Is It Easy to Do the Right Thing?: An Approach to Sustainable Development in Teacher Education in Sweden [Czy łatwo jest postępować właściwie?: Podejście do zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli w Szwecji]

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.15

Słowa kluczowe:

zrównoważony rozwój, studia nauczycielskie, ekodydaktyka

Abstrakt

W czasach globalnego kryzysu klimatycznego pojawia się ogólna potrzeba poszerzenia kompetencji nauczyciela akademickiego w ramach pracy nad edukacją dla zrównoważonego rozwoju. W odniesieniu do kierunków nauczycielskich, przygotowanie zawodowe przyszłego nauczyciela w Szwecji obejmuje umiejętności pedagogiczno-dydaktyczne w zakresie edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Używając metodologii badań w działaniu, esej porusza zagadnienie przygotowania nauczyciela akademickiego do tego zadania w szerszym kontekście szkolnictwa wyższego, odpowiadającego na nowe wyzwania społeczne. Analiza dokumentów i materiałów szkoleniowych jest przeprowadzona z perspektywy doświadczeń czynnej nauczycielki akademickiej, uczestnika krótkiej wymiany kadr w ramach programu Erasmus+. Praca pedagogiczno-dydaktyczna w edukacji dla zrównoważonego rozwoju opiera się głównie na treściach poruszających kwestie ochrony środowiska, społeczne oraz ekonomiczne. Pomimo intencji przygotowania nauczyciela akademickiego w sposób wszechstronny i uwzględniający interdyscyplinarność, dominujące podejście naukowe jest jednakże ugruntowane na naukach przyrodniczych, ścisłych i społecznych. Opierając się na wnioskach płynących z praktycznego doświadczenia nauczyciela akademickiego, esej zaprasza do szerszej dyskusji nad kształceniem przyszłych nauczycieli z uwzględnieniem refleksji humanistycznych w edukacji dla zrównoważonego rozwoju.

Bibliografia

Goodlad, J. I. (Ed.) (1979). Curriculum inquiry: The study of curriculum practice. McGraw-Hill.

Högskolan Väst. (n.d.a). Hållbar utveckling genom arbetsintegrerat lärande och samverkan. Retrieved February 19, 2023, from https://www.hv.se/om-oss/vision-strategier-och-satsningar/hallbar-utveckling/malomrade-3/

Högskolan Väst. (n.d.b). Lärare och språk. Retrieved February 19, 2023, from https://www.hv.se/utbildning/vara-intresseomraden/larare--sprak/

Högskolan Väst. (n.d.c). Policy för hållbar utveckling. Retrieved February 19, 2023, from https://www.hv.se/om-oss/vision-strategier-och-satsningar/hallbar-utveckling/policy-for-hallbar-utveckling/

Högskolan Väst (n.d.d). Utbildning och studentsamverkan. Retrieved February 19, 2023, from https://www.hv.se/om-oss/vision-strategier-och-satsningar/hallbar-utveckling/utbildning-och-studentsamverkan/

Högskolan Väst. (n.d.e). Utbildning om och för hållbar utveckling. Retrieved February 19, 2023, from https://www.hv.se/om-oss/vision-strategier-och-satsningar/hallbar-utveckling/malomrade-1/

Högskolan Väst. (n.d.f). VT23: kurs i hållbar utveckling för alla medarbetare. Retrieved February 19, 2023, from https://www.hv.se/om-oss/akademus/fortbildningstillfallen/vt23/kurs-i-hallbar-utveckling/

Kitchen, J. (2020). Self-study in teacher education and beyond. In J. Kitchen, A. Berry, S.M. Bullock, A. R. Crowe, M. Taylor, H. Guðjónsdóttir, & L. Thomas (Eds.), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices (pp. 1023–1044). Springer.

LaBoskey, V. K. (2004). The methodology of self-study and its theoretical underpinnings. In J. J. Loughran, M. L. Hamilton, V. K. LaBoskey, & T. Russell (Eds.), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices (pp. 817–869). Springer.

Martin, A., & Russell, T. (2020). Advancing an epistemology of practice for research in self-study of teacher education practices. In J. Kitchen, A. Berry, S. Bullock, A. Crowe, M. Taylor, H. Guðjónsdóttir, & L. Thomas (Eds.), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices (2nd ed., pp. 1045–1073). Springer.

Ochwat, M. (2020). Polish education in the face of the climate crisis–didactic analyses and recommendations. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N–Educatio Nova, (5). https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_en_2020_5_185-204

Ojala, M. (2012). Regulating worry, promoting hope: How do children, adolescents, and young adults cope with climate change? International Journal of Environmental and Science Education, 7(4), 537–561. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ997146.pdf

SFS 1993:100. Högskoleförordning. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/hogskoleforordning-1993100_sfs-1993-100

SFS 1974:152. Kungörelse om beslutad ny regeringsform. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152/#K1

Swedish Institute. (2022). Sweden and sustainability. https://sweden.se/climate/sustainability/sweden-and-sustainability

Wyszynska Johansson, M. (2018). Student experience of vocational becoming in upper secondary vocational education and training. Navigating by feedback. [Doctoral dissertation, University of Gothenburg]. https://gup.ub.gu.se/publication/272083

Opublikowane

2023-06-30

Jak cytować

Wyszynska Johansson, M. (2023). Is It Easy to Do the Right Thing?: An Approach to Sustainable Development in Teacher Education in Sweden [Czy łatwo jest postępować właściwie?: Podejście do zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli w Szwecji]. Postscriptum Polonistyczne, 31(1), 1–15. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.15