Różnorodność gatunkowa i tematyczna fan fiction w monografii Julii Eleny Goldmann pt. Fan Fiction Genres: Gender, Sexuality, Relationships and Family in the Fandoms “Star Trek” and “Supernatural”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.19

Słowa kluczowe:

fan fiction, gatunki literackie, slash, reprezentacja, gender, seksualność

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest recenzją nowo opublikowanej monografii Julii Eleny Goldmann pt. Fan Fiction Genres: Gender, Sexuality, Relationships and Family in the Fandoms “Star Trek” and “Supernatural”. Rozprawa ta wydaje się ważna z kilku powodów. Jest interesującym wkładem w dziedzinę fan studies, która dopiero od niedawna rozwija się w Polsce ma interdyscyplinarny charakter; stanowi wypełnienie luki zwłaszcza w literaturoznawczych ujęciach działalności literackiej fanów; porusza problem reprezentacji w twórczości fanowskiej tak ważnych zjawisk społecznych jak płeć kulturowa, seksualność czy rodzina. Recenzja przybliża kolejne rozdziały publikacji, pochylając się przede wszystkim nad stroną metodologiczną. Goldmann omawia wytwory fanowskie na podstawie próby złożonej z kilku najpopularniejszych fanfikcji dotyczących dwóch wybranych fandomów, należących do określonych podgatunków w ramach slashu – gatunku fan fiction ukazującego romans dwóch mężczyzn. Celem analizy tych tekstów jest wyłonienie schematów narracyjnych typowych dla każdego z tych podgatunków, głównie poprzez weryfikowanie obecności motywów zaobserwowanych przez naukowców wcześniej badających slash. Równolegle autorka przygląda się reprezentacji płci kulturowej, seksualności i rodziny w próbkach każdego gatunku. Mimo pewnych zastrzeżeń metodologicznych opracowanie kończy się wnioskiem, iż recenzowana rozprawa stanowi bogatą i rzetelną analizę rozpatrywanych zjawisk, co przesądza o jej użyteczności dla wszystkich badaczy fandomu, a szczególnie jego amatorskiej twórczości literackie

Biogram autora

Dorota Pudo - Uniwersytet Jagielloński

DOROTA PUDO - dr, Instytut Filologii Romańskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska. Jej zainteresowania naukowe dotyczą następującej problematyki: literatura średniowiecza, glottodydaktyka, motywacja uczących się języków obcych, literatura amatorska, fan studies, fan fiction. Najważniejsze publikacje: De la chanson de geste au roman chevaleresque (Kraków 2015), Représentations du français et d’autres langues étrangères chez les étudiants de philologie romane („Romanica Cracoviensia” 2016), Subiektywne teorie na temat uczenia się języka obcego studentów romanistyki („Neofilolog” 2017), Różnice indywidualne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych: uczeń („Neofilolog” 2017), La dimension subjective du «soi lié à la L2» (L2 self) : enjeux théoriques et méthodologiques (w: „Travaux de Didactique du Français Langue Étrangère (En Ligne)” 2019), Désir de langues, subjectivité et rapports au savoir : les langues n’ont-elles pour vocation que d’être utiles ? n° 1), Taboo and transgression in “Star Trek” fanfiction (w: Taboo in language, literature and culture, Kraków 2021).

Bibliografia

Bacon-Smith C., 1992, Enterprising Women: Television Fandom and the Creation of Popular Myth, University of Pennsylvania Press, Philadelphia.

Cicioni M., 1998, Male Pair-Bonds and Female Desire in Fan Slash Writing, in: Theorizing Fandom: Fans, Subculture, and Identity, eds. Ch. Harris, A. Alexander, Hampton Press, New Jersey, s. 153–178.

Connell R., 2015, Der gemachte Mann: Konstruktion und Krise von Männlichkeiten, 4th revised and extended edition, Springer VS, Wiesbaden.

Driscoll C., 2006, One True Pairing: The Romance of Pornography and the Pornography of Romance, in: Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet, eds. K. Hellekson, K. Busse, McFarland, Jefferson, NC, s. 79–96.

Fathallah J.M., 2017, Fanfiction and the Author: How Fanfic Changes Popular Cultural Texts, Amsterdam University Press, Amsterdam.

Goldmann J.E., 2022, Fan Fiction Genres: Gender, Sexuality, Relationships and Family in the Fandoms of “Star Trek” and “Supernatural”, Transcript, Bielefeld.

Hills M., 2002, Fan Cultures, Routledge, New York.

Jamison A., 2013, Fic: Why Fanfiction Is Taking Over the World, BenBella Books, Dallas.

Jenkins H., 1992, Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture, Routledge, New York–London.

Klaus E., 2014, Von « ganze Kerlen » « nuen Männern » und « betrogenen Vätern ». Mediale Inszenierungen von Männlichkeiten, in: Männer une Männlichkeiten. Disziplinäre Perspektiven, ed. N. Jakoby, B. Liebing, M. Peitz, T. Schmid, I.V. Zinn, vdf Hochschulverlag, Zurich, s. 93–115.

Kobus A., 2018, Fandom. Fanowskie modele odbioru, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Lamerichs N., 2018, Productive Fandom: Intermediality and Affective Reception in Fan Cultures, Amsterdam University Press, Amsterdam.

Lenz Ch., 2016, Geographies of Love: The Cultural Spaces of Romance in Chick- and Ladlit, Transcript, Bielefeld.

Lisowska-Magdziarz M., 2017, Fandom dla początkujących. Część I: Społeczność i wiedza, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ, Kraków.

Lisowska-Magdziarz M., 2018, Fandom dla początkujących. Część II: Tożsamość i twórczość, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ, Kraków.

Pugh S., 2005, The Democratic Genre: Fan Fiction in a Literary Context, Seren, Glasgow.

Radway J.A., 1985, Reading the Romance: Women, Patriarchy, and Popular Literature, University of North Carolina Press, Chapel Hill–London.

Pobrania

Opublikowane

2024-07-05

Jak cytować

Pudo, D. (2024). Różnorodność gatunkowa i tematyczna fan fiction w monografii Julii Eleny Goldmann pt. Fan Fiction Genres: Gender, Sexuality, Relationships and Family in the Fandoms “Star Trek” and “Supernatural”. Postscriptum Polonistyczne, 33(1), 1–10. https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.19