Ecological pedagogy in the times of the Anthropocene and the anthropocentric narrative in school textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.10

Keywords:

ecological pedagogy, school textbooks, environmental ethics, anthropocentric narrative

Abstract

The ecological challenges of the Anthropocene era are an important area of pedagogical thinking and activity. Pedagogy, being a theoretical and practical science, also brings an important voice to a series of ecological debates and discourses sweeping through the scientific reality. Within the sub-discipline created on the basis of social pedagogy, which is ecological pedagogy, works were initially developed that concerned mainly the concept of upbringing to the environment, with the responsibility of the individual for the natural environment in the foreground. Today, in the era of the Anthropocene, ecological pedagogy and researchers face the task of basing the philosophical foundations of upbringing and education on environmental ethics. Hence, the aim of the article is to reconstruct the varieties of environmental ethics present in the teaching content of selected school subjects related to environmental education. The content analysis of 12 school textbooks (using the categorization key) for selected subjects from the years 2018–2022 shows the overwhelming dominance of the anthropocentric narrative, if we compare it with other versions of ecoethics (biocentric, ecocentric). It would therefore be advisable to introduce ecophilosophical education to formal education and to allow alternative biocentric and ecocentric narratives. The text deals with interdisciplinary topics in the field of philosophy, pedagogy and biology.

References

Albińska E., 2005, Pedagogika ekologiczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 4, litera P, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 129–135.

Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN, Warszawa.

Bustin R., Lambert D., Tani S., 2020, The Development of GeoCapabilities: Reflections, and the Spread of an Idea, “International Research in Geographical and Environmental Education”, 29 (3), s. 201–205, https://doi.org/10.1080/10382046.2020.1749773.

Downe-Wamboldt B., 1992, Content Analysis: Method, Applications, and Issues, “Health Care for Women International”, 13 (3), s. 313–321, https://doi.org/10.1080/07399339209516006.

Gola B., 2018a, Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gola B., 2018b, Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej. Analiza treści wybranych podręczników do przyrody, biologii i edukacji wczesnoszkolnej, „Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności. Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych”, t. 16, s. 23–58, https://pau.krakow.pl/podreczniki/tom_xvi/tXVI.pdf [dostęp: 02.12.2022].

https://geologos.us.edu.pl/index.php/ksiega-abstraktow/ [dostęp: 02.12.2022].

Junges J.R., 2016, What is the Future of Ethics Teaching in the Environmental Sciences?, “International Journal of Ethics Education”, 1, s. 127–135, https://doi.org/10.1007/s40889-016-0010-2.

Krippendorff K., 2004, Content Analysis. An Introduction to its Methodology, Sage Publications, California.

Mayring P., 2000, Qualitative Content Analysis, “Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research”, 1 (2), Art. 20, s. 1–10, https://doi.org/10.17169/fqs-1.2.1089.

Milerski B., Śliwerski B., red., 2000, Pedagogika. Leksykon PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mogias A., Boubonari T., Kevrekidis T., 2021, Examining the Presence of Ocean Literacy Principles in Greek Primary School Textbooks, “International Research in Geographical and Environmental Education”, 30 (4), s. 314–331, https://doi.org/10.1080/10382046.2021.1877953.

Niesporek-Szamburska B., Przybyla O., 2021, Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego), „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (28), s. 1–30, https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.02.

Ochwat M., 2020, (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu, „Polonistyka. Innowacje”, nr 12, s. 31–51, https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.3.

Paluch M., 2022, Pedagogika lasu i pierwsze ścieżki jej teoretycznych konceptualizacji, „Forum Pedagogiczne”, t. 12, nr 2, s. 17–30, https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.02

Papuziński A., 1998, Życie – nauka – ekologia. Prolegomena do kulturalistycznej filozofii ekologii, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz.

Peräkylä A., 2010, Analiza rozmów i tekstów, w: Metody badań jakościowych, t. 2, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 325–349.

Rubacha K., 2005, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, w: Pedagogika, t. 1: Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 21–33.

Surmeli H., Saka M., 2013, Preservice Teachers’ Anthropocentric, Biocentric, and Ecocentric Environmental Ethics Approaches, “International Journal of Academic Research”, Part B, 5 (5), s. 159–163, https://doi.org/10.7813/2075-4124.2013/5-5/B.23.

Tracana R.B. et al., 2008, Analysing the Theme of Pollution in Portuguese Geography and Biology Textbooks, “International Research in Geographical and Environmental Education”, 17 (3), s. 199–211, https://doi.org/10.1080/10382040802168289.

Tuszyńska L., 2018, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Waters C.N. et al., 2022, Epochs, Events and Episodes: Marking the Geological Impact of Humans, “Earth-Science Reviews”, vol. 234, November, https://doi.org/10.1016/j.earscirev.2022.104171.

Kacprzak E., Ładzińska A., Ogrodowczyk M., Wójcicka G., Sawicka K., Swoboda E., 2020, Wielka Przygoda. Podręcznik kl. 1, cz. 2, Nowa Era, Warszawa.

Marko-Worłowska M., Szlajfer F., Stawarz J., 2020, Tajemnice przyrody. Podręcznik do przyrody dla klasy czwartej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa.

Rożyńska M., Szwejkowska-Kulpa A., 2018a, Uczymy się z BRATKIEM. Podręcznik kl. 1, cz. 3, Operon, Gdynia.

Rożyńska M., Szwejkowska-Kulpa A., 2018b, Uczymy się z BRATKIEM, Podręcznik kl. 1, cz. 4, Operon, Gdynia.

Sągin B., Boczarowski A., Sęktas M., 2018, Puls życia. Podręcznik do biologii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa.

Sągin B., Boczarowski A., Sęktas M., 2021, Puls życia. Podręcznik do biologii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa.

Schumacher E., Zarzycka I., Preibisz-Wala K., 2018, Szkolni Przyjaciele. Podręcznik, kl. 2, cz. 2, WSiP, Warszawa.

Schumacher E., Zarzycka I., Preibisz-Wala K., 2019, Szkolni Przyjaciele. Podręcznik, kl. 2, cz. 3, WSiP, Warszawa.

Schumacher E., Zarzycka I., Preibisz-Wala K., 2020, Szkolni Przyjaciele. Podręcznik, kl. 3, cz. 2, WSiP, Warszawa.

Sęktas M., Stawarz J., 2018, Puls życia. Podręcznik do biologii dla klasy piątej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa.

Stawarz J., 2022, Puls życia. Podręcznik do biologii dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa.

Published

2023-06-30

How to Cite

Gola, B. (2023). Ecological pedagogy in the times of the Anthropocene and the anthropocentric narrative in school textbooks. Postscriptum Polonistyczne, 31(1), 1–17. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.10