Czytanie realfantastyki. Najnowsza polska proza na zajęciach dla cudzoziemców

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.13

Słowa kluczowe:

współczesna proza polska, glottodydaktyka, realfantastyka, interpretacja

Abstrakt

W artykule skupiono się na najnowszej prozie polskiej i poddano pod rozwagę kwestię, czy odniesienia w tekstach literackich do polskich realiów (pojawiające się w beletrystyce nawiązania do osób ze świata polityki, religii, kultury; do ukonkretnień przestrzennych czy urbanistycznych) w zakresie szeroko pojętej fantastyki mogą być dla cudzoziemskiego odbiorcy uchwytne. Autorka przekonuje, że dekodowanie znaczeń nie tylko jest inspirujące i ciekawe językowo (słowotwórczo, w rozwijaniu kompetencji tworzenia tekstów-opisów), lecz także staje się przyczynkiem do mediacji i otwarcia na różne formy przekazu oraz Innego. W studium przytoczono fragmenty utworów Ignacego Karpowicza (Niehalo), Marcina Kołodziejczyka (Prymityw) i Zygmunta Miłoszewskiego (Jak zawsze).

Biogram autora

Monika Válková Maciejewska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

MONIKA VÁLKOVÁ MACIEJEWSKA – dr, Studium Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska. Literaturoznawczyni. Pracowała jako lektorka języka polskiego (z ramienia ministerstwa / delegacja MNiSW) w ośrodkach uniwersyteckich w Czechach i na Ukrainie, uczyła w szkole polonijnej w Serbii, prowadziła lektorat języka polskiego w Grecji (UAM/NAWA) i letni kurs nad Bajkałem (Stowarzyszenie „Bristol”). W kręgu jej zainteresowań leży literatura jako narzędzie glottodydaktyczne. Współautorka publikacji Literatura i glottodydaktyka w praktyce. Tekst literacki na zajęciach języka polskiego jako obcego (Poznań 2018) oraz licznych artykułów z tej dziedziny.

Bibliografia

Achtelik A., 2020, Reportaż jako narzędzie w przekazie wiedzy o kulturze polskiej, w: Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 123–133.

Bednarek J.B., 2018, Horror show, czyli fetyszyzacja pamięci, w: Prognozowanie teraźniejszości. Myślenie z wnętrza kryzysu, red. P. Czapliński, J.B. Bednarek, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, s. 295–321.

Czapliński P., 2009, Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.

Czapliński P., 2011, Resztki nowoczesności. Dwa studia o literaturze i życiu, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Czapliński P., 2018, Krańce wyobraźni, w: Prognozowanie teraźniejszości. Myślenie z wnętrza kryzysu, red. P. Czapliński, J.B. Bednarek, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, s. 61–87.

Czapliński P., 2019, Gatunek orientacyjny. Reportaż polski na przełomie XX i XXI wieku, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 19–41.

Czerkies T., 2020, Zdarzenie lektury, czyli „możesz nie”… O roli nauczyciela, kryteriach doboru tekstu oraz modelach czytelniczych na zajęciach z języka polskiego jako obcego z wykorzystaniem literatury, w: Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 29–44.

Dunin K., 2004, Czytając Polskę. Literatura polska po roku 1989 wobec dylematów nowoczesności, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.

Garncarek P., 2021, Adres kulturowy w nauczaniu języka obcego, w: Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy, red. E. Lipińska, A. Seretny, Universitas, Kraków, s. 295–313.

Glensk U., Lesiak M., 2021, Mozaikowanie prawdy. Narracje quasi-faktyczne w reportażu literackim, „Konteksty Kultury”, t. 18, z. 3, s. 314–325.

Janowska I. i in., red., 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Księgarnia Akademicka, Kraków.

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków.

Jarzębski J., 2011, Fantastyka i pesymizm, w: Ćwiczenia z rozpaczy. Pesymizm w prozie polskiej po 1985 roku, red. J. Jarzębski, J. Momro, Universitas, Kraków, s. 99–120.

Kaniewska B., 2011, Okruchy rzeczywistości, czyli o kłopotach z mimesis, w: Nowe dwudziestolecie. Szkice o wartościach i poetykach prozy i poezji lat 1989–2009, WBPiCAK, Poznań, s. 34–50.

Karpowicz I., 2006, Niehalo, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Kołodziejczyk M., 2018, Prymityw. Epopeja narodowa, Wielka Litera, Warszawa.

Majewski P., 2011, Błędni rycerze umysłu. O pisarstwie Jacka Dukaja, w: Ćwiczenia z rozpaczy. Pesymizm w prozie polskiej po 1985 roku, red. J. Jarzębski, J. Momro, Universitas, Kraków, s. 485–510.

Miłoszewski Z., 2017, Jak zawsze, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.

Mitosek Z., 2003, Poznanie (w) powieści – od Balzaka do Masłowskiej, Universitas, Kraków.

Staszczyszyn B., 2006, Absurd w Białymstoku, absurd pod palmami, w: Magazyn literacki „Książki w Tygodniku”, TP 32/2006, https://www.tygodnikpowszechny.pl/absurd-w-bialymstoku-absurd-pod-palmami-128563 [dostęp: 30.05.2024].

Wąsowicz M., 2016, Historie alternatywne w literaturze polskiej: typologia, tematyka, funkcje, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 59, z. 2, s. 91–105.

Wielki słownik języka polskiego, www.wsjp.pl.

Zajas P., 2011, Jak świat prawdziwy stał się bajką. O literaturze niefikcjonalnej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań

Pobrania

Opublikowane

2024-06-28

Jak cytować

Válková Maciejewska, M. (2024). Czytanie realfantastyki. Najnowsza polska proza na zajęciach dla cudzoziemców. Postscriptum Polonistyczne, 33(1), 1–18. https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.13