Jak być ze świata? Zwrot geologiczny i polonistyka/humanistyka terenowa w szkole

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.03

Słowa kluczowe:

humanistyka terenowa, zwrot geologiczny, szkolna edukacja, kanon lektur

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony zagadnieniu humanistyki terenowej oraz możliwościom jej zastosowania w edukacji szkolnej. Autorka, nawiązując do badań prowadzonych przez Monikę Bakke, przekonuje o konieczności ponownego odczytania kanonu lektur nie tylko w kontekście humanistyki zaangażowanej, korzystając z metodologii ekokrytycznej, ale przede wszystkim odnosząc znane tytuły szkolnych lektur do zwrotu geologicznego. Taka praktyka umożliwiłaby włączenie w interpretacje tekstów literackich refleksji geologicznej, dzięki której lekcje języka polskiego otworzyłyby się na nowego, do tej pory słabo obecnego
w szkolnej polonistyce aktanta fabuł: skały i ziemię. Zaproponowane przez autorkę artykułu odczytania cyklu o Muminkach, Kordiana Juliusza Słowackiego, Doliny Issy Czesława Miłosza oraz wskazówki interpretacyjne dotyczące innych utworów pokazują, w jaki sposób refleksja geologiczna może „odczarować” tekst, bez ryzyka utraty jego literackości. Celem propozycji lektury wybranych tekstów literackich z perspektywy zwrotu geologicznego jest umożliwienie podważenia antropocentrycznych pewników oraz wypracowania nowych sposobów percepcji. Ponadto taki sposób lektury prowadziłby do odsłonięcia ideologicznych źródeł nawarstwionych oraz znaturalizowanych zasad i konwencji obowiązujących w literaturze, rzadko w szkole poddawanych krytycznemu oglądowi.

Biogram autora

Małgorzata Wójcik-Dudek - Uniwersytet Śląski w Katowicach

MAŁGORZATA WÓJCIK-DUDEK –  dr hab., prof. UŚ, Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska. Zainteresowania badawcze: literatura dla dzieci i młodzieży oraz dydaktyka literatury. Autorka książek (Prze)Trwać w okolicach mitu. Funkcje mityzacji w poezji Tadeusza Nowaka (Katowice 2007), W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży (Katowice 2016), Po lekcjach (Katowice 2021) oraz wielu artykułów naukowych; współredaktorka publikacji z zakresu literatury dla niedorosłych. Redaktor naczelna elektronicznego czasopisma „Paidia i Literatura” poświęconego literaturze adresowanej do dzieci i młodzieży.

Bibliografia

Bakke M., 2020, Gdy stawka jest większa niż życie. Sztuka wobec mineralno-biologicznych wspólnot, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 1, s. 165−185.

Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bizan M., Hertz P., 1972, Glosy do „Kordiana”, w: J. Słowacki, Kordian; M. Bizan, P. Hertz, Glosy do „Kordiana”, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, s. 111–366.

Borowski M., Sugiera M., 2020, Pożytki z kontr[f]aktualności, w: Performanse pamięci w literaturach i sztukach, red. M. Borowski i in., Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków, s. 263−283.

Dartnell L., 2018, Początki. Opowieść o tym, jak Ziemia nas stworzyła, przeł. J. Dzierzgowski, Wydawnictwo ZYSK i S-KA, Poznań.

Domańska E., 2012, Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Domańska E., 2014, Historia ratownicza, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 5, s. 12−26.

Domańska E., 2017a, Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Domańska E., 2017b, Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej, w: Nowa Humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński i in., Wydawnictwo IBL, Warszawa, s. 51−70.

Domańska E., 2022, Wiedza historyczna jako wiedza antycypacyjna, w: Humanistyka prewencyjna, red. Resilience Academic Team (RAT), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Poznańskie Centrum Dziedzictwa, Warszawa–Poznań, s. 25−39.

Godawa J., 2021, Zielona inkluzja, czyli o relacji człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnej bajce, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Haraway D., 2012, Manifest gatunków stowarzyszonych, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 241−260.

Kronenberg A., 2014, Geopoetyka. Związki literatury i środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Lear J., 2013, Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego, przeł. M. Rychter, wstęp P. Nowak, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, Warszawa.

Lelonek D., 2021, Wasteplants Atlas / Atlas śmiecioroślin, Galeria Miejska Arsenał, Poznań.

Louv R., 2014, Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury, Wydawnictwo Relacja, Warszawa.

Maciejewska I., 1987, Wstęp, w: S. Żeromski, Ludzie bezdomni, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź, s. XVIII−XXXI.

Mirzoeff N., 2016, Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba, Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków–Warszawa.

Morton T., 2018, Lepkość, przeł. A. Barcz, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 2, s. 284−295.

Nycz R., 2017, Nowa humanistyka w Polsce: kilka bardzo subiektywnych obserwacji, koniektur, refutacji, w: Nowa Humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński i in., Wydawnictwo IBL, Warszawa, s. 23−48.

Pawlicka U., 2017, Humanistyka: pracownia, centrum czy laboratorium?, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 1, s. 314–333.

Półtorak A., 2022, Światotwórstwo w podczerwieni. Obrazowanie technologiczne i poetyka uniezwyklenia w filmie Geological Evidences Matthew C. Wilsona, „Czas Kultury”, nr 4 (215), s. 165−193.

Rogowska-Stangret M., 2021, Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej, wstęp M. Środa, ilustr. M. Skrzeczkowska, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Rybicka E., 2019, Geopoetyka – miejsce wspólne geografii i literatury, w: Miejsce i przestrzeń. Edukacja geograficzna w ujęciu humanistycznym, red. J. Angiel, E. Szkurłat, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań−Warszawa, s. 51−63.

Sadoń-Osowiecka T., 2019, Dydaktyczne możliwości humanistycznych ujęć geograficznych, w: Miejsce i przestrzeń. Edukacja geograficzna w ujęciu humanistycznym, red. J. Angiel, E. Szkurłat, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań−Warszawa, s. 23−31.

Sławek T., Genius loci. Człowiek, miejsce, przestrzeń, https://www.youtube.com/watch?v=B9cTnRYHbHU [dostęp: 01.12.2022].

Sugiera M., 2019, Natura instant. Spekulatywne rajskie ogrody, w: Niespodziewane alianse. Sztuki performatywne jutra, red. M. Borowski, M. Chaberski, M. Sugiera, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków, s. 357−389.

Szkłowski W., 2006, Sztuka jako chwyt, przeł. R. Łużny, w: Teoria literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 95−111.

Śliwerski B., Paluch M., 2021, Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Tabaszewska J., 2022, Humanistyka służebna. Negocjowanie pola i budowanie autonomii w dobie kryzysu, Wydawnictwo IBL, Warszawa.

Tokarczuk O., 2009, Prowadź swój pług przez kości umarłych, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Tomczok M., 2022, Humanistyka węglowa w kręgu energii kontrindustrialnych, „Porównania”, nr 1 (31), s. 21−37.

Tomczok P., 2018, Literacki kapitalizm. Obrazy abstrakcji ekonomicznych w literaturze polskiej drugiej połowy XIX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Wojnowski K., 2016, Pożyteczne katastrofy, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Wójcik-Dudek M., 2020, Inne możliwości. „Uziemianie” romantycznego pejzażu, w: Wiek XIX na lekcjach języka polskiego. Literatura − język − kultura – historia, red. B. Gala-Milczarek, A. Raszewska-Klimas, Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego, Siedlce, s. 293−312.

Żeromski S., 1987, Ludzie bezdomni, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź.

Pobrania

Opublikowane

2023-07-04

Jak cytować

Wójcik-Dudek, M. (2023). Jak być ze świata? Zwrot geologiczny i polonistyka/humanistyka terenowa w szkole. Postscriptum Polonistyczne, 31(1), 1–21. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.03