Czy humaniści są współodpowiedzialni za kryzys klimatyczny?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.04

Słowa kluczowe:

kryzys klimatyczny, praktyki dyskursywne humanistyki, edukacja proklimatyczna

Abstrakt

Celem artykułu jest krytyczne rozważenie kwestii, czy humanistyka jest współodpowiedzialna za kryzys klimatyczny ze względu na dominujące sposoby jej uprawiania. Jak się wydaje, dominujące praktyki dyskursywne humanistyki współczesnej – poznawcze, komunikacyjne, tekstowe – wyrosłe na gruncie zachodniego modelu myślenia, znajdują się w sprzeczności z postulatami proklimatycznymi. Tendencja do wydzielania obszarów badań, do kategoryzowania i wąskiej specjalizacji, a także logika wzrostu oraz struktura instytucjonalna nauki nie sprzyjają rozwijaniu m.in. współzależności, relacyjności, odpowiedzialności, myślenia perspektywicznego, czyli postaw i postulatów niezbędnych w działaniu dla dobra klimatu. Ponadto symboliczna kultura pisma, która bazuje na zapośredniczaniu, dystansie oraz wysokich kompetencjach komunikacyjnych, również nie wspiera realizacji tych postulatów, a nawet znajduje się z nimi w sprzeczności. Opierające się na tych zasadach praktyki dyskursywne warto zmienić. Szerzej stosować powinniśmy inne formy komunikacji i modele poznawcze oraz skupiać się na praktykowaniu współzależności i działań dla klimatu we współpracy z innymi obszarami nauki.

Biogram autora

Maciej Michalski - Uniwersytet Gdański

MACIEJ MICHALSKI –  dr hab., prof. UG, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej,
Uniwersytet Gdański, Gdańsk, Polska. Zajmuje się badaniem związków literatury i filozofii, dyskursu humanistyki, a także problemami współczesnej edukacji literackiej. Opublikował m.in. monografie Filozof jako pisarz. Kołakowski – Skarga – Tischner (Gdańsk 2010), Polonistyka końca świata. Edukacja literacka wobec wyzwań współczesności (Gdańsk–Sopot 2022). 

Bibliografia

Collins H., 2018, Czy wszyscy jesteśmy ekspertami?, przeł. E. Bińczyk, J. Grygieńć, PWN, Warszawa.

Dukaj J., 2019, Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, PWN, Warszawa.

Furedi F., 2015, Power of Reading: From Socrates to Twitter, Bloomsbury Publishing, London.

Kahneman D., 2012, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań.

Korwin-Piotrowska D., 2020, Eutoryka. Rzecz o dobrej (roz)mowie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Markowski M.P., 2019, Wojny nowoczesnych plemion, Karakter, Kraków.

Mbembe A., 2015, Decolonizing Knowledge and the Question of the Archive, https://wiser.wits.ac.za/sites/default/files/private/Achille%20Mbembe%20-%20Decolonizing%20Knowledge%20and%20the%20Question%20of%20the%20Archive.pdf [dostęp: 14.05.2022].

Nisbett R.E., 2015, Geografia myślenia, przeł. E. Wojtych, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot.

Schwarz B., 2013, Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej, przeł. M. Walczyński, PWN, Warszawa.

Taleb N.N., 2020, Antykruchość. Jak żyć w świecie, którego nie rozumiemy, przeł. O. Siara, Rebis, Poznań.

Verlie B., 2022, Learning to Live with Climate Change: From Anxiety to Transformation, Routledge, Abingdon.

Welzer H., 2014, Climate Wars: What People Will Be Killed For in the 21th Century – A Lecture by Harald Welzer, https://www.youtube.com/watch?v=WZyrGdNvAvw&t=5961s [dostęp: 14.12.2022].

Welzer H., 2016, Samodzielne myślenie, przeł. V. Grotowicz, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk.

Pobrania

Opublikowane

2023-06-15

Jak cytować

Michalski, M. (2023). Czy humaniści są współodpowiedzialni za kryzys klimatyczny?. Postscriptum Polonistyczne, 31(1), 1–12. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.04