Teatralne dwudziestolecie od nowa – rewizje oparte na inscenizacjach Sprawy Dantona Stanisławy Przybyszewskiej z 2008 roku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.34.11

Słowa kluczowe:

teatr, rewolucja, dwudziestolecie międzywojenne, Stanisława Przybyszewska

Abstrakt

Artykuł jest efektem udziału autorki w projekcie proponującym interdyscyplinarne spojrzenia na współczesne rewizje dwudziestolecia międzywojennego, w tym dwudziestolecia w teatrze. Zmianę w sposobie interpretowania kultury tego okresu autorka przedstawiła na przykładzie dwóch przedstawień Sprawy Dantona Stanisławy Przybyszewskiej z 2008 roku, zainscenizowanych przez ważnych reżyserów działających po 1989 roku: Jana Klatę (Teatr Współczesny we Wrocławiu) oraz Pawła Łysaka (Teatr Polski w Bydgoszczy). Prezentowane studium przypadku proponuje ujęcie koncepcji teatru publicznego opowiadanego mikrologiczne; artykuł opiera się na wnioskach Krystyny Duniec i podejmuje idee jej monografii Dwudziestolecie. Przedstawienia z 2017 roku. Pozwala to wysunąć na plan pierwszy nie monumentalny teatr Leona Schillera, budowany na polskim romantyzmie jako kontynuacji tradycji wolnościowej, lecz na programie odrzuconych – zarówno w latach 30. XX wieku, jak i w okresie PRL-u – lewicowych idei, ważnych dla społeczno-kulturowego postępu. Wspomniane inscenizacje XXI wieku zwracają uwagę na nurt zaangażowania estetyczno-politycznego w polskim teatrze międzywojennym, wpisują ten temat w program demontażu wcześniejszych, dwudziestowiecznych hierarchii teatralnych budowanych na koncepcji narodowej wspólnoty scalanej mitem romantycznym. Mimo że Stanisława Przybyszewska nie należała do ruchów feministycznych, odnawianie znaczeń i formy jej dramatu może być dziś związane, po pierwsze, z docenieniem w jej wypowiedziach ważnego głosu świadomej politycznie i społecznie autorki, proponującej teatr w stylu brechtowskim, a po drugie, z rewizją widzianego na nowo dwudziestolecia międzywojennego jako momentu dochodzenia do głosu kobiet przełamujących męskocentryczny porządek życia społecznego.

Biogram autora

Katarzyna Fazan - Uniwersytet Jagielloński

Katarzyna Fazan – profesor w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki UJ oraz w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze obejmują historię polskiego teatru II połowy XX wieku, związki teatru ze sztukami wizualnymi, historię scenografii teatralnych,
archiwizowanie materialności teatru. Kieruje serią wydawniczą Teatr/Konstelacje (WUJ). Jest autorką monografii: Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański–Leśmian–Kantor (2009), Kantor. Nie/Obecność (2019), Pasaże scenografii. Praskie Quadriennale 1999–2019 (2022), wraz z Anną R. Burzyńską oraz Martą Bryś wydała Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności (2014); (ang wydanie Tadeusz Kantor Today: Metamorphoses of Death, Memory and Presence, Peter Lang, 2014), wraz z Bryce’em Leasem oraz Michałem Kobialką redagowała A History of Polish Theatre (CUP, 2022).

Bibliografia

Cieślak J., 2008, „Danton”: Klata kontra Wajda, “Rzeczpospolita”, 26 marzec, archiwum.rp.pl, https://www.rp.pl/teatr/art16292671-danton-klata-kontra-wajda/ [access: 12.08.2023].

Duniec K., 2017, Dwudziestolecie. Przedstawienia, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.

Fik M., 1975, Za co kochamy Przybyszewską, “Twórczość”, nr 12, pp. 127–133.

“HyPaTia – The Women’s History of Polish Theater,” https://www.hypatia.pl [access: 10.07.2022].

Kordjak J., 2018, Przyszłość będzie inna, in: Szklane domy. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918, red. J. Kordjak, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa.

Kosicka J., Gerould D., eds., 1989, A life of Solitude. Stanisława Przybyszewska: A Biographical Study with Selected: Letters, Northwestern University Press, Illinois.

Kościelniak M., 2022, Theatre without Playwrights, in: A History of Polish Theatre, eds. K. Fazan, M. Kobialka, B. Lease, University Press, Cambridge, pp. 374–387.

Kowalczyk I., 2011, Theatre in the Age of Convergence Culture, in: Liberated Energy, eds. J. Baranowska, P. Sztarbowski, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa, pp. 118–123.

Krakowska J., 2019, Demokracja. Przedstawienia, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.

Kuligowska-Korzeniewska A., 2015. Faktomontaże Leona Schillera, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa, pp. 14–15.

Lewandowski T., 1982, Dramat intelektu. Biografia literacka Stanisławy Przybyszewskiej, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk.

Niziołek G., 2022, The Politics of Non-Political Theatre, in: A History of Polish Theatre, eds. K. Fazan, M. Kobialka, B. Lease, University Press, Cambridge, pp. 275–290.

Potęga kontekstu, J. Jaworska, J. Krakowska, C. Morawski et al. (discussion), “Dialog”, July–August 2009, https://e-teatr.pl/potega-kontekstu-a78568/ [access: 12.08.2023].

Przybyszewska S., 1989, The Danton Case. Thermidor. Two Plays, trans. B. Taborski, with Introduction by D. Gerould, Northwestern University Press, Illinois.

Szturc W., 2017, Danton. Wektory interpretacji filmu Andrzeja Wajdy, “Przestrzenie Teorii”, nr 27, pp. 59–76.

Szydłowski R., 1967, Przegląd wydarzeń kulturalnych. Z perspektywy Wrocławia, “Nowe Drogi”, czerwiec, p. 134.

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Fazan, K. (2024). Teatralne dwudziestolecie od nowa – rewizje oparte na inscenizacjach Sprawy Dantona Stanisławy Przybyszewskiej z 2008 roku. Postscriptum Polonistyczne, 1–15. https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.34.11