś P., 1994, Socjalistki w Królestwie Polskim przełomu XIX i XX w. Szkic do portretu zbiorowego, w: Kobieta i świat polityki. Polska na tle porównawczym w XIX i w początkach XX wieku. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Wydawnictwo Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 191–218.

Sherwin B. L., 1995, Duchowe dziedzictwo Żydów polskich, przeł. W. Chrostowski, Vocatio, Warszawa.

Singer I. B., 1989, Spuścizna, przeł. I. Wyrzykowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Skarga B., 2007, Człowiek to nie jest piękne zwierzę, Znak, Kraków.

Sobecki M., 1999, Kształtowanie postaw odmienności jako nowe zadanie wychowania, w: Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”, Białystok, s. 91–99.

Szuchta R., 1999, Refleksje o nauczaniu historii Holocaustu w polskiej szkole, w: Tematy żydowskie. Historia, literatura, edukacja, red. E. Traba, R. Traba, Wspólnota Kulturowa Borussia, Olsztyn, s. 243–270.

Tischner J., 1994, Tolerancja czy wzajemność?, w: Cyganie. Odmienność i nietolerancja, oprac. A. Mirga, L. Mróz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 1–20.

Toeplitz T., 1984, Polska Isaaca Singera, „Polityka”, nr 24, s. 10–11.

Tokarska-Bakir J., 2008, Legendy o krwi. Antropologia przesądu, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa.

Umińska B., 1995, Pozycja kobiety w tradycyjnym prawie żydowskim, w: Studia z dziejów Żydów w Polsce. Materiały edukacyjne dla szkół średnich i wyższych, red. Z. Borzymińska, Żydowski Instytut Historyczny, Warszawa, s. 149–169.

Umińska B., 2001, Postać z cieniem. Portrety Żydówek w polskiej literaturze od końca XIX wieku do 1939 roku, Sic!, Warszawa.

Unterman A., 1998, Encyklopedia tradycji i legend żydowskich, przeł. O. Zienkiewicz, Książka i Wiedza, Warszawa.

Weininger O., 1994, Płeć i charakter, przeł. O. Ortwin, Sagittarius, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2022-06-02

Jak cytować

Kuraś, S. (2022). Etykiety: Kobieta, Żyd – Inny w przestrzeni szkolnej: Kobieta, Żyd - Inny w przestrzeni szkolnej. Postscriptum Polonistyczne, 29(1), 1–20. https://doi.org/10.31261/PS_P.2022.29.01