Między autobiografią a bedekerem. Pisarki jako przewodniczki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.10

Słowa kluczowe:

przewodnik, autobiografia, fikcjonalność, literatura faktu

Abstrakt

Celem artykułu jest zasygnalizowanie i przeanalizowanie symptomatycznego zjawiska na polskim rynku wydawniczym, sytuującego się na pograniczu turystyki i literatury oraz odzwierciedlającego rozmaite powiązania i wzajemne inspiracje zachodzące między użytkową literaturą podróżniczą (przewodniki, spacerowniki), zaliczaną do non-fiction, a beletrystyką. Poświęcony jest on mianowicie serii bedekerów po miastach i wyspach, głównie europejskich, pt. „Podróż Nieoczywista”, ukazującej się od 2019 roku. Szczegółowej analizie poddane zostały przewodniki autorstwa trzech znanych pisarek: Grażyny Plebanek, Manueli Gretkowskiej i Katarzyny Tubylewicz. Studium koncentruje się przede wszystkim na współistnieniu w ich bedekerach i spacerownikach niefikcjonalności topografii miejskiej, autobiograficznych reminiscencji dotyczących opisywanych miejsc oraz nawiązań do fabuły utworów literackich – własnych i cudzych, których akcja rozgrywa się w tych lokalizacjach. Do przeprowadzenia analizy zastosowane zostały pojęcia i koncepcje zaczerpnięte z geopoetyki, studiów miejskich oraz gender studies. Artykuł stanowi przyczynek do zarysowania aktualnego obrazu literatury polskiej, w którym wyraźną tendencją jest przesunięcie gatunków peryferyjnych (przewodnik) w stronę literackiego centrum.

Biogram autora

Justyna Zych - Uniwersytet Warszawski

JUSTYNA ZYCH – dr, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, Polska. Doktorka literaturoznawstwa, absolwentka filologii polskiej i romańskiej UW. Jej zainteresowania badawcze to: geopoetyka, wielokulturowość i transkulturowość w literaturze, powieść, reportaż, literatura podróżnicza, literatura w glottodydaktyce. Najważniejsze publikacje: Obraz degradacji kultury francuskiej jako przejawu kryzysu cywilizacji europejskiej w Szkicach piórkiem Andrzeja Bobkowskiego („Przegląd Humanistyczny” 3/2011), L’Influence de la psychanalyse sur la critique littéraire en France (1914–1939) (Warszawa 2014), Najnowsze polskie powieści jako źródło wiedzy o życiu codziennym współczesnych Polaków (w: Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Warszawa 2020).

Bibliografia

Dielemans J., 2011, Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym, przeł. D. Górecka, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Gretkowska M., 2020, Wenecja. Miasto, któremu się powodzi, Wielka Litera, Warszawa.

Kubica G., 2006, Siostry Malinowskiego, czyli kobiety nowoczesne na początku XX wieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Madejski J., 2019, Wstęp. Przewodnik, bedeker, poradnik i geoliteratura, w: Geoliteratura. Przewodnik, bedeker, poradnik, red. J. Madejski, S. Iwasiów, Universitas, Szczecin–Kraków, s. 5–20.

Mika M., 2007, Główne źródła informacji dla turystów, w: Turystyka, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 483–495.

Plebanek G., 2021, Bruksela. Zwierzęcość w mieście, Wielka Litera, Warszawa.

Rybicka E., 2014, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Universitas, Kraków.

Szalewska K., 2017, Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Szalewska K., 2019, Bedeker i spacerownik – dwa modele lokalnego chronotypu, w: Geoliteratura. Przewodnik, bedeker, poradnik, red. J. Madejski, S. Iwasiów, Universitas, Szczecin–Kraków, s. 53–68.

Tubylewicz K., 2019, Sztokholm. Miasto, które tętni ciszą, Wielka Litera, Warszawa.

Zieniewicz A., 2020, Nauczanie kultury i pragnienie opowieści, w: Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 15–28.

Pobrania

Opublikowane

2024-05-24

Jak cytować

Zych, J. (2024). Między autobiografią a bedekerem. Pisarki jako przewodniczki. Postscriptum Polonistyczne, 33(1), 1–15. https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.10