Natura, empatia i troska. „Chłopiec z burzy" Colina Thiele’a w perspektywie humanistyki ekologicznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.32.15

Słowa kluczowe:

humanistyka ekologiczna, lektura ekokrytyczna, obrazy przyrody, empatia, troska, działania proekologiczne

Abstrakt

Niniejszy artykuł odnosi się do zagadnień humanistyki ekologicznej. Jak wynika z analizy i interpretacji utworu, opowiadanie Chłopiec z burzy Colina Thiele’a, jako tekst reprezentatywny dla epoki postantropocenu, doskonale wpisuje się w dyskusje na temat budowania świadomości ekologicznej u młodego odbiorcy, organizuje współczesną wyobraźnię i pobudza do działania. Obecny w narracji indywidualizm uczuć nieskażonego cywilizacją dziecięcego bohatera, jego szczere, naiwne i niewinne pojmowanie świata, estetyzacja opisów przyrody i utrwalenie jej obrazów paradoksalnie gdzieś „pomiędzy” dwoma płaszczyznami odniesienia – na granicy niezwykłej potęgi, grozy, dynamizmu i siły natury oraz jej delikatności, kruchości i subtelności, a także jej „uczłowieczenia” (pelikan myśli i czuje jak człowiek) – prowokują czytelnika do swoistej „interwencji” w tekst i zachęcają do empatycznej lektury. Utwór Thiele’a, ze względu na zaangażowanie i „sprawczość” bohaterów, jak również swoistą intersubiektywną rzeczywistość polisensorycznej narracji, może budować ekocentryczną wizję świata, kształtować wartości, nawyki oraz postawy związane z proekologicznym światopoglądem zorientowanym na solidarność między różnymi formami życia, a także wpływać na tworzenie struktur pojęciowych niezbędnych do realizacji ekocentrycznej przyszłości.

Biogram autora

Dorota Michułka - Uniwersytet Wrocławski

DOROTA MICHUŁKA – dr hab., prof. UWr, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, Polska. Główne pola zainteresowań autorki to: literatura dla dzieci i młodzieży, kultura dzieciństwa, szkolna recepcja literatury, edukacja literacka, teoria i praktyka odbioru. Najważniejsze publikacje: No way out? On communicative and axiological confusion of protagonists in books for young readers in late 20th and early 21st century (in Poland) (w: Understanding Misunderstanding, vol. 2, Artisctic Practices, Berlin 2019), Meetings with the Past: Figures of Memory, Values, and Education in Contemporary Polish Narratives for Children and Young Adults (z Mirosławą Wawrzak-Chodaczek, „Filoteknos: literatura dziecięca, mediacja kulturowa, antropologia dzieciństwa” 2021), Little Women: Contemporary Polish Novels for Girls as an
Example of Engaged Literature („Bookbird: A Journal of International Children’s Literature” 2022).

Bibliografia

Barcz A., 2012, Przyroda – bliska czy daleka? Ekokrytyka i nowe sposoby poetyki odpowiedzialności za przyrodę w literaturze, „Anthropos?”, nr 18–19, s. 58–79.

Bartoszewicz A., Natura, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 593–598.

Bendyk E., 2021, Ekologia i klimat, pokusa katastrofizmu, https://krytykapolityczna.pl/serwis-klimatyczny/edwin-bendyk-ekologia-klimat-pokusa-katastrofizmu/ [dostęp: 15.05.2022].

Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Boyd B., 2010, On the Origin of Stories: Evolution, Cognition and Fiction, Belknap Press: An Imprint of Harvard University Press, Cambridge, Mass.

Czapliński P., Bednarek J., Gostyński D., red., 2017, Literatura i jej natury. Przewodnik ekokrytyczny dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, Wydawnictwo Rys, Poznań.

Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 13–32.

Dubas E., 2006. Samotność – uniwersalny „temat” życia ludzkiego i wychowania, w: Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, red. P. Domeracki, W. Tyburski, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, s. 329−349.

Harari Y.N., 2022, Homo Deus. Krótka historia jutra, przeł. M. Romanek, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Krygier J., 2019, Mój przyjaciel pelikan, recenzja filmu Chłopiec z burzy, https://www.filmweb.pl/reviews/recenzja-filmu-Ch%C5%82opiec+z+burzy-22117 [dostęp: 15.05.2022].

Latour B., 2009, Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, przeł. A. Czarnacka, wstęp M. Gdula, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Latour B., 2017, Facing Gaia: Eight Lectures on the New Climatic Regime, trans. C. Porter, Polity Press, Cambridge–Malden.

Nussbaum M., 2002, Czytać, aby żyć, „Teksty Drugie”, nr 1/2 (73/74), s. 7–24.

O’Conor J., 2006, Postcolonial Transformation and Traditional Australian Indigenous Story, „Papers: Explorations into Children’s Literature”, vol. 16 (2), s. 132–137, https://ojs.deakin.edu.au/index.php/pecl/article/view/1228 [dostęp: 22.07.2023].

Oziewicz M., Saguisag L., 2021, Introduction: Children’s Literature and Climate Change, „The Lion and the Unicorn”, vol. 45, no. 2, s. v-xiv.

Rembowska-Płuciennik M., 2009, Wizualne efekty i afekty. Obrazowanie mentalne a emocjonalne zaangażowanie czytelnika, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 120–134.

Schneider-Mayerson M., Weik von Mossner A., Malecki W., 2020, Empirical Ecocriticism: Environmental Texts and Empirical Methods, „Interdisciplinary Studies in Literature and Environment”, no. 27 (2), s. 327–336.

Środa M., 1994, O wartościach, normach i problemach moralnych. Wybór tekstów z etyki polskiej dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Środa M., 2017, Etyka dla myślących. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Czarna Owca, Warszawa.

Tabaszewska J., 2018, Ekokrytyczna (samo)świadomość, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 7–16, https://tekstydrugie.pl/news/2018-nr-2-ekokrytyka/ [dostęp: 15.05.2022].

Thiele C., 2018, Chłopiec z burzy i inne opowiadania, przeł. D. Górska, J. Ochab, R. Waliś, Albatros, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Michułka, D. (2023). Natura, empatia i troska. „Chłopiec z burzy" Colina Thiele’a w perspektywie humanistyki ekologicznej. Postscriptum Polonistyczne, 32(2), 1–16. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.32.15

Numer

Dział

GEOlogos. W poszukiwaniu nowych sojuszy