Czytanie skandalu. Na marginesie polskiej prozy po 2000 roku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2022.29.08

Słowa kluczowe:

skandal, prowokacja, literatura polska XXI wieku, image pisarza

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest analiza taktyk stosowanych przez współczesnych autorów mierzących się z tabu powiązanym z przypisywanym im autorytetem pisarza. Podczas gdy różnorakie ujęcia krytyczne zwolniły już osobę pisarza z rozlicznych oczekiwań, w rozumieniu wielu polskich odbiorców wciąż pozostaje on utożsamiany ze swoistym nienaruszalnym zbiorem postaw wynikających z konieczności reprezentowania rangi swego rzemiosła. Autorka bada podejście i refleksję czytelnika niebędącego literaturoznawcą ani osobą ściśle obeznaną z rynkiem literackim, a więc mogącą uznawać pisarza za autorytet, któremu nie wypada być kontrowersyjnym. W artykule postawione zostają pytania o to, w jaki sposób i dlaczego autorzy decydują się posłużyć jednym z najbardziej skutecznych, a zarazem niebezpiecznych narzędzi marketingowych, jakim jest skandal. Refleksja dotyczy dwóch wyjątkowo kontrowersyjnych postaci polskiego rynku literackiego ostatnich dekad: Blanki Lipińskiej i Michała Witkowskiego. Analizie poddano głównie ich wypowiedzi autotematyczne, w których ustosunkowywali się zarówno do swej kontrowersyjnej twórczości, jak i obranej na pewnym etapie prowokacyjnej persony, swoistego image’u. Wiedząc, jak łatwo zostać uznanym przez grono polskich odbiorców za „skandalistę”, pisarze starają się przejąć język skandalu i posłużyć się nim, by podkreślić prometejski lub nowatorski charakter swoich poczynań i zagwarantować powiązanie własnej praktyki pisarskiej i postępowania z bezkompromisowością oraz odwagą. Niejednokrotnie kwestionują też status i rolę pisarza, traktując rezygnację z owego ograniczającego tytułu jako przejaw dojrzałości. Autorka zadaje ponadto pytanie o nieuchronność pewnych zmian i stosunek doń przejawiany przez polskich odbiorców kultury i literatury oraz o miejsce polskiego pisarza w przestrzeni „celebryckiej”. Tekst mieści się w obrębie literaturoznawstwa i krytyki literackiej.

Biogram autora

Katarzyna Hanik - Uniwersytet Śląski w Katowicach

KATARZYNA HANIK – mgr, Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska.

Doktorantka Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W 2021 roku obroniła pracę magisterską pt. Fenomen skandalu w XXI wieku napisaną pod kierunkiem prof. Agnieszki Nęckiej-Czapskiej. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół problematyki skandalu i tabu, zwłaszcza na polskim rynku
wydawniczym. W swojej pracy doktorskiej planuje badać przejawy tabuizacji w polskiej autobiografistyce ostatnich dekad.

Bibliografia

Antonik D., 2012, Autor jako marka, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 62–76, https://rcin.org.pl/Content/48373/WA248_65752_P-I-2524_antonik-autor.pdf [dostęp: 10.01.2022].

Chełminiak M., 2019, Blanka Lipińska: seks nie wygląda tak jak w moich książkach, Magazyn TVN24, https://tvn24.pl/magazyn-tvn24/blanka-lipinska-seks-nie-wyglada-tak-jak-w-moich-ksiazkach,248,4306 [dostęp: 10.01.2022].

Dąbrowska M., 2013, Buzz marketing jako kontrolowany przepływ informacji. Skandal elementem budowania reputacji artysty, w: Skandal w kulturze europejskiej i amerykańskiej, red. B. Płonka-Syroka, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 311–323.

Felski R., 2010, Pożytki z literatury. Szok, „Teksty Drugie”, nr 1/2, s. 278–299, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2010-t-n1_2_(121_122)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2010-t-n1_2_(121_122)-s278-299/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2010-t-n1_2_(121_122)-s278-299.pdf [dostęp: 10.01.2022].

Frankowiak A., 2004, Skandal jako norma w literaturze współczesnej, „Napis”, seria X, s. 259–269, http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Napis_Pismo_poswiecone_literaturze_okolicznosciowej_i_uzytkowej/Napis_Pismo_poswiecone_literaturze_okolicznosciowej_i_uzytkowej-r2004-t10/Napis_Pismo_poswiecone_literaturze_okolicznosciowej_i_uzytkowej-r2004-t10-s259-269/Napis_Pismo_poswiecone_literaturze_okolicznosciowej_i_uzytkowej-r2004-t10-s259-269.pdf [dostęp: 10.01.2022].

Kędzierski R. 2020, Fenomen biznesowy Blanki Lipińskiej, czyli jak zbudowała swoje imperium, Gazeta.pl Next, https://next.gazeta.pl/next/7,151003,25691542,fenomen-biznesowy-blanki-lipinskiej-czyli-jak-zbudowala-swoje.html [dostęp: 10.01.2022].

Kozłowski T., 2013, Co szokuje homo sapiens sapiens? Skandal i reguła konfrontacji w perspektywie ewolucyjnej oraz ich wpływ na kształt popkultury, w: Skandal w kulturze europejskiej i amerykańskiej, red. B. Płonka-Syroka, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 15–28.

Lipińska B., 2014, 365 dni, Edipresse Polska, Warszawa.

Michałowski P., 2003, Strategie odbioru i stereotypy odbioru, AMUR, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9230/1/005_Piotr_Micha%C5%82owski_Strategie_skandalu_i_stereotypy_odbioru_73_88.pdf [dostęp: 10.01.2022].

Nowacki D., 2011, Kto im dał skrzydła Uwagi o prozie, dramacie i krytyce (2001–2010), Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.

Opis książki Lubiewo bez cenzury, Świat Książki, https://www.swiatksiazki.pl/lubiewo-bez-cenzury-5181754-ksiazka.html [dostęp: 28.04.2022].

Pawlak K., 2019, Fenomen Blanki Lipińskiej, Woman in the World, https://womanintheworld.co.uk/fenomen-blanki-lipinskiej/ [dostęp: 10.01.2022].

Pomietło A., 2016, Hybryda różnicująca rzeczywistość. O „Lubiewie” Michała Witkowskiego, Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/5951/1/Pomietlo_Hybryda_roznicujaca_rzeczywistosc_%20o_Lubiewie.pdf [dostęp: 10.01.2022].

Praszyński R., 2020, Michał Witkowski: „W mieście, na ulicy nie lubię się wyróżniać. Chodzę ubrany jak szara myszka”, viva.pl, https://viva.pl/magazyn-viva/magazyn-viva-wywiad-michal-witkowski-o-karierze-skandalach-i-zyciu-prywatnym-6809-r22/ [dostęp: 10.01.2022].

Staśko M., 2020, Jak w 365 dni spieprzyć całą pracę na rzecz ofiar gwałtu? Poradnik Blanki Lipińskiej, Krytyka Polityczna, https://krytykapolityczna.pl/kultura/film/365-dni-blanka-lipinska-maja-stasko-gwalt/ [dostęp: 10.01.2022].

Suchecka J., 2018, „365 dni” Blanki Lipińskiej sprzedało się w kilkuset tysiącach egzemplarzy, teraz będzie film. Kim jest autorka „polskiego Greya”?, Wyborcza.pl, https://wyborcza.pl/ksiazki/7,154165,24221132,365-dni-blanki-lipinskiej-sprzedalo-sie-w-100-tys.html [dostęp: 10.01.2022].

Swoboda A., 2018, Napisała polskiego „Greya”. Blanka Lipińska, autorka książki „365 dni”: Seks jest zabawą, jest grą, weekend.gazeta.pl, https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177333,23724060,napisala-polskiego-greya-blanka-lipinska-autorka-ksiazki.html [dostęp: 10.01.2022].

Szymił A., 2014, Lovetown. Kilka uwag o angielskim tłumaczeniu „Lubiewa”, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 23, s. 263–273, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pspsl/article/view/1125 [dostęp: 10.01.2022].

Tramer M., 2000, Literatura i skandal. Na przykładzie okresu międzywojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Trzeciak K., Sowiński M., 2015, Pisarz jako zawód. Uwagi o polu literackim polski po 1989, „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 2 (24), s. 151–159, https://www.ejournals.eu/pliki/art/5271/pl [dostęp: 28.04.2022].

Witkowski M., 2004, Lubiewo, Korporacja Ha!art, Kraków.

Witkowski M., 2012, Lubiewo bez cenzury, Świat Książki, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2022-07-06

Jak cytować

Hanik, K. (2022). Czytanie skandalu. Na marginesie polskiej prozy po 2000 roku. Postscriptum Polonistyczne, 29(1), 1–14. https://doi.org/10.31261/PS_P.2022.29.08