Myślenie (z) gąszczem. O relacyjnych narracjach w czasach antropocenu na przykładzie epigenetyki. Perspektywa feministycznego nowego materializmu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.32.14

Słowa kluczowe:

antropocen, krytyczny posthumanizm, feministyczne nowe materializmy, myślenie relacyjne

Abstrakt

W artykule podejmuję namysł nad tym, jaka refleksja humanistyczna jest „nam” potrzebna w czasach antropocenu, w epoce, w której destabilizacji ulegają warunki życia (na) Ziemi oraz dotychczasowe kategorie myślenia. Skupiam się zwłaszcza na myśleniu relacyjnym obecnym w takich współczesnych nurtach filozoficznych jak krytyczny posthumanizm i feministyczne nowe materializmy. Myślenie relacyjne, nazywane przeze mnie także myśleniem (z) gąszczem, ilustruję, odwołując się do przykładu epigenetyki. W ogólnym zarysie charakteryzuję myślenie (z) gąszczem, pokrótce wyjaśniam pojęcie i stawki epigenetyki, by wreszcie przejść do omówienia trzech obszarów (wyzwań, które przed humanistyką stawia antropocen), w których epigenetyka spotyka się z relacyjnym sposobem myślenia. Będą to: myślenie (z) „krnąbrnymi krawędziami” (zrywające z dualizmem i „nowoczesną konstytucją”), myślenie (ze) skalami oraz myślenie o człowieku poza opozycją truciciel–zbawiciel.

Biogram autora

Monika Rogowska-Stangret - Uniwersytet w Białymstoku

MONIKA ROGOWSKA-STANGRET – dr, Wydział Filozofii, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok, Polska.
Filozofka prowadząca badania na styku filozofii feministycznej, humanistyki środowiskowej i posthumanizmu, tłumaczka. Obecnie kierowniczka projektu badawczego OPUS 23 finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki pt. „Etyka antropocenu. Redefiniowanie koncepcji człowieka w filozofii posthumanistycznej” (nr 2022/45/B/HS1/00849). Autorka książek Ciało – poza innością i tożsamością. Trzy figury ciała w filozofii współczesnej (Gdańsk 2016, 2019) oraz Być z e świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej (Gdańsk 2021); redaktorka naczelna „Matter: Journal of New Materialist Research”.

Bibliografia

Alaimo S., 2008, Trans-Corporeal Feminisms and the Ethical Space of Nature, in: Material Feminisms, eds. S. Alaimo, S. Hekman, Indiana University Press, Bloomington, Indianapolis, s. 237–264.

Åsberg C., Cielemęcka O., 2020, Myślenie planetarne i nowa humanistyka. Rozmowa Olgi Cielemęckiej z Cecilią Åsberg, „Czas Kultury”, nr 2, 30.07.2020, https://czaskultury.pl/czytanki/myslenie-planetarne-i-nowa-humanistyka/ [dostęp: 30.11.2022].

Barad K., 2007, Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning, Duke University Press, Durham.

Bauman Z., 2012, Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Bednarek J., 2018, „Nie nasze dzieci”. Naturalizm, reprodukcyjny futuryzm i potworne macierzyństwo, „Etyka”, t. 57, s. 101–119, https://doi.org/10.14394/41.

Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Braidotti R., 2014, Po człowieku, przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Braidotti R., 2019, Cztery tezy na temat feminizmu po człowieku, przeł. A. Derra, „Avant”, t. 10, nr 3, s. 1–25, https://doi.org/10.26913/avant.2020.03.03.

Budziszewska M., Kardaś A., Bohdanowicz Z., red., 2021, Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Churchland P.S., 2013, Moralność mózgu. Co neuronauka mówi o moralności, przeł. M. Hohol, N. Marek, Copernicus Center Press, Kraków.

Cielemęcka O., Rogowska-Stangret M., red., 2018, Feministyczne nowe materializmy: usytuowane kartografie, E-naukowiec, Lublin.

Davis N., 2017, Material Culture: Epigenetics and the Molecularisation of the Social, in: What if Culture was Nature all Along?, ed. V. Kirby, Edinburgh University Press, Edinburgh, s. 110–133.

Deleuze G., Guattari F., 2015, Tysiąc plateau, przekł. zbiorowy, red. merytoryczna J. Bednarek, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa.

Despret V., 2021, Wszystko dla naszych zmarłych. Opowieści tych, co zostają, przeł. U. Kropiwiec, Karakter, Kraków.

Dolphijn R., van der Tuin I., 2018, Nowy materializm. Wywiady i kartografie, przeł. J. Czajka i in., Fundacja Machina Myśli, Gdańsk–Poznań–Warszawa.

Grusin R., ed., 2017, Anthropocene Feminism, University of Minnesota Press, Minneapolis–London.

Happe K.E., 2017, Genetics and Epigenetics, in: Matter, ed. S. Alaimo, Macmillan Interdisciplinary Handbooks, Macmillan Reference USA, Farmington Hills, Michigan, s. 347–359.

Haraway D., 2008, Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/częściowej perspektywy, przeł. A. Czarnacka, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0062haraway1988.pdf [dostęp: 23.07.2018].

Haraway D., 2012, Manifest gatunków stowarzyszonych, przeł. J. Bednarek, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 241–260.

Haraway D., 2016, Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene, Duke University Press, Durham.

Keller E.F., 2000, The Century of the Gene, Harvard University Press, Cambridge–London.

Kirby V., 2011, Quantum Anthropologies: Life at Large, Duke University Press, Durham–London.

Latour B., 2011, Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, przeł. M. Gdula, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Latour B., 2015, Telling Friends from Foes in the Time of the Anthropocene, in: The Anthropocene and the Global Environmental Crisis: Rethinking Modernity in a New Epoch, eds. C. Hamilton, C. Bonneuil, F. Gemenne, Routledge, New York, s. 145–155.

Lloyd G., 1984, The Man of Reason: ‘Male’ & ‘Female’ in Western Philosophy, Methuen, London.

Lucchesi J.C., 2021, Epigenetyka, przeł. F. Fierek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Magnason A.S., 2020, O czasie i wodzie, przeł. J. Godek, Karakter, Kraków.

Manifest ekomodernistyczny, 2015, https://thebreakthrough.org/manifesto/manifest-ekomodernistyczny-j%C4%99zyk-polski [dostęp: 5.10.2023].

Moore J.W., red., 2021, Antropocen czy kapitałocen? Natura, historia i kryzys kapitalizmu, przeł. K. Hoffmann, P. Szaj, W. Szwebs, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.

Morton T., 2010, The Ecological Thought, Harvard University Press, Cambridge–London.

Nixon R., 2013, Slow Violence and the Environmentalism of the Poor, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.

O’Connell M., 2020, Być maszyną. Przygody wśród cyborgów, utopistów, hakerów i futurystów w ich skromnych staraniach, by rozwiązać problem śmierci, przeł. A. Małecka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Rogowska-Stangret M., 2019, Think We Must! (Otherwise), „Philosophy Today”, vol. 63, no. 4, s. 823–844, https://doi.org/10.5840/philtoday20191218294.

Rogowska-Stangret M., 2021, Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Rogowska-Stangret M., 2023, Międzyskalowe języki antropocenu, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, t. 11, s. 32–46, https://doi.org/10.24917/23534583.11.3.

Tsing A., 2018, Krnąbrne krawędzie: grzyby jako gatunki towarzyszące, przeł. M. Rogowska-Stangret, w: Feministyczne nowe materializmy: usytuowane kartografie, red. O. Cielemęcka, M. Rogowska-Stangret, E-naukowiec, Lublin, s. 71–87.

van der Tuin I., Verhoeff N., 2022, Critical Concepts for the Creative Humanities, Rowman & Littlefield, Lanham–Boulder–New York–London.

Żylińska J., 2014, Minimal Ethics for the Anthropocene, Open Humanities Press, Ann Arbor.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-15

Jak cytować

Rogowska-Stangret, M. (2023). Myślenie (z) gąszczem. O relacyjnych narracjach w czasach antropocenu na przykładzie epigenetyki. Perspektywa feministycznego nowego materializmu. Postscriptum Polonistyczne, 32(2), 1–21. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.32.14

Numer

Dział

GEOlogos. W poszukiwaniu nowych sojuszy