Nature, Empathy and Concern: Colin Thiele’s "Storm Boy" in the Perspective of Ecological Humanities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.32.15

Keywords:

ecological humanities, ecocritical reading, images of nature, empathy, concern, pro-ecological activities

Abstract

This article Nature, empathy and concern. Colin Thiele’s “Storm Boy” refers to the issues of ecological humanities. As shown in the analysis and interpretation of the work, Thiele’s short story, as a text representative of the post-anthropocene era, fits perfectly into discussions on building environmental consciousness in a young audience, organizes the contemporary imagination and stimulates action. The individualization of the feelings of the child hero untainted by civilization, his sincere, naïve and innocent understanding of the world, the aestheticization of descriptions of nature and the fixation of its images present in the narrative paradoxically somewhere “between” the two points of reference: on the borderline of the extraordinary power, horror, dynamism and strength of nature and its delicacy, fragility and subtlety, as well as its “humanization” (the pelican thinks and feels like a human), provokes the reader to a kind of “intervention” in the text and encourages empathetic reading. Thiele’s story, due to the involvement and “causality” of the protagonists (the boy and his father) present in the story, as well as a peculiar intersubjective reality of the polysensory narrative, can build an ecocentric vision of the world, accentuate the formation of values and habits, attitudes of a pro-ecological worldview oriented towards solidarity between different forms of life, and influence the construction of conceptual structures necessary for the realization of an ecocentric future.

Author Biography

Dorota Michułka, University of Wroclaw

DOROTA MICHUŁKA – PhD, Professor of the University of Wrocław, Institute of Polish Philology, University of Wrocław, Wrocław, Poland. The author’s main interests include literature for children and teenagers, childhood culture, school reception of literature, literary education, theory and practice of reception. The most important publications: No way out? On communicative and axiological confusion of protagonists in books for young readers in late 20th and early 21st century (in Poland) (in: Understanding Misunderstanding, vol. 2, Artisctic Practices, Berlin 2019), Meetings with the Past: Figures of Memory, Values, and Education in Contemporary Polish Narratives for Children and Young Adults (with Mirosława Wawrzak-Chodaczek, „Filoteknos: literatura dziecięca, mediacja kulturowa, antropologia dzieciństwa” [„Filoteknos: children’s literature, cultural mediation, anthropology of childhood”] 2021), Little Women: Contemporary Polish
Novels for Girls as an Example of Engaged Literature („Bookbird: A Journal of International Children’s Literature” 2022).

References

Barcz A., 2012, Przyroda – bliska czy daleka? Ekokrytyka i nowe sposoby poetyki odpowiedzialności za przyrodę w literaturze, „Anthropos?”, nr 18–19, s. 58–79.

Bartoszewicz A., Natura, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 593–598.

Bendyk E., 2021, Ekologia i klimat, pokusa katastrofizmu, https://krytykapolityczna.pl/serwis-klimatyczny/edwin-bendyk-ekologia-klimat-pokusa-katastrofizmu/ [dostęp: 15.05.2022].

Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Boyd B., 2010, On the Origin of Stories: Evolution, Cognition and Fiction, Belknap Press: An Imprint of Harvard University Press, Cambridge, Mass.

Czapliński P., Bednarek J., Gostyński D., red., 2017, Literatura i jej natury. Przewodnik ekokrytyczny dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, Wydawnictwo Rys, Poznań.

Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 13–32.

Dubas E., 2006. Samotność – uniwersalny „temat” życia ludzkiego i wychowania, w: Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, red. P. Domeracki, W. Tyburski, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, s. 329−349.

Harari Y.N., 2022, Homo Deus. Krótka historia jutra, przeł. M. Romanek, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Krygier J., 2019, Mój przyjaciel pelikan, recenzja filmu Chłopiec z burzy, https://www.filmweb.pl/reviews/recenzja-filmu-Ch%C5%82opiec+z+burzy-22117 [dostęp: 15.05.2022].

Latour B., 2009, Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, przeł. A. Czarnacka, wstęp M. Gdula, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Latour B., 2017, Facing Gaia: Eight Lectures on the New Climatic Regime, trans. C. Porter, Polity Press, Cambridge–Malden.

Nussbaum M., 2002, Czytać, aby żyć, „Teksty Drugie”, nr 1/2 (73/74), s. 7–24.

O’Conor J., 2006, Postcolonial Transformation and Traditional Australian Indigenous Story, „Papers: Explorations into Children’s Literature”, vol. 16 (2), s. 132–137, https://ojs.deakin.edu.au/index.php/pecl/article/view/1228 [dostęp: 22.07.2023].

Oziewicz M., Saguisag L., 2021, Introduction: Children’s Literature and Climate Change, „The Lion and the Unicorn”, vol. 45, no. 2, s. v-xiv.

Rembowska-Płuciennik M., 2009, Wizualne efekty i afekty. Obrazowanie mentalne a emocjonalne zaangażowanie czytelnika, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 120–134.

Schneider-Mayerson M., Weik von Mossner A., Malecki W., 2020, Empirical Ecocriticism: Environmental Texts and Empirical Methods, „Interdisciplinary Studies in Literature and Environment”, no. 27 (2), s. 327–336.

Środa M., 1994, O wartościach, normach i problemach moralnych. Wybór tekstów z etyki polskiej dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Środa M., 2017, Etyka dla myślących. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Czarna Owca, Warszawa.

Tabaszewska J., 2018, Ekokrytyczna (samo)świadomość, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 7–16, https://tekstydrugie.pl/news/2018-nr-2-ekokrytyka/ [dostęp: 15.05.2022].

Thiele C., 2018, Chłopiec z burzy i inne opowiadania, przeł. D. Górska, J. Ochab, R. Waliś, Albatros, Warszawa.

Published

2023-12-29

How to Cite

Michułka, D. (2023). Nature, Empathy and Concern: Colin Thiele’s "Storm Boy" in the Perspective of Ecological Humanities. Postscriptum Polonistyczne, 32(2), 1–16. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.32.15

Issue

Section

GEologos. In search of new alliances