Wstęp do ekokrytyki filmowej: wyzwania dydaktyczne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.11

Słowa kluczowe:

ekokrytyka, filmoznawstwo, posthumanistyka, edukacja filmowa

Abstrakt

Główne cele artykułu to rozpoczęcie dyskusji nad tym, jak wprowadzać ekokrytykę w obręb uniwersyteckiej edukacji filmowej, oraz krytyczny namysł nad doświadczeniem autorki w zakresie prób przełożenia teoretycznych założeń posthumanistycznej dydaktyki filmowej na praktykę uniwersytecką. Część teoretyczna tekstu popularyzuje myśl Adriana Ivakhiva, teoretyka kultury i ekofilozofa zajmującego się filmoznawstwem, który poddaje refleksji także swoją działalność dydaktyczną. W dalszej części artykułu autorka opisuje zajęcia uniwersyteckie poświęcone ekokrytyce filmowej, których celem była implementacja postawy interpretacyjnej i badawczej wypracowanej w zielonych studiach nad filmem. Przedstawiony zostaje tu program zajęć, metody dydaktyczne, wnioski oraz postulaty przeprojektowania zajęć w kolejnym cyklu. Odrębna część tekstu dotyczy szczegółowego omówienia jednego z ćwiczeń dla studentów. Doświadczenia dydaktyczne zostają wpisane w kontekst założeń edukacji filmowej oraz posthumanistyki.

Biogram autora

Justyna Hanna Budzik - Uniwersytet Śląski w Katowicach

JUSTYNA HANNA BUDZIK – dr, Instytut Nauk o Kulturze, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska. Filmoznawczyni i lektorka języka polskiego jako obcego. Autorka książek Filmowe cuda i sztuczki magiczne. Szkice z archeologii kina (Katowice 2015) oraz Dotyk światła. O zmysłowym doznawaniu kina (Katowice 2012), współautorka (wraz z Agnieszką Tambor) publikacji Polska półka filmowa. Krótkometrażowe filmy aktorskie i animowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego (Katowice 2018). Lektorka języka polskiego w INALCO w Paryżu (2016/2017), laureatka Fulbright Slavic Award na University of Washington w Seattle (2017/2018). Zawodowo i badawczo zajmuje się edukacją filmową oraz nauczaniem kultury polskiej.

Bibliografia

Literatura

Barcz A., 2016, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.

Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN, Warszawa.

Budzik J.H., 2023, Polski film i fotografia nowego wieku na tle kultury wizualnej. Widma, antropocienie, sztandary, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice [w druku].

Czapliński P., Bednarek J.B., Gostyński D., 2017, Literatura i jej natury. Przewodnik ekokrytyczny dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, Wydawnictwo Rys, Poznań.

Depta H., 1975, Film i wychowanie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Fiedorczuk J., 2010, Ekokrytyka: bardzo krótkie wprowadzenie, https://fragile.net.pl/ekokrytyka-bardzo-krotkie-wprowadzenie/ [dostęp: 09.12.2022].

Gunning C., 2021, Mad Max: How The Original Movie Predicted The Future, 30.04.2021, https://screenrant.com/mad-max-movie-future-predictions-explained/ [dostęp: 31.05.2023].

Ivakhiv A., 2012, Teaching Ecocriticism and Cinema, in: Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies, ed. G. Garrard, Palgrave Macmillan, Basingstoke, s. 144–155.

Ivakhiv A., 2013, An Ecophilosophy of the Moving Image: Cinema as Anthrobiogeomorphic Machine, in: Ecocinema Theory and Practice, eds. S. Rust, S. Monani, S. Cubitt, Routledge, New York–London, s. 87–105.

Janikowska A., 2020, W oczekiwaniu na katastrofę, „EKRANy. Film i media”, nr 2 (54), s. 25–30.

Klejsa K., 2016, Od FEWG do FLAG: systemowe przemiany edukacji filmowej w Wielkiej Brytanii na przełomie XX i XXI wieku, w: Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 35–48.

Markiewka T., 2021, Zmienić świat raz jeszcze. Jak wygrać walkę o klimat, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.

Napiórkowski M., 2022, Naprawić przyszłość. Dlaczego potrzebujemy lepszych opowieści, żeby uratować świat, Wydawnictwo Literackie, Kraków, e-wydanie legimi.

Nurczyńska-Fidelska E., 1989, Edukacja filmowa na tle kultury literackiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Rust S., Monani S., 2013, Introduction: Cuts to Dissolves – Defining and Situating Ecocinema Studies, in: Ecocinema Theory and Practice, eds. S. Rust, S. Monani, S. Cubitt, Routledge, New York–London, s. 1–13.

Stańczyk M., 2020, Ślad węglowy kina, „EKRANy. Film i media”, nr 2 (54), s. 14–19.

Szaj P., 2021, Czas, który wypadł z ram. Antropocen i ekokrytyczna lektura tekstów literackich, „Forum Poetyki”, nr 24, s. 6–25.

Tabaszewska J., 2018, Ekokrytyczna (samo)świadomość, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 7–16, DOI: 10.18318/td.2018.2.1.

Filmografia

Mad Max: Na drodze gniewu (Mad Max: Fury Road), reż. G. Miller, Australia–USA 2015.

Pobrania

Opublikowane

2023-07-20

Jak cytować

Budzik, J. H. (2023). Wstęp do ekokrytyki filmowej: wyzwania dydaktyczne. Postscriptum Polonistyczne, 31(1), 1–16. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.11