Literackie obrazy miasta w nauczaniu polonistycznym cudzoziemców

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.15

Słowa kluczowe:

antropologia miasta, glottodydaktyka polonistyczna, rewitalizacja przestrzeni a tożsamość

Abstrakt

Artykuł stanowi propozycję odkrywania w pracy z cudzoziemskim odbiorcą ważkich problemów kulturowych o charakterze uniwersalnym poprzez wykorzystanie tekstu literackiego. Najnowsza historia jednej z dzielnic Krakowa – Kazimierza – staje się pretekstem do podjęcia namysłu, jak (poprzez znaczące punkty w przestrzeni miejskiej) można deszyfrować zapis o (nie)obecnej społeczności, poruszać kwestie związane z procesami rewitalizacji miejskiego krajobrazu, jednocześnie ważąc płynące z nich korzyści i zagrożenia. Analizowany w artykule literacki projekt O_Kaz. staje się w intencji autorki płaszczyzną do odkrywania historycznego zapisu/znaczenia miejsca, ma inspirować odbiorcę nie tylko do rozpoczęcia dyskursu na temat polskiej kultury i lokalnych sposobów oswajania poczucia pustki/braku, ale również zachęcać obcokrajowca do kontrastywnego ujęcia tego zagadnienia. Krakowski kwartał – jako motyw literacki – staje się inspiracją do podjęcia narracji na temat otwartości polskiego społeczeństwa wobec kulturowo Innego. Tekst wpisuje się w dyskurs poświęcony miejscu tekstu literackiego w edukacji polonistycznej cudzoziemców oraz w badania humanistyczne analizujące kwestie tożsamości w kontekście miejsca, tu: zapisu śladów (nie)obecności społeczności w urbanistycznej tkance miasta.

Biogram autora

Aleksandra Achtelik - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Związana z Instytutem Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego oraz Szkołą Języka i Kultury Polskiej. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół historii i teorii kultury, literatury podróżniczej i problematyki miasta oraz nauczania kultury polskiej cudzoziemców. Autorka tekstów poświęconych motywom włoskim w literaturze polskiej, w tym dwóch monografii: Wenecja mityczna w literaturze polskiej XIX i XX wieku (Katowice, 2002) oraz Sprawcza moc przechadzki, czyli polski literat we włoskim mieście (Katowice, 2015). Jest także współredaktorem serii Sztuka czy rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego (wespół z J. Tambor) poświęconej nauczaniu języka i kultury polskiej cudzoziemców.

Bibliografia

Aleksandrowicz J., 2001, Kartki z dziennika doktora Twardego, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Bisko A., 2014, Polska dla średnio zaawansowanych. Współczesna polskość codzienna, Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Cudak R., 2008, Edukacja literacka w nauczaniu cudzoziemców. Trzy uwagi, w: Polityka językowa w Europie a certyfikacja języka polskiego i czeskiego, red. D. Rytel-Kuc, J. Tambor, Frankfurt a. Mein, s. 233–243.

Cudak R., 2010, Tekst w nauczaniu jako problem metodologiczny, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, s. 79–90.

Czerkies T., 2011, Wykorzystanie tekstu literackiego na zajęciach języka polskiego jako obcego (motywy i oczekiwania studentów), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 18, s. 113–128.

Czerkies T., 2012, Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Biblioteka LingVariów, Glottodydaktyka, t. 2, Księgarnia Akademicka, Kraków.

Kosowska E., 2003, Antropologia literatury, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Kunce A., 2008, Antropologia punktów. Rozważania przy tekstach Ryszarda Kapuścińskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Ligocka R., 2005, Dziewczynka w czerwonym płaszczyku, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Orbitowski Ł., 2016, Kobra przegrywa w butelkę, Wydawnictwo Stowarzyszenie Festiwal Kultury Żydowskiej, Kraków.

Popczyk M., 2004, Miasto – widzialnej nieobecności, w: Dylematy wielokulturowości, red. W. Kalaga, Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Prizel-Kania A., Bucko D., Majcher-Legawiec U., Sowa K., 2016, Po polsku po Polsce. Podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego oraz kultury polskiej dla początkujących, Wydawnictwo Avalon, Kraków.

Próchniak W., 2012, Klucz do wierszy: poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Rybicka E., 2014, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Słowik D., 2016, Sanatorium. O_Kaz. Literatura o Kazimierzu, Wydawnictwo Stowarzyszenie Festiwal Kultury Żydowskiej, Kraków.

Suchojad I., 2010, Topografia żydowskiej pamięci. Obraz krakowskiego Kazimierza we współczesnej literaturze polskiej i polsko-żydowskiej, Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Zieniewicz A., 2010, Literatura i ramy pamięci historycznej. Literaturoznawstwo w procesie nauczania kultury polskiej (współczesnej). Kilka uwag, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, s. 91–98.

Zych J., 2020, Najnowsze polskie powieści jako źródło wiedzy o życiu codziennym współczesnych Polaków, w: Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

Achtelik, A. (2021). Literackie obrazy miasta w nauczaniu polonistycznym cudzoziemców. Postscriptum Polonistyczne, 28(2), 1–18. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.15