Non-fictionality of Detective Fiction and its Glottodidactic Potential on the Example of Marta Matyszczak’s "Crime Comedy Murder at the Hotel Kattowitz"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.32.17

Keywords:

Polish language glottodidactics, urban detective story, reception of Polish literature, linguakultura

Abstract

Wioletta Hajduk-Gawron’s essay has a functional character, its primary purpose being to demonstrate the non-fictionality and glottodidactic potential of Marta Matyszczak’s crime comedy Murder at the Kattowitz Hotel. In the introductory section, she discusses several publications dealing with the features of the crime novel as a genre that represents popular culture. She also presents the results of a survey confirming the interest in Polish urban crime fiction among people learning Polish as a foreign language. These results have motivated her choice of the crime novel as a didactic material in the teaching of JPJO, or Polish as a foreign language, due to its cognitive and ludic function. In the next section, Hajduk-Gawron indicates aspects of the detective story which justify its use in the teaching of linguaculture. This essay is part of the author’s research on the reception of Polish literature and research in the field of Polish language glottodidactics.

Author Biography

Wioletta Hajduk-Gawron, University of Silesia in Katowice

WIOLETTA HAJDUK-GAWRON – PhD, Faculty of Humanities, University of Silesia in Katowice, Katowice, Poland. Her research interests include the reception of Polish literature abroad, Polish language glottodidactics, the theory of adaptation and the experience of migration in the educational process. Among her publications are: Lektura obowiązkowa i co ponadto? O obecności i nieobecności literatury polskiej poza Polską [Obligatory Reading and What Else? On the Presence and Absence of Polish Literature Outside Poland] („Literatura polska w świecie. Zagadnienia recepcji i odbioru” 2006), Arcydzieła literatury polskiej w praktyce glottodydaktycznej. Zaadaptować czytelnika i tekst [Masterpieces of Polish Literature in Glottodidactic Practice. Adapt the Reader and the Text] („Adaptacje I. Język – Literatura – Sztuka” 2013) and Treści proekologiczne w glottodydaktyce polonistycznej na podstawie podręczników i badań ankietowych w perspektywie metodyki zadaniowej [Pro-ecological Content in Polish Glottodidactics on the Basis of Textbooks and Survey Research in the Perspective of Task-Based Methodology] („Postscriptum Polonistyczne” 2021).

 

References

Barańczak S., 1973, Poetyka polskiego kryminału, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 6 (12), s. 63–82.

Będkowski L., 2019, O kilku aspektach kryminałów Zygmunta Miłoszewskiego i ich recepcji w świetle świadectw odbioru trylogii o prokuratorze Szackim, w: Literatura popularna, red. E. Bartos, K. Niesporek, t. 3, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 271–295.

Cudak R., Tambor J., Hajduk-Gawron W., red., 2022, Czytaj po polsku. Katarzyna Bonda „Tylko martwi nie kłamią”. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego. Edycja dla średnio zaawansowanych (poziom B1/B2), t. 14, oprac. T. Gęsina, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Huizinga J., 1998, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Czytelnik, Warszawa.

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków.

King S., 2018, Kryminały jako literatura światowa, przeł. A. Tomczyk, „Forum Poetyki”, nr 13, s. 48–60.

Kobus M., 2012, Popularna literatura kobieca na kursach języka polskiego jako obcego, w: Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 85–98.

Kraska M., 2011, Zbrodnia doskonała. Rzecz o popularności kryminału, w: Mody w kulturze i literaturze popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Universitas, Kraków, s. 369–388.

Lasić S., 1976, Poetyka powieści kryminalnej, przeł. M. Petryńska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Matyszczak M., 2019, Morderstwo w hotelu Kattowitz, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.

Nagy L.K., 2012, Elementy kultury popularnej w nauczaniu przedmiotu Najnowsza literatura polska na Węgrzech, w: Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 77–84.

Rak M., 2015, Co to jest kulturem, „LingVaria”, nr 2 (20), s. 305–316.

Rak M., 2021, Kulturemy gwarowe, polskie i słowiańskie – zarys problematyki, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury”, nr 33, s. 25–37.

Ryszkiewicz M., 2021, Retoryka polskiej powieści kryminalnej po roku 1989. Preliminaria, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Siewierski J., 1979, Powieść kryminalna. Wszystko o…, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa.

Tambor J., 2018, Pierwsze, drugie i… co dalej? Kolejność dań na polskim stole, w: Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia, red. Y. Kim, HUFS Press, Seul, s. 203–2012.

Tsai N., 2012, Komiks Tytus, Romek i A’Tomek jako tekst popkultury i jako tekst glottodydaktyczny, w: Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 105–114.

Tuszyńska J., 2014, Mordercze miasta (?) Nowy polski kryminał – zwrot przestrzenny czy gra miejska?, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Poetica II”, s. 101–109.

Zarzycka G., 2004, Lingwakultura − czym jest, jak ją badać i „otwierać”, w: Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, red. A. Dąbrowska, Wrocław, s. 435–444.

Zarzycka G., 2019, Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 26, s. 425–441.

Zieniewicz A., 2020, Nauczanie kultury i pragnienie opowieści, w: Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 15–28.

Zych J., 2012, O Wiedźminie, Samotnych w sieci i Eberhardzie Mocku, czyli o pożytkach z literatury popularnej na lekcjach jpjo, w: Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 125–132.

Żabski T., red., 1997, Słownik literatury popularnej, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław.

Żylińska M., 2007, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. Teoria i praktyka, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

Published

2024-01-12

How to Cite

Hajduk-Gawron, W. (2024). Non-fictionality of Detective Fiction and its Glottodidactic Potential on the Example of Marta Matyszczak’s "Crime Comedy Murder at the Hotel Kattowitz". Postscriptum Polonistyczne, 32(2), 1–17. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.32.17