Nauczanie języka i kultury polskiej na Bałtyckim Uniwersytecie Federalnym im. Immanuela Kanta w warunkach zdalnych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2022.29.12

Słowa kluczowe:

nauczanie kultury, język polski jako obcy, nauczanie online, nauczanie w warunkach zdalnych, polska kultura jako obca, promocja języka polskiego

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie problematyki nauczania języka i kultury polskiej w warunkach zdalnych na przykładzie Bałtyckiego Uniwersytetu Federalnego im. Immanuela Kanta w Kaliningradzie. Przedstawiony został przebieg wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych promujących język i kulturę polską w roku akademickim 2020/2021, takich jak: Międzynarodowe Multimodalne Dyktando oraz konkurs krasomówczy PaintTalks, które zostały zorganizowane w ramach Dni Języka i Kultury Polskiej. Dodatkowo omówiono sposoby realizacji dwóch kursów przedmiotowych przeznaczonych dla studentów studiów licencjackich na kierunku filologia obca: język polski i literatura, które w całości odbyły się w formie online; są to: Wprowadzenie do kultury polskiej i Praktyczny język polski. Uwzględnione zostało także badanie ilościowe, a kwestionariusz ankietowy prezentuje opinie i refleksje uczestników kursów na temat atrakcyjności i efektywności takiej formy uczenia się języka obcego. Powodem podjęcia wybranej tematyki jest potrzeba odpowiedzi na aktualne wyzwania edukacyjne związane z nauczaniem online oraz zaprezentowanie różnorodnych przedsięwzięć promujących język i kulturę polską poza granicami kraju. Tekst wpisuje się we współczesne badania nad promocją języka polskiego jako obcego oraz glottodydaktyczne poszukiwania dotyczące polonistyk światowych.

Biogram autora

Małgorzata Grochowina - Uniwersytet Wrocławski

MAŁGORZATA GROCHOWINA –  mgr, Kolegium Doktorskie, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, Polska.

Od 2018 roku uczestniczka Programu Lektorzy NAWA i asystentka w Instytucie Nauk Humanistycznych Bałtyckiego Uniwersytetu Federalnego w Kaliningradzie (Rosja). Jej zainteresowania badawcze związane są z nauczaniem kultury i języka polskiego jako obcego, dwujęzycznością, językiem emigracji. Wybrane publikacje:
Polish Language in Kaliningrad (Russia) at the Beginning of the 21th Century: Foreign, Second or Native Language (Parana 2020), Kształcenie kompetencji kulturowych w nauczaniu studentów polonistyki na Bałtyckim Uniwersytecie Federalnym w Kaliningradzie (Toruń 2020), Język polski kaliningradzkiej Polonii (Hamburg 2021).

Bibliografia

Cellary W., 2020, Edukacja w świetle pandemii, w: Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania?, opr. J. Lubacz, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 15–24.

Janus A., 2020, Refleksje z pierwszych dni i pierwszych wrażeń, w: Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii, red. J. Czarkowski i in., Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 15–26.

Krzyżyk D., 2018, Ogólnopolski Konkurs Ortograficzny DYKTANDO i jego rola w rozbudzaniu zainteresowań językowych Polaków oraz w propagowaniu wzorców poprawnej pisowni. Rys historyczny, w: Katowice jako ośrodek nauki i kultury w XX i XXI wieku, red. A. Barciak, Muzeum Historii Katowic, Katowice, s. 219–230.

Machoła A., 2017, TEDx w polskiej szkole, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 34–37.

Makarowa P., Zubricka E., 2020, Gry terenowe w kształceniu kompetencji kulturowych i zawodowych w procesie nauczania języka polskiego jako obcego, w: W kręgu kultury i języka. Innowacje w nauczaniu i promocji języka polskiego jako obcego, red. M. Gębka-Wolak, T. Szkapienko, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, s. 217–231.

Prensky M., 2001, Digital Natives. Digital Immigrants. Part 1, „On the Horizon”, vol. 9, no. 5, s. 1–6.

Sartori G., 2007, Homo videns. Telewizja i postmyślenie, przeł. J. Uszyński, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Szkapienko T., 2020, Konkurs ortograficzny „Polskie dyktando” w Kaliningradzie, w: W kręgu kultury i języka. Innowacje w nauczaniu i promocji języka polskiego jako obcego, red. M. Gębka-Wolak, T. Szkapienko, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, s. 203–216.

Szkapienko T., Zubricka E., Grochowina M., 2021, Doświadczenia z realizacji projektu promocji języka polskiego i kultury w warunkach zdalnych, w: Nauczanie języka polskiego w Rosji i rosyjskiego w Polsce. Doświadczenia, problemy, perspektywy, red. O. Kasymowa, B. Latypowa, O. Gawrylowa, Wydawnictwo Centrum Rosyjsko-Polskiego Dialogu i Porozumienia, Ufa, s. 245–253.

Wodołazkin Е., 2016, Totalnyje oszybki, Topsb.tv, https://topspb.tv/news/2015/04/22/totalnyie-oshibki-v-kakih-slovah-bolshe-vsego-oshibalis-uchastniki-totalnogo-diktanta/ [dostęp: 15.01.2022]

Pobrania

Opublikowane

2022-07-14

Jak cytować

Grochowina, M. (2022). Nauczanie języka i kultury polskiej na Bałtyckim Uniwersytecie Federalnym im. Immanuela Kanta w warunkach zdalnych. Postscriptum Polonistyczne, 29(1), 1–15. https://doi.org/10.31261/PS_P.2022.29.12

Numer

Dział

Język polski i polonistyka za granicą