Czas dojrzewania jako „okres krytyczny” w praktykowaniu języka odziedziczonego. Polski w Niemczech

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2022.29.11

Słowa kluczowe:

język odziedziczony, emigracja, młodzież, grupa rówieśnicza, dojrzewanie, socjalizacja językowa

Abstrakt

Tematem artykułu jest wpływ okresu dojrzewania na użytkowanie języka polskiego przez młodzież pochodzenia polskiego wychowującą się od wczesnego dzieciństwa w niemieckiej Ratyzbonie. Przedstawione badanie, przeprowadzone wśród 30 respondentów w wieku 12–18 lat, oparte zostało na wywiadach, ankietach i teście językowym. Wyniki ukazują, w jaki sposób adolescencja prowadzi do zmniejszenia się udziału polszczyzny w życiu nastolatków. Zbadano różnicę między młodszą i starszą grupą wiekową w zakresie korzystania z polskojęzycznych mediów oraz stosowania języka polskiego w bezpośrednich kontaktach z rówieśnikami w Niemczech, związek między tymi dwoma aspektami oraz wpływ, jaki miały na nie inne czynniki społeczne i językowe. Zarówno wiek, jak i relacje z kolegami i koleżankami w języku polskim
okazały się wpływać na użytkowanie mediów w tym samym języku. Natomiast interakcje rówieśnicze w polszczyźnie były częstsze, jeśli rodzice częściej posługiwali się nią w komunikacji z dzieckiem. Część jakościową badania poświęcono kontekstom stosowania języka polskiego w grupie koleżeńskiej i motywacji do jego wykorzystywania. Rezultaty zostały zinterpretowane z perspektywy teorii socjalizacji językowej z uwzględnieniem ustaleń na temat okresu dojrzewania psychologii rozwoju. Stosunkowe zmniejszenie się roli języka polskiego w użytkowaniu mediów u starszych nastolatków zostało zinterpretowane jako efekt zmniejszającego się wpływu rodziców i wzrastającej roli rówieśników jako wzorców w osobistym rozwoju w tym okresie życia.

Biogram autora

Hanna Pułaczewska - Uniwersytet Szczeciński

HANNA PUŁACZEWSKA –  dr hab., Instytut Językoznawstwa, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, Polska.

Hanna Pułaczewska studiowała filologię angielską i językoznawstwo na uniwersytetach w Łodzi i w Ratyzbonie, habilitowała się z zakresu pragmatyki porównawczej języka polskiego, angielskiego i niemieckiego. Wykłada językoznawstwo anglojęzycznego obszaru językowego na Uniwersytecie Szczecińskim. Jej główne obszary badawcze to dwujęzyczność w ujęciu socjolingwistycznym i pragmatyka porównawcza.

Bibliografia

Berry J.W., 1997, Immigration, Acculturation, and Adaptation, „Applied Psychology: An International Review”, vol. 46 (1), s. 5–68.

Braun V., Clarke V., 2006, Using Thematic Analysis in Psychology, „Qualitative Research in Psychology”, vol. 3 (2), s. 77–101.

Bukowski W.M., Hoza B., Boivin M., 1994, Measuring Friendship Quality During Preand Early Adolescence: The Development and Psychometric Properties of the Friendship Qualities Scale, „Journal of Social and Personal Relationships”, vol. 11, s. 471–484.

Caldas S.J., Caron‐Caldas S., 2002, A Sociolinguistic Analysis of the Language Preferences of Adolescent Bilinguals: Shifting Allegiances and Developing Identities, „Applied Linguistics”, vol. 234, s. 490–514.

Collins W.A., Russell G., 1991, Mother–Child and Father–Child Relationships in Middle Childhood and Adolescence: A Developmental Analysis, „Developmental Review”, vol. 112, s. 99–136.

Duff P.A., 2012, Second Language Socialisation, in: The Handbook of Language Socialisation, eds. A. Duranti, E. Ochs, B.B. Schieffelin, Wiley, New York, s. 564–586.

Hartup W.W., Stevens N., 1997, Friendships and Adaptation in the Life Course, „Psychological Bulletin”, vol. 1213, s. 355–70.

LaFontana K.M., Cillessen A.H.N., 2010, Developmental Changes in the Priority of Perceived Status in Childhood and Adolescence, „Social Development”, vol. 191, s. 130–47.

Larson R., Richards M.H., 1991, Daily Companionship in Late Childhood and Early Adolescence: Changing Developmental Contexts, „Child Development”, vol. 622, s. 284–300.

Okita T., 2002, Invisible Work: Bilingualism, Language Choice and Childrearing in Intermarried Families, John Benjamins, Amsterdam–Philadelphia.

Phinney J.S., 1989, Stages of Ethnic Identity Development in Minority Group Adolescents, „The Journal of Early Adolescence”, vol. 9 (1–2), s. 34–49.

Pułaczewska H., 2018, Mütter sprechen – Erziehung mit Herkunftssprache Polnisch am Beispiel Regensburg, Verlag Dr. Kovač, Hamburg.

Pułaczewska H., 2019, Importance of Friendship: An Overlooked Predictor of Heritage Language Skills and Cultural Knowledge in Teenagers of Polish Oorigin in Germany, „Language, Culture and Social Interaction”, vol. 22, s. 1–13.

Pobrania

Opublikowane

2022-07-28

Jak cytować

Pułaczewska, H. (2022). Czas dojrzewania jako „okres krytyczny” w praktykowaniu języka odziedziczonego. Polski w Niemczech. Postscriptum Polonistyczne, 29(1), 1–20. https://doi.org/10.31261/PS_P.2022.29.11

Numer

Dział

Język polski i polonistyka za granicą