Preparing Future Teachers of Polish for the Challenges of Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.12

Keywords:

Polish language education, environmental education, training of Polish language teachers, effective communication

Abstract

The issues addressed in this article represent a trend in interdisciplinary research concerned with educating and training future teachers of the Polish language to prepare them for the challenges of the modern world. These challenges include climate change and its consequences for humanity and the planet. The success of environmental education depends to a large extent on how well teachers are prepared for its effective implementation. The Polish language as a school subject plays a key role in the education of the young, because it teaches students how to think, express their feelings and opinions, and participate in dialogue and discussion. Analysis of the core curriculum for general education shows that it does not contain satisfactory provisions and fails to meet the expectations of modern environmental education. Moreover, the standard of teacher education, both in its general and specific parts, needs to be extended and supplemented with necessary provisions. The catalogue of learning outcomes should be extended to include
the following issues: environmental education and the ways of its implementation, design and implementation of programs concerned with ecology, creating didactic situations aimed at popularizing pro-ecological knowledge and attitudes, developing ecocritical methods of interpreting traditional and well-known texts or indicating new contexts for those texts. It is also necessary to reform pedagogical practices to enable students to observe and join pro-ecological activities of teachers of Polish and schools during their implementation. The article draws attention to the need to develop communication skills necessary in talking about climate change. Substantive education should be enriched with issues related to ecocriticism and to interpretative practices of literary creativity in terms of its pro-ecological and post-anthropocentric possibilities.

Author Biography

Małgorzata Latoch-Zielińska, Maria Curie-Skłodowska University in Lublin

MAŁGORZATA LATOCH-ZIELIŃSKA – PhD, Professor of the Maria Curie-Skłodowska University, Institute of Polish Philology, Department of Polish Education, Maria Curie-Skłodowska University, Poland. Author of over 90 publications in collective volumes and journals in the field of didactics of the Polish language and cultural education, evaluation and assessment of school achievements of students, e-learning, the use of information and communication technologies in education. Co-author of monographs: Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. Szkice i studia z edukacji polonistycznej. O roli kulturowego doświadczenia przestrzenności [Real and Imaginary Spaces. Sketches and Studies in Polish Education. On the Role of Cultural Experience of Spatiality] (Lublin 2016) and Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. Metodyczny wielogłos o różnych przestrzeniach [Real and Imaginary Spaces. Various Methodological Voices on Various Spaces] (Lublin 2016). Editor of the monograph Nowoczesna edukacja kulturalna [Modern Cultural Education] (Warszawa 2010), and co-editor of eight monograph, including five published in the series Nowoczesność i tradycja w edukacji polonistycznej [Modernity and Tradition in Polish Education].

References

Literatura

Barcz A., 2016, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.

Beare H., Slaughter R., 1993, Education for the Twenty-First Century, Routledge, London.

Budziszewska M., Kardaś A., Bohdanowicz Z., red., 2021, Klimatyczne ABC, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Corner A., Clarke J., 2017, Talking Climate. From Research to Practice in Public Engagement, Palgrave Macmillan, London.

Gawor L., 2012, Proekologiczna metanoia współczesnego człowieka jako warunek przetrwania cywilizacji ludzkiej, „Kultura i Wartości”, nr 4, s. 45–59.

Gola B., 2016, Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Kozłowska A., 2021, Edukacja ekologiczna w polskiej podstawie programowej, „Rocznik Pedagogiczny”, nr 44, s. 123–150, DOI: 10.2478/rp-2021-0009.

Lange A., 2021, Im dalej w las, tym więcej drzew? Kształtowanie wrażliwości na naturę w edukacji polonistycznej w szkole podstawowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 30, s. 65–80, DOI: 10.31261/TPDJP.2021.30.05.

McTighe J., Silver H.F., 2021, Uczyć (się) głębiej. Jak to zrobić na lekcji, przeł. A. Dzierzgowska, Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa.

Michalski M., 2021, Edukacja literacka wobec wyzwań współczesności – próba diagnozy i propozycje rozwiązań, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 30, s. 21–44, DOI: 10.31261/TPDJP.2021.30.03.

Niesporek-Szamburska B., Przybyla O., 2021, Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego), „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (28), s. 1–30, DOI: 10.31261/PS_P.2021.28.02.

Ochwat M., 2020a, Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne, „Educatio Nova”, nr 5, s. 185–204, DOI: 10.17951/en.2020.5.185-204.

Ochwat M., 2020b, (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu, „Polonistyka. Innowacje”, nr 12, s. 31–51, DOI: 10.14746/pi.2020.12.3.

Olejak K., 2021, Edukacja ekologiczna to suma wiedzy, postaw i umiejętności, w: Zielony konserwatyzm. Wyzwania i rekomendacje w 10 kluczowych obszarach, red. J. Kucharczuk i in., Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, Kraków, s. 145–155.

Terlecka M., red., 2014, Edukacja ekologiczna. Wybrane problemy, Wydawnictwo Armagraf, Krosno.

Netografia

Campbell O., 2016, How to Talk About Climate Change So Anyone Will Listen, The Cut, NOV. 30, https://www.thecut.com/2016/11/how-to-talk-about-climate-change-so-anyone-will-listen.html [dostęp: 17.10.2022].

https://beeco.edu.pl/ [dostęp: 17.10.2022].

https://ekologia.ceo.org.pl/edukacja-ekologiczna-w-podstawie-programowej [dostęp: 17.10.2022].

https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/edukacja-ekologiczna-osob-doroslych [dostęp: 17.10.2022].

https://globalna.ceo.org.pl/material/biblioteczka-klimatyczna/ [dostęp: 17.10.2022].

https://globalna.ceo.org.pl/tematy/edukacja-ekologiczna/podstawa-programowa/ [dostęp: 17.10.2022].

https://globalna.ceo.org.pl/tematy/edukacja-ekologiczna/zagadnienia-w-edukacji-ekologicznej/ [dostęp: 17.10.2022].

https://globalna.ceo.org.pl/wp-content/uploads/sites/9/2021/07/Edukacja-ekologiczna-w-pp.pdf?msclkid=f6349e33cead11eca6b323b5b24778ee [dostęp: 17.10.2022].

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/tresci-dotyczace-edukacji-ekologicznej-obecne-w-polskich-szkolach [dostęp: 17.10.2022].

Narodowy Program Edukacji Ekologicznej. Program wykonawczy Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej oraz warunki jego wdrożenia, 2001, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, http://environet.eu/pub/prawo/nsee.pdf [dostęp: 15.06.2023]. Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, 2001, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, http://cee.elk.pl/sites/default/files/nsee.pdf [dostęp: 15.06.2023].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r., poz. 356, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf [dostęp: 17.10.2022].

Published

2023-07-19

How to Cite

Latoch-Zielińska, M. (2023). Preparing Future Teachers of Polish for the Challenges of Environmental Education. Postscriptum Polonistyczne, 31(1), 1–17. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.12