Transformatywna siła dziedzictwa – awangarda dwudziestolecia międzywojennego na wystawach Muzeum Sztuki w Łodzi wobec zwrotu konserwatywnego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.34.12

Słowa kluczowe:

współczesna historia sztuki, polska sztuka międzywojenna, wystawy muzealne, krytyczne studia nad dziedzictwem

Abstrakt

Artykuł stanowi krytyczną reakcję na populistyczną politykę kulturalną prowadzoną w Polsce po 2015 roku. Przedmiotem tekstu jest refleksja nad reprezentacją sztuk wizualnych dwudziestolecia międzywojennego w wystawach muzealnych organizowanych w XXI wieku. Skupiając uwagę na ekspozycjach w Muzeum Sztuki w Łodzi, a zwłaszcza na dwóch reprezentatywnych pokazach: Polak, Żyd, artysta oraz Korespondencje, autor pyta, jakie metodologiczne założenia przyjęto dla tych ekspozycji i jak przekraczano w nich tradycyjny dyskurs polskiej historii sztuki. Na podstawie tych studiów przypadków autor dowodzi, że praktyka kuratorska w Muzeum Sztuki pozostawała w ścisłym związku z przewartościowaniami w akademickiej refleksji nad sztuką polską po 1989 roku. Następnie, nawiązując m.in. do myśli Michała Pawła Markowskiego i Laurajane Smith, w artykule stawia się problem aktualnej roli dziedzictwa awangardy. W tej perspektywie analiza wystaw Muzeum Sztuki pokazuje, że reprezentacje dwudziestolecia nie skupiają się na przeszłości, lecz są skierowane w przyszłość, gdyż dziedzictwo to może mieć charakter prewencyjny i siłę transformatywną. Dając odpór populistycznym wizjom kultury, nakłania do otwartości na różnicę, empatycznego dostrzegania wspólnot wartości oraz krytycznej uważności, potrzebnej do rozumienia koncepcyjnych fundamentów sztuki. Tekst sytuuje się w polu studiów nad alternatywnymi modernizmami oraz, drugoplanowo, krytycznych studiów nad dziedzictwem.

Biogram autora

Piotr Słodkowski - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

PIOTR SŁODKOWSKI jest historykiem sztuki i kuratorem. Interesuje się modernizmem w relacji do socrealizmu oraz sztuką w cieniu Zagłady. Słodkowski napisał trzy książki autorskie: Modernizm żydowsko-polski. Henryk Streng / Marek Włodarski a historia sztuki („Nowa Humanistyka”, IBL PAN, 2019), Klimat odwilży. Obrazy Marka Oberländera (słowo / obraz terytoria, 2024 – w druku) oraz Polish Modernism and Jewish Identity. The Art of Henryk Streng, 1924–1960 (Bloomsbury Academic, 2025 – w produkcji). Finalista Nagrody Naukowej POLITYKI 2019, laureat w Konkursach im. Majera Bałabana (2020) oraz im. Józefa A. Gierowskiego i Chonego Shmeruka (2021), a także stypendysta Fundacji Lanckorońskich (2020).

Bibliografia

Benjamin W., 2012, The Arcades Project, trans. H. Eiland, K. McLaughlin, qtd. after: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm / Correspondences. Modern Art and Universalism, eds. J. Lubiak, M. Ludwisiak, Muzeum Sztuki, Łódź, p. 81.

Jach A., Słoboda K., Sokołowska J., Ziółkowska M., eds., 2015, Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia, vol. 1, Muzeum Sztuki, Łódź.

Karp I., Kratz C. A., 2014, The Interrogative Museum, w: Museum as Process: Translating Local and Global Knowledges, ed. R. A. Silverman, Routledge, London–New York, pp. 279–298.

Malinowski J., 1987, Grupa “Jung Idysz” i żydowskie środowisko “Nowej Sztuki” w Polsce 1918–1932, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.

Malinowski J., 1991, Sztuka i nowa wspólnota. Zrzeszenie artystów Bunt 1917–1922, Wiedza o Kulturze, Wrocław.

Markowski M. P., 2013, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas, Kraków.

Piotrowski P., 2009, How to Write a History of Central-East European Art?, “Third Text,” vol. 23, issue 1, pp. 5–14.

Piotrowski P., 2012, Art and Democracy in Post-Communist Europe, trans. A. Brzyski, Reaktion Books, London.

Smith L., 2007, Uses of Heritage, Routledge, New York–London.

Sosnowska J., ed., 2007, Wystawa paryska 1925, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.

Suchan J., 2012, Two Collections, Two Stories, One Universal Community?, in: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm / Correspondences. Modern Art and Universalism, eds. J. Lubiak, M. Ludwisiak, Muzeum Sztuki, Łódź, pp. 15–17.

Suchan J., ed., 2010, Polak, Żyd, artysta. Tożsamość a awangarda, Muzeum Sztuki, Łódź.

Turowski A., 2004, Malewicz w Warszawie. Rekonstrukcje i symulacje, Universitas, Kraków.

Wodiczko K., 2014, Awangarda transformatywna: manifest teraźniejszości, “Szum”, no. 6, suplement, pp. 1–28.

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Słodkowski, P. (2024). Transformatywna siła dziedzictwa – awangarda dwudziestolecia międzywojennego na wystawach Muzeum Sztuki w Łodzi wobec zwrotu konserwatywnego. Postscriptum Polonistyczne, 1–15. https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.34.12

Numer

Dział

Artykuły krytyczne, sprawozdania