An (Im)perceptible Tale of the Self. On the Margins of Agnieszka Osiecka’s "Rozmowy w tańcu"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.04

Keywords:

Agnieszka Osiecka, autobiographism, interview, conversation

Abstract

One of the most interesting forms of storytelling about oneself seems to be autobiographies and river-interviews, in which writers try to simultaneously suggest and confuse tropes, entangling themselves in – more or less “supervised” – intimate confessions. An intriguing example of this is Agnieszka Osiecka, who in an autobiographical interview with herself titled Rozmowy w tańcu [Conversations in Dance], attempts to (un)veil her own self and deal with not only the demons of the past, but also her dilemmas, weaknesses, failures and disappointments. Returning to memories of her childhood, her parents, the difficult years of adolescence and no less difficult adulthood, she sketches a portrait of a woman trying to find her own place in a destructive world, looking for love, trying to reconcile her role as a mother and poet. From these stories also emerges a landscape of the harsh reality that surrounded her, and anecdotes about the people who appeared in her life. By talking about others, Osiecka tried to draw attention away from herself. Rozmowy w tańcu shows that it is impossible to create a single, coherent image of the poet, as she took care to be elusive in the narratives and memories of others.

Author Biography

Agnieszka Nęcka-Czapska, University of Silesia in Katowice

AGNIESZKA NĘCKA-CZAPSKA – associate professor, Institute of Literary Studies, Faculty of Humanities, University of Silesia in Katowice, Katowice, Poland. Literary critic, literary scholar, author of articles and books devoted primarily to the prose of the 20th and 21st centuries: Granice przyzwoitości. Doświadczenie
intymności w polskiej prozie najnowszej [The Limits of Decency: Experiencing Intimacy in Recent Polish Fiction] (Katowice 2006), Starsze, nowsze, najnowsze. Szkice o prozie polskiej XX i XXI wieku [Older, Newer, Latest: Sketches on Polish Fiction of the XX and XXI Centuries] (Katowice 2010), Cielesne o(d)słony. Dyskursy erotyczne w polskiej prozie po 1989 roku [Bodily Revelations/Concealments: Erotic Discourses in Polish Prose after 1989] (Katowice 2011), Co ważne i ważniejsze. Notatki o prozie polskiej XXI wieku [The Important and the More Important: Notes on Polish Fiction of the 21st Century] (Mikołów 2012), Emigracje intymne. O współczesnych polskich narracjach autobiograficznych [Intimate Migrations: On Contemporary Polish Autobiographical Narratives] (Katowice 2013), Polifonia. Literatura polska początku XXI wieku [Polyphony: Polish Literature at the Beginning of the 21st Century] (Katowice 2015). She is editor of the criticism section in “Postscriptum Polonistyczne” and co-editor of the series “Literatura i …” and “Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych”

References

Biały B., 2020, Osiecka. Tego o mnie nie wiecie, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.

Czermińska M., 1994, Wygnanie i powrót. Autor jako problem w badaniach literackich, w: Kryzys czy przełom. Studia z teorii i historii literatury, red. M. Lubelska, A. Łebkowska, Universitas, Kraków, s. 165–173.

Felberg-Sendecka K., 2016, Koleżanka. Fragmenty rozmowy Karoliny Felberg-Sendeckiej z Magdą Czapińską, w: A. Osiecka, Neponset, oprac. i posłowie K. Felberg-Sendecka, Prószyński Media, Warszawa, s. 127–142.

Gombrowicz W., 1982, Dzieła zebrane, T. VI, Dziennik (1953–1956), Instytut Literacki, Paryż.

Grochowski G., 2003, Fikcje osobiste i prawda artystyczna, „Teksty Drugie”, nr 2–3, s. 6–10.

Gutkowska B., 2005, Odczytywanie śladów. W kręgu dwudziestowiecznego autobiografizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Michałowski P., 2000, Prywatne kolekcje w depozycie fikcji: „Kwiaty polskie” Juliana Tuwima, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 179–195.

Nowacki D., 2000, „Ja” nieuniknione. O podmiocie pisarstwa Jerzego Andrzejewskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Nycz R., 2002, Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, w: R. Nycz, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 87–115.

Osiecka A., 2014, Na początku był negatyw, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Osiecka A., 2021, Rozmowy w tańcu, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Ostałowska L., Smoleński P., 1997, To nie mój pies, ale moje łóżko, „Gazeta Wyborcza. Magazyn”, nr 18, s. 9.

Ryciak U., 2021, Potargana w miłości. O Agnieszce Osieckiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Szymańska J., 2003, Legenda w anegdocie zamknięta, w: Agnieszka Osiecka o kobietach, mężczyznach i świecie, red. P. Derlatka, A. Lambryczak, M. Traczyk, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań, s. 20–31.

Turowska Z., 2008, Agnieszki. Pejzaże z Agnieszką Osiecką, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Wojciechowska M., 2003, Melancholia w piosenkach Agnieszki Osieckiej, w: Agnieszka

Osiecka o kobietach, mężczyznach i świecie, red. P. Derlatka, A. Lambryczak, M. Traczyk, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań, s. 107–113.

Zaleski M., 1996, Formy pamięci. O przedstawianiu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej, słowo/obraz terytoria, Warszawa.

Published

2024-04-19

How to Cite

Nęcka-Czapska, A. (2024). An (Im)perceptible Tale of the Self. On the Margins of Agnieszka Osiecka’s "Rozmowy w tańcu". Postscriptum Polonistyczne, 33(1), 1–15. https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.04