O kompetencjach użytkownika języka na poziomie C2

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2022.30.01

Słowa kluczowe:

poziomy biegłości językowej, poziom C2, działania i strategie językowe, ESOKJ, polityka językowa Rady Europy

Abstrakt

Wskaźniki biegłości językowej (A1–C2) zawarte w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego (wyd. w j. angielskim i francuskim: 2001, w j. polskim: 2003) to zasadnicza wartość i główna oś dokumentu Rady Europy. Zostały one bardzo szybko zaakceptowane przez odbiorców i zastosowane w dydaktyce językowej. Nierzadko jednak opis umiejętności na poszczególnych poziomach był przedmiotem niedomówień i błędnych interpretacji. Dotyczy to m.in. poziomu C2, który niejednokrotnie utożsamiany jest z kompetencjami wykształconego native speakera. Celem artykułu jest kompleksowa i zaktualizowana charakterystyka najwyższego poziomu biegłości językowej, opisanego w ESOKJ (2001; 2003), a doprecyzowanego i rozszerzonego w CEFR – Companion Volume (2020). Eksperci Rady Europy, zachowując filozofię i strukturę ESOKJ, zmodyfikowali i uzupełnili zawarte w nim skale deskryptorów oraz dostosowali je do współczesnego kontekstu posługiwania się językiem. Opis poziomu C2 w dokumencie z 2020 roku został znacznie rozszerzony w porównaniu z jego pierwotną wersją, zawiera bowiem charakterystykę nowych umiejętności i kompetencji użytkownika języka. Zaprezentowane w artykule wyniki ilościowych i jakościowych analiz deskryptorów dla najwyższego poziomu biegłości w skali Rady Europy mogą być pomocne w tworzeniu materiałów dydaktycznych oraz testów egzaminacyjnych.

Biogram autora

Iwona Janowska - Uniwersytet Jagielloński

IWONA JANOWSKA – dr hab., prof. UJ, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska. W pracy badawczej zajmuje się zastosowaniem podejścia ukierunkowanego na
działanie w uczeniu się / nauczaniu języków obcych, rozwijaniem działań językowych i planowaniem dydaktycznym. Jest autorką monografii oraz artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej i dydaktyki języka polskiego jako obcego, programów nauczania oraz materiałów dydaktycznych. Od 2009 roku pełni funkcję
sekretarza Państwowej Komisji ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego.

Bibliografia

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume, 2020, Council of Europe, Strasbourg.

Cuq J.-P., éd., 2003, Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde, CLE International, Paris.

Cuq J.-P., Gruca I., 2005, Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, PUG, Grenoble.

van Ek J., 1975, The Threshold Level, Council of Europe, Strasbourg.

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Wydawnictwa CODN, Warszawa.

Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Księgarnia Akademicka, Kraków.

Robert J.-P., 2008, Dictionnaire pratique de didactique du FLE, Éditions Ophrys, Paris.

Robert J.-P., Rosen E., 2010, Dictionnaire pratique du CECR, Éditions Ophrys, Paris.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-12

Jak cytować

Janowska, I. (2022). O kompetencjach użytkownika języka na poziomie C2. Postscriptum Polonistyczne, 30(2), 1–24. https://doi.org/10.31261/PS_P.2022.30.01