Zrównoważony rozwój i kształcenie ustawiczne w szwedzkiej glottodydaktyce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.07

Słowa kluczowe:

zrównoważony rozwój, kształcenie ustawiczne, Szwecja, języki obce

Abstrakt

Artykuł dotyczy zrównoważonego rozwoju. Po wstępnym zarysie historycznym i przedstawieniu założeń organizacji międzynarodowych, takich jak UNESCO czy ONZ, w zakresie pracy na rzecz ochrony środowiska autorka podaje definicję zrównoważonego rozwoju oraz omawia kwestię kształcenia ustawicznego. Szczególną uwagę poświęca szkolnictwu szwedzkiemu. Omawia pokrótce sytuację panującą w szkołach podstawowych i średnich, aby następnie skupić się na przykładach ze sfery szkolnictwa wyższego, przede wszystkim na kierunkach filologicznych na Uniwersytecie Uppsalskim. Podaje przykłady przedmiotów kursowych oferowanych w ramach germanistyki, polonistyki oraz języka francuskiego, których tematyka związana jest ze współczesnymi wyzwaniami społecznymi, globalizacją i ochroną środowiska. Istotną
rolę odgrywa tutaj kształcenie ustawiczne, rozwijanie umiejętności ogólnych oraz zdobywanie kompetencji kluczowych. Autorka dodatkowo prezentuje inne kursy oraz jedno z centrów naukowych w Uppsali, które oferuje studia interdyscyplinarne nad zrównoważonym rozwojem.

Biogram autora

Magdalena Slyk - Uniwersytet Uppsalski

MAGDALENA SLYK –  dr, Instytut Języków Nowożytnych, Uniwersytet Uppsalski, Uppsala, Szwecja. Szwedystka i polonistka, adiunktka w Instytucie Języków Nowożytnych Uniwersytetu Uppsalskiego. Swoją pracę naukową i dydaktyczną skupia wokół literatury szwedzkiej i polskiej, przekładu i tłumaczeń ustnych, glottodydaktyki oraz kultury i kształtowania się tożsamości społecznej. Wśród publikacji wymienić należy: pracę doktorską dotyczącą twórczości szwedzkiego poety i noblisty Tomasa Tranströmera: VEM är jag? Det lyriska subjektet och dess förklädnader i Tomas Tranströmers författarskap (Uppsala 2010), zredagowaną wspólnie z Janiną
Gesche antologię poświęconą kontaktom polsko-szwedzkim w ostatnim stuleciu: Polsko-szwedzkie spotkania po 1918. Literatura – język – kultura (Uppsala 2022) oraz podręcznik do gramatyki polskiej, opracowany wspólnie z M. Anną Packalén Parkma, Polsk grammatik (Uppsala 2023). Jest również autorką licznych recenzji
i artykułów popularnonaukowych o tematyce polskiej

Bibliografia

Literatura

Bębas S., Jasiuk E., 2021, Kompetencje kluczowe w procesie uczenia się przez całe życie jako europejskie ramy odniesienia – aspekty prawne, psychologiczne i pedagogiczne, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych / Journal of Continuing Education”, nr 1 (112), s. 35–48, https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/images/2021/1/03_1_2021.pdf [dostęp: 11.12.2022].

Grub F.Th., Platen P., 2013, ’Nachhaltighkeit‘ und Lehre. Beispiele aus dem Fach Tyska an der Universität Göteborg, in: Landeskunde Nord. Beiträge zur 1. Konferenz in Göteborg am 12. Mai 2012, Vol. 1, hrsg. F.Th. Grub, Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main, s. 149–168.

Michelsen G., Siebert H., Lilje J., 2011, Nachhaltigkeit lernen. Ein Lesebuch, Verlag für Akademische Schriften, Bad Homburg.

Netografia

Fakta och fiktion – vetenskap, samhällskriser och individens roll i skönlitteraturen, 7,5 hp, 2023, https://www.uu.se/utbildning/kursplan?query=44609 [dostęp: 21.06.2023].

Perspectives on Climate Change – Ecopsychology, Art and Narratives, 7,5 credits, 2023, http://www.cemus.uu.se/poc/ [dostęp: 21.06.2023].

Polski Komitet ds. UNESCO, 2023a, Międzynarodowy program „Człowiek i Biosfera”, https://www.unesco.pl/nauka/czlowiek-i-biosfera-mab/ [dostęp: 21.06.2023].

Polski Komitet ds. UNESCO, 2023b, UNESCO a Dekada Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, https://www.unesco.pl/edukacja/dekada-edukacji-nt-zrownowazonego-rozwoju/unesco-a-zrownowazony-rozwoj/ [dostęp: 21.06.2023].

UN Documents, Gathering a Body of Global Agreements, Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future, 2023, Part I, Chapter 2, http://www.un-documents.net/ocf-02.htm [dostęp: 21.06.2023].

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 394”, 30.12.2006, t. 49, s. 10–18, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2006:394:FULL&from=IT [dostęp: 11.12.2022].

Pobrania

Opublikowane

2023-07-04

Jak cytować

Slyk, M. (2023). Zrównoważony rozwój i kształcenie ustawiczne w szwedzkiej glottodydaktyce. Postscriptum Polonistyczne, 31(1), 1–12. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.07