Prawda obrazu czy obraz prawdy? Wizualne komponenty polskiej literatury reportażowej w dobie płynnego faktografizmu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.03

Słowa kluczowe:

reportaż literacki, wizualność, typografia, fotografia dokumentalna

Abstrakt

Celem artykułu jest charakterystyka widocznego w ostatnich latach zwrotu wizualnego w polskiej literaturze reportażowej. Refleksję nad rzeczonym problemem profilują dwie tezy. Po pierwsze, rośnie znaczenie komponentów graficznych, które sąsiadują z tekstem dokumentalnym lub współtworzą materialną przestrzeń książek klasyfikowanych jako reportaże. Po drugie, wizualne aspekty publikacji z tego nurtu coraz częściej wykraczają poza wąsko pojmowany dokumentaryzm na skutek odrzucenia reguły przezroczystości semantycznej. Analiza ukierunkowana wyróżnionymi tezami i poparta odwołaniami do semiotyki obrazu obejmuje dwie grupy zagadnień. Pierwszą stanowią efekty wizualne będące następstwem określonych zabiegów edytorskich, w tym wynikające z układu typograficznego tekstu. Drugą tworzą fotografie wykorzystywane w książkach non fiction w charakterze narzędzia sensotwórczego. W ramach egzemplifikacji badanych procesów przywołano wybrane publikacje Mariusza Szczygła, Filipa Springera, Wojciecha Tochmana, Jarosława Mikołajewskiego i Marcina Kołodziejczyka. Kontekstem rozważań jest zauważalny w dobie ponowoczesnej kryzys ortodoksyjnie pojmowanego faktografizmu, skutkujący upłynnieniem pojęcia
faktu i popularyzacją alternatywnych wobec reportażu form quasi-niefikcjonalnych.

Biogram autora

Katarzyna Frukacz-Lewandowska - Uniwersytet Śląski w Katowicach

KATARZYNA FRUKACZ-LEWANDOWSKA – dr, Instytut Literaturoznawstwa, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska. Literaturoznawczyni, badaczka reportażu i nowych mediów. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół literatury faktu, konwergencji mediów, kultury masowej i komunikacji masowej, genologii. Autorka książki Polski reportaż książkowy. Przemiany i adaptacje (Katowice 2019), 12. tomu z serii Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego (Katowice 2016), rozdziału w The Routledge Companion to World Literary Journalism (Abingdon 2023). Redaktorka tomu zbiorowego Reportaż w świecie. Światowość reportażu (Katowice 2019). Publikowała w polskich i zagranicznych monografiach oraz czasopismach naukowych, m.in. w „Literary Journalism Studies”, „Tekstach Drugich”, „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Tekstualiach”

Bibliografia

Literatura

Adamczewska-Baranowska I., 2020, Łże-reportaże i prawdziwe fikcje. Powieść dziennikarska i reportaż w czasie postprawdy i zwrotu performatywnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Czapliński P., 2019, Gatunek orientacyjny. Reportaż polski na przełomie XX i XXI wieku, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 19–41.

Darska B., 2023, Czas reportażu. O tym, co działo się wokół gatunku po 2010 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.

Dłużewska E., 2021, Nie rób krzywdy temu stworzeniu, „Gazeta Wyborcza”, nr 117, dod. „Wolna Sobota”, s. 32–33.

Frukacz K., 2021, Zabiegi typograficzno-edytorskie jako narzędzie hybrydyzacji polskiej literatury faktu, „Tekstualia”, nr 3, s. 57–72.

Fudala R., 2014, Płynna nowoczesność: czas zabawy i karnawału, „Ogrody Nauk i Sztuk”, nr 4, s. 121–127.

Glensk U., Lesiak M., 2021, Mozaikowanie prawdy. Narracje quasi-faktyczne w reportażu literackim, „Konteksty Kultury”, z. 3, s. 314–325.

Kołodziejczyk M., Podolec M., 2016, Morze po kolana, Wielka Litera, Warszawa.

Konończuk E., 2016, Fotografie w narracjach ekfrastycznych. Przypadek pewnego albumu, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, z. 4, s. 125–133.

Meyza I., Szabłowski W., 2012, Nasz mały PRL. Pół roku w M-3 z trwałą, wąsami i maluchem, Znak, Kraków.

Mikołajewski J., 2019, Cień w cień. Za cieniem Zuzanny Ginczanki, Dowody na Istnienie, Warszawa.

Repucho E., 2016, Od sztuki pięknego składu do narzędzia komunikacji wizualnej. Przemiany pojęcia typografii na przestrzeni XX i początków XXI w., „Acta Poligraphica”, t. 8, s. 85–97.

Siewior K., 2012, Odkrywcy i turyści na afrykańskim szlaku. Fotografia w polskim reportażu podróżniczym XX wieku, Universitas, Kraków.

Słowo historii. Fotoeseje, 2015, Muzeum Wojska, Białystok.

Solik R.H., 2020, Prawda/y (w) fotografii. Od obrazu rzeczywistości do rzeczywistości obrazu, „Er(r)go. Teoria–Literatura–Kultura”, nr 41, s. 11–32.

Springer F., 2011, Miedzianka. Historia znikania, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Springer F., 2011, Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL-u, Karakter, Kraków.

Springer F., 2013, Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Karakter – Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Kraków–Warszawa.

Springer F., 2016, Księga zachwytów, Agora, Warszawa.

Springer F., 2019, Dwunaste: Nie myśl, że uciekniesz, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Springer F., 2022, Miedzianka. Historia znikania, Karakter, Kraków.

Springer F., 2022, Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Karakter – Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Kraków–Warszawa.

Springer F., 2022, Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL-u, Karakter, Kraków.

Stępień K., 2018, Fotografia uwalniająca rzeczywistość. Fotograficzna inwentaryzacja świata, „Folia Bibliologica”, t. 60, s. 165–185.

Szczygieł M., 2016, Projekt: prawda, Dowody na Istnienie, Warszawa.

Szczygieł M., 2018, Nie ma, Dowody na Istnienie, Warszawa.

Tochman W., 2013, Eli, Eli, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Tomaszewski A., 1996, Leksykon pism drukarskich, Wydawnictwo Krupski i S-ka, Warszawa.

Wańkowicz M., 1965, Prosto od krowy, Iskry, Warszawa.

Zimnoch M., 2012, Fikcja jako prawda. Referencyjność reportażu ponowoczesnego, „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, nr 1, s. 44–66.

Żyrek-Horodyska E., 2016, „Widok piętna już nie szokuje”. Krytyka medialnego voyeuryzmu w „Eli, Eli” Wojciecha Tochmana, „Tekstualia”, nr 4, s. 67–78.

Żyrek-Horodyska E., 2017, Wizualność jako dominanta reportażu literackiego. Wokół książki „Długi film o miłości. Powrót na Broad Peak” Jacka Hugo-Badera, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, z. 2, s. 143–157.

Żyrek-Horodyska E., 2020, Od reportażu do powieści (i z powrotem). O reporterach uwiedzionych przez literaturę, w: Komunikowanie interdyscyplinarne, red. M. Nowina Konopka, W. Świerczyńska-Głownia, A. Hess, IDMiKS, Kraków, s. 303–318.

Netografia

https://artmuseum.pl/pl/kolekcja/praca/hansen-oskar-jarnuszkiewicz-jerzy-palka-julian-rosinski [dostęp: 8.02.2023].

https://www.instagram.com/p/CddCkFxIBtf/?utm_source=ig_web_copy_link [dostęp: 8.02.2023].

https://www.instagram.com/p/Chh_IYMuvIu/?utm_source=ig_web_copy_link [dostęp: 8.02.2023].

https://www.instagram.com/p/CiIpHvsOzdP/?utm_source=ig_web_copy_link [dostęp: 8.02.2023].

Pobrania

Opublikowane

2024-04-04

Jak cytować

Frukacz-Lewandowska, K. (2024). Prawda obrazu czy obraz prawdy? Wizualne komponenty polskiej literatury reportażowej w dobie płynnego faktografizmu. Postscriptum Polonistyczne, 33(1), 1–17. https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.03